Gostioničarka Mirandolina – feministkinja ili zgodna žena kojoj je dosadno?

Gostioničarka Mirandolina je žena čiji sami razum stvara ugodne osjećaje, i ne mislim samo na srce. Kombinacija je ljepotice i genijalke, dame i grubijanke.

Zgodna žena
Zgodna žena | screenshoot iz filma

Za razliku od većine ženskih likova u europskoj i hrvatskoj književnosti, ona ne koristi svoje tijelo, već šarm i mozak da dođe do cilja, bilo da se taj cilj tiče osobnog zadovoljstva ili veće količine novca u blagajni. Njezini su postupci krivi, ali su toliko glatko izvedeni da viša moralna načela i zakoni bivaju zaboravljenima.

Antika nije mrtva

Pojava pametne žene koja zna što želi i nema dlake na jeziku pravo je osvježenje na koje se trebao čekati od antike. Nismo se našli oči u oči, ili oči u knjigu, još od lijepih heroina Grčke i Rima, Antigone i Elektre.

Te su djevojke bile odvažne, moralno potkovane, tragički oblikovane i lijepe kao lijepi dan, mada je ta ljepota subjektivna, ali mašta zalazi gdje razum zaostaje.

U registraturi film
Žena za koju nebo nije navijalo, a karma je čekala: Laura G. (iz U registraturi)

Obje su imale tragičnu prošlost, ali nitko u europskoj književnosti nema stabilno djetinjstvo. Niti jednoj nije potreban muškarac, ali svaka ga ima, bilo tajno ili javno. Dok su Antigona i Elektra fokusirane na osobni razvoj, uopće se ne obazirući na okolne muškarce, Mirandolina ih je itekako svjesna.

Poštena žena privlači nepoštene muškarce, ali je slijepa za pravu ljubav. Bilo bi tragično da gostioničarka i sobar nisu završili zajedno, ali nema razloga za prolivenim suzama, jer su u pripremama za vjenčanje otkad je knjiga objavljena.

Tehnika zavođenja

Podsjetnik za sve čitače koji su zaboravili: Mirandolina želi zavesti ženomrsca, ali i ženskaroša (molim?) viteza kako bi ga naučila kako se ponašati prema ženama, kako i oni nedodirljivi lako mogu pasti na koljena, ali najviše kako ga može natjerati da se zaljubi u nju.

Vitez je posebna priča koju ću uključiti u ovaj segment. Smatrajte ovo nekolicinom misli stavljenih na papir. Vitezu su taktike flertovanja ostalih muškaraca prema Mirandolini smiješne. Uz smijeh na tuđi račun, istovremeno se prema Mirandolini ponaša kao mu je sluškinja. Nepotrebno je navesti da je naš dragi mene nijedna ne može osvojiti vitez poklenuo pred Mirandolinim slatkim riječima.

Intertekstualnost romana Kiklop

Ona mu laska, ona ga dvori, kuha mu, hvali ga pred drugim ženama, daje im ga tim istim ženama. Prvo ga osvoji, zatim polako stvara ovisnost da bi ga na kraju uništila. Ta scena prije velikog finala bila je dostojanstveno napisana, Mirandoline suze i nesvjestica pokazale su što vitez zapravo misli, još bolje osjeća spram nje. Veliko je finale uključivalo vitezovu ljutnju i povrijeđen ego. I uistinu je bilo jako zabavno čitati.

Malo osmijeha, nimalo ruža i pokoji nož u leđima

Fabrizio je sobar kojega je Mirandolin otac predodredio za kćerinog supruga. Kada je otac umro, potrajalo je dok se ta želja nije ispunila. Možda su dvoje mladih i dobili obećano vjenčanje, ali pitanje je njegovog trajanja jer je Mirandolin pristanak bio isključivo radi očuvanja ugleda.

U Fabrizijevim se očima radi o pravoj ljubavi, usprkos Mirandolininog izazivanja ljubomore i poklanjanja prevelike količine pažnje drugom muškarcu. Što se tiče buduće mladenke, ona se još traži, valjda će se do oltara i pronaći.

Gospoda Glembajevi
Prokletstvo Glembajevih ili samo nedostatak ljubavi? (uvid u Gospodu Glembajeve)

Njoj je najbitnija sloboda, ona je kao kisik za nju. Prvi put ju je osjetila kada je naslijedila birtiju, jer nije više bila radnica ili u redu za vlasništvom, nego je sada vodila gostionicu i zarađivala od nje. Igra se s muškarcima, ali ne toliko jako da bi ih povrijedila, nego samo dovoljno da ostave ušteđevinu na stolu. Jasno joj je da je privlačna, istina je da joj svi ti pogledi i svi ti komplimenti laskaju i jedan su od razloga stalog vraćanja na posao.

Jel ona sada uzor ili …

Postavlja se pitanje: Poigrava li se ona s vitezom zbog želje za promjenom ili zbog čiste, nimalo nevine zabave? Opcija točnosti oba odgovora nije isključena. Možda se odgovor ne krije u njezinim postupcima, već u njezinim karakteristikama.

Voli biti dominatna, voli imati prvu i zadnju, i sve riječi, ne voli kada joj ljudi lažu ili ponašaju se prema njoj kao da ne razumije situaciju (čitaj: kao da je glupa) te je osvetoljubiva. Listajući stranice knjige, čitateljeva želja da ona ljubi Fabrizija, a ne osvetu, u punom je porastu.

Kao glavni lik mogla bi biti nazivana mnogim imenima, nimalo lijepim imenima, ali je neporicivo da je sposobna i snalažljiva, te sami vrh ženskog zavodništva.

 

Za više iz rubrike lektire pogledajte ovdje. Popis svih djela za maturu 2019./2020.  pronađite ovdje.

Odgovori