Pretraga

Izabrane najbolje srednjoškolske priče o Domovinskom ratu: Svakako ih pročitajte

A- A+

Stella Ristović, maturantica Gimnazije Vukovar, napisala je najbolju priču o Domovinskom ratu. Danas su, naime, objavljeni rezultati natječaja Ministarstva hrvatskih branitelja za najbolje srednjoškolske priče. Druga nagrada otišla je u Zagreb, a zbog velikog broja radova Ministarstvo je moralo posebno pohvaliti neke od mladih autora.

ilustracija: Denise Jans / Unsplash

Potpredsjednik Vlade i ministar hrvatskih branitelja Tomo Medved nakon Povjerenstva za vrednovanje, donio je Odluku o dodjeli nagrade za kratku priču o Domovinskom ratu za učenike srednjih škola u Republici Hrvatskoj.

Treći po redu Javni poziv za dodjelu nagrade za kratku priču o Domovinskom ratu za učenike srednjih škola u Republici Hrvatskoj bio je otvoren od 2. veljače do 4. ožujka 2021. Vrednovanje kratkih priča obavilo je Povjerenstvo za vrednovanje, imenovano Odlukom ministra hrvatskih branitelja, u tri odvojena kruga. Kriteriji vrednovanja, kažu iz Ministarstva, bili su: jezično-stilske vrijednosti, estetske vrijednosti, uspješnost interpretacije teme te autentičnost prijavljenog rada.

– Zbog velikog broja priča vrednovanje je ove godine obavljeno u četiri kruga: u treći krug vrednovanja ušlo je 27 kratkih priča o Domovinskom ratu s najviše postignutih bodova u prethodnim krugovima, dok u četvrtom krugu Povjerenstva posebno vrednovalo najboljih 14 kratkih priča o Domovinskom ratu s najviše postignutih bodova u trećem krugu, poručili su iz Povjerenstva za vrednovanje.

Popis nagrađenih i pohvaljenih priča prenosimo u nastavku, a možete ih pročitati ovdje.

Pobjednička priča učenicima približila doživljaj rata

Prvu nagradu u neto iznosu od 3.000 kuna osvojio je rad Dio mene autorice Stelle Ristović, učenice 4. razreda iz Gimnazije Vukovar, a mentorica radu je bila Damira Nujić.

– Pobjednička priča Dio mene progovara o silovanju u ratu. Tako teška tema i za ‘ozbiljne’ književnike našla je svoj glas u jednoj vukovarskoj maturantici. Traumatična priča, ispričana u prvom licu, donosi pred čitatelja snažne i bolne slike, izmiješane s nevjericom da se to doista događa. Novi život na kraju priče donosi nadu, mir i, ipak, život, stoji u obrazloženju nagrade.

Drugu nagradu u iznosu od 2.000 kuna osvojio je rad Pet minuta Vide Terze, učenice 4. razreda zagrebačke II. gimnazije, izrađen pod mentorstvom Ane Širinić.

– Drugonagrađena priča Pet minuta oživljava svibanjsko bombardiranje Zagreba, zvončiće koji su padali na proljećem obasjani grad. Mjesto radnje – školsko igralište u Križanićevoj ulici. Uskoro će zvoniti za odmor, svi će izaći na dvorište. Bomba zaustavlja kredu na ploči, diže bilježnice u zrak… U podrumu obližnjega hotela naš pripovjedač shvaća da je bomba pala pet minuta prije velikog odmora. Samo pet minuta, pojasnilo je povjerenstvo.

Čak pet priča dijeli treće mjesto

Pet je priča koje su osvojile treću nagradu, svaku u iznosu od tisuću kuna.

Priču Povez napisao je Ivan Mandarić, učenik 2. razreda Nadbiskupijske klasične gimnazije ‘Don Frane Bulić’ s pravom javnosti, izrađen pod mentorstvom Vedran Torić.

– Povez donosi strahotne slike zarobljeništva i smrti. Naš je glavni lik preživio, bio je nositelj oproštajne poruke, ali ona nije donijela mir, kaže povjerenstvo.

Nagrađenu priču Deja vu napisala je i Lea Beber, učenica 2. razreda Srednje škole Pregrada, a mentorica učenici je bila Andrea Vukmanić.

– Priča Deja vu kompozicijski je vrlo neobična – miješaju se pripovjedačev glas, na sočnom kajkavskom, potaknut drugim prosinačkim potresom na Banovini s dijelovima izvješća iz ratnih godina. Vrlo brzo čitatelju postaje jasno značenje naslova, stoji u obrazloženju.

Antonija Bračun, učenica 3. razreda Biskupijske klasične gimnazije Ruđera Boškovića s pravom javnosti napisala je također nagrađenu priču Božja ruka iznad Srđa, koju je mentorirala Mirjana Žeravica.

– Božja ruka iznad Srđa uz duhovite i komične scene obrane Dubrovnika opisuje 6. prosinca, najteži dan u obrani toga grada. Uspjeli su, Dubrovnik je obranjen, piše povjerenstvo u obrazloženju.

Treću nagradu dobilo je i Sjećanje Core Borković, učenice 4. razreda zagrebačke IV. gimnazije, koju je mentorirala Nataša Zovko.

– Sjećanje je priča jedne majke čiji je sin poginuo. Sjajno su isprepleteni motivi prošlosti, rata, gubitka sina i sadašnjosti koja nije donijela mir. Snažna priča koja u jednom velikom valu dolazi do kraja sjećanja koje je do tada davalo smisao životu. Ali sjećanje nestalo, stoji u obrazloženju.

Daniele Beriša, učenik 2. razreda Tehničke škole Rijeka, pod mentorstvom Tamare Šoić, napisao je također nagrađenu priču Svjetlucava traka završetka.

– Jedan sin pokušava složiti priču o svome ocu, osamnaestogodišnjaku koji je prošao mnoga bojišta Domovinskoga rata. Otac se svaki put vratio, ali jednoga dana odlučio je otići ranije svojim prijateljima. Svjetlucava traka završetka progovara o posljedicama koje rat ostavlja na čovjeku, o braniteljima i njihovim obiteljima koje pokušavaju sastaviti nove živote. Ovaj sin ponovno se našao sa svojim ocem upravo u priči, zaključuje povjerenstvo.

Zbog velikog broja radova Ministarstvo je moralo posebno pohvaliti neke od mladih autora, čiji popis možete pronaći na stranicama Ministarstva hrvatskih branitelja.