Pretraga

Ovo su stopostotno ocijenjeni eseji iz Hrvatskog na maturi: ‘Trebalo bi se birati između više tema’

Ni ove godine maturu Hrvatskog jezika nitko nije riješio bez pogreške. Ovogodišnji rezultati pokazuju da je Hrvatski pao svaki deseti pristupnik, prosječna ocjena bila je 3,1, a esej nije položilo gotovo dvije tisuće pristupnika. Ipak, bilo je onih koji su na eseju dobili sve bodove. Dvoje njih s nama su podijelili svoje eseje koje možete pročitati, ali i dali savjete kako što bolje napisati esej. Stručnjakinja s Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje pak nam je objasnila da bi učenici trebali imati mogućnost odabira raspravljačkog eseja na maturi, kao što je to bilo slučaj davne 2010. na prvom takvom ispitu. Puno problema stvara se i terminološki jer nije jasno propisano što podrazumijeva školski esej i sažetak na maturi, odnosno kakvim se stilom oni pišu.

državna matura esej, pravilo da se ne smiješ potpisati

Upute kako se potpisati pored greške nalaze se na svim ispitnim materijalima| foto: srednja.hr/screenshot ispitne knjižice za esej iz HRV

I dok svake godine više učenika bez pogreške riješi obvezne ispite Matematike i Engleskog, s Hrvatskim to nije slučaj. Do sada su samo dvije učenice uspjele maturu Hrvatskoga riješiti bez pogreške. Ove godine Hrvatski je doživio velike promjene na maturi. Prvi put piše se jedinstvena razina, uveden je novi dio ispita sažetak, a ponovno je potrebno zadovoljiti minimalni prag na eseju za prolaz.

Iako su se razine ‘spojile’, i dalje nije bilo učenika koji su Hrvatski napisali bez pogreške. Hrvatski je ove godine pao svaki deseti pristupnik, a esej nije položilo 1.688 pristupnika. Promijenjeni su ove godine i kriteriji ocjenjivanja na eseju. Oni su od ove mature podijeljeni u središnju tvrdnju, argumentaciju, povezanost teksta, upotrebu rječnika te pravopisnu i gramatičku točnost, a na svakom dijelu maturant može dobiti tri boda.

Izdvojeni članak
naslovnica ispita mature iz Hrvatskog jezika i dva sporna zadatka, 47. i 53.

Maturanti se žale da su dva zadatka na maturi iz Hrvatskog dvosmislena: Pitali smo stručnjakinju da ih analizira

‘Smatram da je za dobar esej najvažnije poznavati djelo u cjelini’

Ipak, bilo je onih koji su esej napisali bez pogreške. Iz NCVVO-a doznali smo da je takvih učenika bilo čak 231, a mi smo razgovarali s njih dvoje koji su nam ustupili svoje eseje koji su dobili sve bodove. Ela Benić iz Gimnazije Dubrovnik bila je sedma po uspješnosti na maturi Hrvatskog u državi, a esej je riješila bez pogreške. Ela je sažetak također napisala bez pogreške, a jedino je na testu čitanja, književnosti i jezika imala tri pogreške.

– Za esej se nisam previše samostalno pripremala jer smo u školi na nastavi iz Hrvatskog jezika često pisali eseje za ocjenu. U školi nismo imali pripreme iz Hrvatskog jezika pa sam pohađala online pripreme koje su mi puno pomogle. Tijekom srednje sam škole čitala lektire jer smatram da je za dobar esej najvažnije poznavati djelo u cjelini, otkrila nam je Ela.

Za dobar esej na maturi, kazala nam je Ela, postoji ‘šablona’ pa je važno poznavati i strukturu eseja. Kako esej mora imati uvod, razradu i zaključak, Ela nam je objasnila da je prije pisanja važno precizno oblikovati središnju tvrdnju koja će odgovoriti na polazno pitanje. Treba navesti dva do tri argumenta kojima se potkrepljuje ta tvrdnja, a svaki argument treba imati ulomak u razradi. Esej o Gospodi Glembajevima koji je Eli na maturi ocijenjen sto posto možete pročitati u galeriji ispod.

