Pretraga

A čemu služi škola? Država jednoj skupini učenika plaća privatne pripreme za ispite koje je sama uvela

A- A+

Brojni maturanti pohađaju pripreme za maturu, što može imati negativan utjecaj na jednakost obrazovnih mogućnosti, upozorili su ne tako davno naši znanstvenici. Pa je onda posebno problematično kada tu nejednakost potiče upravo država. Naime, djeci branitelja Ministarstvo branitelja i ove godine sufinancira pripreme za državnu maturu, točnije vraća novac za pripreme koje su već platili. Drugim riječima, država plaća pripreme za državne ispite koje je sama uvela s idejom da učenike za njih priprema redovito školovanje.

nastavnice gledaju u ispit hrvatskog jezika na maturi

Foto: Duje Kovačević, srednja.hr

Državna matura ispit je koji su gimnazijalci obvezni položiti po završetku svog srednjoškolskog obrazovanja, a i njima i strukovnjacima rezultati omogućuju i upis na fakultete. Uvedena je kao antikorupcijska mjera koja bi učenicima trebala osigurati završavanje školovanja i upis na fakultete prema vlastitim sposobnostima.

Iako ovi ispiti obuhvaćaju samo školsko gradivo propisano kurikulumima za gimnazijske programe i očekuje se da upravo redovito školovanje, posebice srednja škola, priprema učenike za izlazak na te ispite, posljednjih godina posebno je izražen trend odlaska na plaćene pripreme. Rezultati istraživanja Instituta za društvena istraživanja predstavljeni 2022. godine pokazali su kako je 56 posto maturanata u 2020./2021., bilo u gimnazijskim bilo u strukovnim programima, pohađalo neki oblik pripremnih tečajeva za maturu ili prijemne ispite. Istraživači su istaknuli i da to polako postaje normativna praksa u Hrvatskoj. A zašto je to problematično? Pa rezultati, naveli su tada istraživači, potvrđuju mogući negativan utjecaj na jednakost obrazovnih mogućnosti te ukazuju da razlike u pohađanju organiziranih priprema mogu biti važan generator obrazovnih i društvenih nejednakosti u državi.

Djeca branitelja imaju pravo na sufinanciranje priprema

Stoga je posebice problematično kada te moguće nejednakosti vrlo direktno potiče upravo sama država. Naime, ove godine baš država, čije bi redovito obrazovanje trebalo pripremati učenike za maturu, plaća tim istim učenicima odlaske na pripreme. Točnije jednoj skupini učenika, a to su djeca branitelja. Ministarstvo branitelja na svojim stranicama ima otvoren javni poziv za sufinanciranje  ‘jednog pripremnog tečaja za polaganje ispita državne mature ili jednog pripremnog tečaja za polaganje razredbenog ispita za upis na studijske programe’ u ovoj akademskoj godini. Ista mogućnost postojala je i prethodnih godina.

Na taj poziv mogu se javiti djeca smrtno stradalih i nestalih branitelja, djeca HRVI, djeca dragovoljaca, djeca hrvatskih branitelja koji su sudjelovali najmanje 100 dana u borbenom sektoru, kao i HRVI iz Domovinskog rata i hrvatski branitelji osobno.

S obzirom na to da je matura u tijeku, a ovih dana kreću i prijemni, sporni se javni poziv odnosi na povrat sredstava koje su oni koji su pohađali pripreme već uplatili. I to do najviše 265 eura. S time da djeca smrtno stradalih i nestalih mogu dobiti povrat novca bez obzira na prohode kućanstva, dok je za ostale propisan limit prihoda po članu kućanstva. Ovaj javni poziv traje sve do 10. srpnja.

Izdvojeni članak
matura matematika kalkulator

Ne, ne šalimo se: 56 posto naših maturanata ide na pripreme za maturu ili prijemne ispite

Istraživači su imali i prijedloge za poboljšanje situacije

Da ne ispadne da je sve na brojkama i detektiranju problema – istraživači iz IDIZ-a uz rezultate istraživanja objavljene još lani izdali su i nekoliko preporuka za vladajuće kojima mogu riješiti probleme spomenute iz uvoda teksta. To svakako ne uključuje da država učenicima iz bilo koje skupine plaća privatne pripreme za maturu. Treba, istaknuli su, poraditi na uvođenju kompetencije ‘učiti kako učiti’ i u osnovne i u srednje škole.

Među ostalim, navode naši istraživači, bilo bi dobro uvesti izbornost u gimnazije i modularnost u strukovne škole. Naš obrazovni sustav treba i oblike ocjenjivanja, primjerice ‘hibridno vrednovanje’ od prvog razreda srednje. Konačno, ističu istraživači iz IDIZ-a, dobar korak ka rješenju bilo bi i uvođenje osnovne programa usmjerenih razvoju znanja i vještina upravljanja osobnim i profesionalnim putem u osnovne škole.

U nastavku možete vidjeti javni poziv Ministarstva branitelja, a ako vam dokument nije dostupan, osvježite stranicu.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab