Nakon Siska, i Istra će putem Rijeke: Obrazovat će učenike da budu i odgovorni građani

Iznimno pozitivna iskustva izvannastavnog provođenja Građanskog odgoja i obrazovanja u Rijeci prepoznala je i Istarska županija. Tijekom rujna osnovana je radna skupina za uvođenje GOO-a u osnovne škole Istarske županije, one do 15. prosinca imaju priliku iskazati interes, a što je dosad učinilo već dvadesetak istarskih osnovnih škola. Tako, nakon Siska, i Istarska županija ide dobro utabanim stopama Rijeke i kreće u sustavno uvođenje GOO-a u škole.

Okrugli stol ‘Prema demokratskoj školi’ u Puli | Foto: srednja.hr

Nakon Rijeke gdje od ove školske godine učenici u 22 od 24 osnovne škole slušaju Građanski odgoj i obrazovanje, istim je putem krenuo i grad Sisak, potpisavši ranije ovog mjeseca s gradom Rijekom sporazum o suradnji na uvođenju GOO-a. Riječki model prepoznala je i Istarska županija koja je također krenula putem uvođenja GOO-a kao izvannastavne aktivnosti u istarske osnovne škole.

Dvadesetak istarskih škola već iskazalo interes za eksperimentalnu implementaciju GOO-a

Početkom rujna, istarski župan Valter Flego osnovao je i imenovao radnu skupinu za uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u osnovne škole u Istarskoj županiji. Skupina se početkom studenog prvi puta sastala i krenula s početnim koracima prema uvođenju GOO-a.

Uputili smo pisma školama Istarske županije koje su pod gradovima i županijom, za iskazivanje interesa da uvedu GOO kao eksperimentalni program. Sada čekamo njihove odgovore, a u međuvremenu radimo i neke druge korake za pripremu za eksperimentalnu implementaciju programa, kazala je jučer Tanja Carić, profesorica iz Gimnazije Pula koja se nalazi na čelu ove skupine i dodala kako je dosad dvadesetak istarskih škola već iskazalo interes.

Carić: Postoji velika potreba da djeca sustavno dobiju edukaciju građanskih kompetencija, pokazalo se da rastu nedemokratske vrijednosti među mladima

foto: Ivan Božić|srednja.hr
Veliko istraživanje: Građanski odgoj na krilima entuzijazma nastavnika, nedostaje jasna politička podrška

Carić ističe i kako učenici malo znaju o građanskim temama s obzirom da se GOO zasad još uvijek provodi međupredmetno i nesustavno.

– Mislim da postoji velika potreba da djeca sustavno dobiju edukaciju građanskih kompetencija jer se pokazalo da rastu određene, rekla bih, nedemokratske vrijednosti među mladima. Ja to u gimnaziji uspijevam primijetiti, raste i govor mržnje, ksenofobija, homofobija i mislim da je svakim danom sve veća potreba za takvom nastavom, sustavno, sa svom djecom, ističe profesorica i dodaje da je radna skupina u stalnom kontaktu s gradom Rijekom čija bi iskustva voljeli slijediti u uvođenju izvannastavnog GOO-a.

O Građanskom u Istarskoj županiji jučer se pričalo u sklopu dobro posjećenog okruglog stola ‘Prema demokratskoj školi’, petog u nizu diljem Hrvatske u organizaciji GOOD inicijative. Na okruglom stolu, između ostalog, predstavljena je publikacija ‘Prema demokratskoj školi’ koja sadrži preporuke i smjernice za škole za razvijanje demokratske školske kulture, te prijedlog Nastavnog plana i programa za predmet GOO-a.

Odlični rezultati iz Rijeke: ‘Program je zaista polučio uspjeh i napravili smo korak naprijed’

Patricija Percan, pročelnica županijskog Upravnog odjela za obrazovanje, sport i tehničku kulturu naglasila je da istarske škole do 15. prosinca mogu iskazati interes za eksperimentalno uvođenje GOO-a i dodala je da će radna skupina još rasti jer im je potrebno još suradnika iz osnovnih škola. Osim uvođenja u više razrede osnovne škole, sudionici na okruglom stolu, mahom učitelji i ravnatelji, iskazali su i interes za uvođenjem GOO-a i u razrednu nastavu, odnosno niže razrede osnovnih škola.

Rijeka predvodnica građanskog odgoja: Učenici oduševljeni gradivom, tražili veću satnicu i deblju knjigu

Na okruglom stolu predstavljena su riječka iskustva, o kojima je govorila Lana Golob iz Odjela za odgoj i školstvo Grada Rijeke

– Eksperimentalno smo uveli GOO prošle školske godine u šest osnovnih škola i temeljito smo evaluirali program i uspješnost te zadovoljstvo učenika i roditelja, a prvi rezultati su fantastični. Ono što nam je posebno vrijedno vidjeti jest da je statistički značajna razlika između kontrolne i eksperimentalne skupine utvrđena u svih šest dimenzija GOO-a, što nam govori da je program zaista polučio uspjeh i da smo napravili korak naprijed, rekla je Golob i dodala da se tijekom eksperimentalne provedbe GOO slušao jednom tjedno, no učenici su iskazali želju za više nastave pa se on od ove školske godine provodi dva puta tjedno u 5. i 6. razredima. Osim toga, u Rijeci je trenutačno u izradi i priručnik za 7. i 8. razrede.

Bajkuša iz GOOD inicijative: Želimo osigurati da mladi kroz javni školski sustav razviju građansku pismenost i budu pripremljeni za život u demokratskom društvu

Ispred GOOD inicijative, na okruglom je stolu govorio Mario Bajkuša istaknuvši da se kroz javni školski sustav želi osigurati da mladi budu integrirani u sustav koji će unapređivati i raditi na demokraciji i ljudskim pravima. Dodao je da je po pitanju trenutačnog provođenja GOO-a u Hrvatskoj vrlo šarolika situacija.

Ovaj hrvatski grad ide dobro utabanim stopama Rijeke i uvodi Građanski odgoj u osnovne škole

– Iz tog razloga, GOOD inicijativa se zalaže za nešto što bi trebalo biti obvezni predmet u školama gdje bi se učenike poučavalo upravo o tim segmentima, odnosno o tim kompetencijama kako bi razvili građansku pismenost i na takav način bili pripremljeni za život u demokratskom društvu, rekao je Bajkuša i dodao da je publikacija ‘Prema demokratskoj školi’ osmišljena za učitelje i stručne suradnike kako bi ih potaknuli da rade na temama kojih u našem obrazovnom sustavu nema.

Naglasio je i da GOOD inicijativa želi pokrenuti raspravu o tome kako škole mogu biti demokratskije te kako mogu obrazovati mlade ljude za demokraciju i ljudska prava.

Onakva Hrvatska kakvu zamišljamo 2020. godine, takve škole moraju biti danas. Onda bi to mogla biti zemlja u koji bi se ljudi htjeli vratiti, zaključio je Bajkuša.

Odgovori