‘Neće se toliko vrednovati talent za pisanje koliko struktura koju možete naučiti’

– Svaki ulomak razrade treba se odnositi na samo jedan argument i ovisno o tome koliko je argumenata toliko treba biti i ulomaka u razradi. Nakon što odredite središnju tvrdnju krećete s pisanjem uvoda u kojem navodite ključne podatke o autoru i djelu. U ovom dijelu eseja meni je osobno bilo najteže sažeti i izdvojiti nebitne i bitne podatke pa sam proučavajući primjere eseja s maksimalnim brojem bodova shvatila da je dovoljno navesti samo naziv i vrstu djela, ime autora, književno razdoblje i temu te na samom kraju uvoda iznijeti središnju tvrdnju u jednoj do dvije rečenice, dodala je Ela.

U središnjem dijelu još treba, navela je Ela, napisati citate i književnoteorijske pojmove vezane uz djelo. Ela smatra da je najbolje navesti jedan ili dva citata po ulomku. U zaključku Ela budućim maturantima savjetuje istaknuti najvažnije iz razrade u dvije do tri rečenice, ali pritom ne iznositi nikakve nove podatke.

– Ne treba se plašiti eseja jer se na maturi neće toliko vrednovati vaš talent za pisanje koliko struktura eseja koju možete naučiti. Preporučila bih da prilikom zadnjih priprema za maturu pročitate kratke sadržaje obveznih djela za esej i proučite strukturu eseja te ponovite najvažnije o djelima i autorima, kazala je Ela koja je upisala Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER) u Zagrebu.

Izdvojeni članak
matura_hrvatski_esej

Maturanti zadovoljni temom eseja na Hrvatskom: ‘Eto van na svima koji su govorili da će biti Ujević’

‘Esejska sam djela, izuzev Ujevića, pročitao ljeto prije mature’

Sto posto na eseju Hrvatskog imao je i Kristijan Bilanović iz Srednje škole Vrbovec koji je također upisao zagrebački FER, a o njemu smo već pisali. On je i dobitnik nagrade Ministarstva znanosti i obrazovanja za ukupni rezultat na obveznim predmetima mature. Kristijan je na maturi najviše bio zabrinut upravo zbog eseja Hrvatskog jezika. Bojao se da neće imati dovoljan broj riječi ili da će napraviti preveliki pomak od središnjeg pitanja. Na kraju je dobio sve bodove.

– Esejska sam djela, izuzev Ujevićevih pjesama, pročitao ljeto prije mature i napravio si detaljne bilješke sa sadržajem i umnim mapama koje povezuju likove prema njihovim međusobnim odnosima kako bih ih što bolje razumio. Međutim, smatram da su mi za pripremu pisanja eseja ipak najviše koristile sve zadaće koje bi nam profesorica, ujedno i moja razrednica, zadavala, kazao je Kristijan.

Dodao je da im je njihova profesorica često zadavala zadatke pisanja vezanih tekstova u obliku manjih eseja. Ona im je to je detaljno pregledavala i svakome dala posebne opaske i savjet kako ih doraditi.

– Na samome sam ispitu osmislio dvije tvrdnje kojima sam odgovorio na polazno pitanje te na koncept skicirao tablicu s argumentima koji bi poslužili kao potpora svakoj tvrdnji, spomenuo je Kristijan čiji esej bez pogreške možete pogledati u galeriji ispod.

‘Smatram da bi učenici trebali imati mogućnost izbora između više tema’

Od prošle godine na maturi se piše interpretativni esej koji obuhvaća i usporedni esej. Ranije se na maturi mogao pojaviti i raspravljački esej. Na prvoj maturi daleke školske godine 2009./10. maturanti su mogli birati između interpretativnog i raspravljačkog eseja. Na sljedećoj maturi moglo se birati između dva interpretativna eseja, a nakon toga praksa u kojoj su maturanti mogli birati temu je prestala.

– Kurikulom predmeta Hrvatski jezik propisano je da učenici svladaju pisanje dviju podvrsta eseja: interpretacijskoga školskoga eseja i raspravljačkoga školskog eseja. Smatram da bi učenici trebali imati mogućnost izbora između više tema te da bi bilo dobro da imaju mogućnost odabira raspravljačkoga eseja, kazala nam je Milica Mihaljević, voditeljica Odjela za hrvatski standardni jezik na Institutu za hrvatski jezik.

esej 2010 11

Zadatak eseja na maturi Hrvatskoga kada se mogla birati tema eseja | foto: NCVVO

Objasnila nam je da učenici na eseju trebaju polazni tekst staviti u kontekst cijeloga djela te pokazati razumijevanje koje se temelji na analizi polaznog teksta. Na eseju, smatra Mihaljević, učenici pokazuju znanje i književnosti i hrvatskog standardnog jezika na svim razinama.

– Ipak se postavlja pitanje ne bi li na maturi mogle biti zastupljene i druge tekstne vrste koje su također predviđene kurikulom i koje će učeniku u životu sigurno trebati, na primjer tekstovi administrativnoga stila. Smatram da je pozitivan iskorak pisanje sažetka, koji se ove godine prvi put pojavljuje na maturi, rekla je Mihaljević.

Izdvojeni članak
44. pitanje na maturi iz Hrvatskog u 2023.

Pa što se to događa? U ispitu mature Istanbul proglašen glavnim gradom Turske

Ove godine na treće ocjenjivanje poslano osam posto eseja

Matura je ispit visokog rizika i zato, dodala je Mihaljević, kriteriji moraju biti jasno propisani kako bi se osigurala objektivnost i ujednačenost vrednovanja. Napomenula nam je da je tekstove otvorenog tipa teško sumativno vrednovati, ali smatra da je važno da se u eseju boduje struktura teksta i poštovanje značajka hrvatskoga standardnog jezika na svim razinama.

Na maturi eseje Hrvatskoga ispravljaju dva ocjenjivača, a ako se njihovo bodovanje uvelike razlikuje esej boduje i treći ocjenjivač koji daje konačni sud. Kako su nam rekli iz NCVVO-a, ove godine na treće je ocjenjivanje bilo poslano 2.284 eseja, što je oko osam posto od ukupnog broja eseja.

– U školskim dokumentima trebalo bi definirati što je školski esej i odrediti kojim se funkcionalnim stilom piše. Školski esej treba razgraničiti od književnoga eseja. Smatram da ovakav esej ne pruža previše prostora za kreativnost, a posebno ne za osebujan stil. Školski esej ne piše se književnim stilom nego pedagoškim, udžbeničkim podstilom znanstvenoga stila. Na ispitu visokoga rizika koji je i završni ispit za maturante i prijamni ispit za sve fakultete to je jedino moguće jer je u književnome stilu autorska sloboda velika te bi učenik mogao pisati u dijalektu, na žargonu ili ponuditi neku posve drukčiju interpretaciju navedenoga ulomka, a to bi bilo jako teško objektivno vrednovati, navela je Mihaljević.

Izdvojeni članak

Trebate li proći sažetak da biste položili maturu iz Hrvatskoga? Evo odgovora

Pisanje na sažetku dobra promjena, ali i to treba bolje definirati

Od ove godine smanjen je i broj djela koja su zadana za esej u ispitnom katalogu za Hrvatski jezik. Tako je ove godine bilo zadano četiri djela, prošle godine bilo ih je deset, a ranije čak i 13. Mihaljević smatra da su četiri djela svakako premalo.

– Međutim, ovo je prva generacija koja se školovala u potpunosti po kurikulu, od 1. do 4. razreda srednje škole. To je također generacija koja je zbog korone imala velik dio nastave na daljinu. Ova generacija prvi put piše sažetak. Stoga pretpostavljam da se smanjenjem esejskih djela htjelo pomoći učenicima da se u specifičnim okolnostima bolje pripreme za maturu, naglasila je Mihaljević.

Mihaljević smatra da se puno problema stvara terminološki. Tako pozdravlja pisanje sažetka na maturi, ali i to bi trebalo bolje definirati.

– Smatram da je to pozitivan iskorak jer se uz esej na maturi dodaje još jedna tekstna vrsta. Iako je i tu riječ o otvorenome tipu zadatka koji je teže vrednovati nego zadatke višestrukoga izbora, ipak mislim da zadatci otvorenoga tipa cjelovitije pokazuju učeničko znanje te da su u skladu s funkcionalnim pristupom poučavanju i vrednovanju. Trebalo bi jasno definirati što je sažetak na maturi i kojim se funkcionalnim stilom piše jer se on razlikuje od sažetka stručnoga ili znanstvenoga teksta, koji učenici isto uče prema kurikulu, zaključila je Mihaljević.


Za sve koji će na državnu maturu izaći u 2023./2024. godini pokrenuli smo novu Facebook grupu, Maturanti 2023./2024., učlanite se kako biste se povezali s vršnjacima i kako ne biste propustili najvažnije vijesti o maturi. Najnovije informacije o maturi možete doznati i putem našeg Facebook pagea Maturanti 2024. i Instagram profila Državna matura, dok kalendar mature za 2024. detaljno možete proučiti na linku.