Pretraga

I zatvorenici idu u školu pa čak i na fakultet: Provjerili smo koliko ih je prošle godine upisalo i završilo

A- A+

Kad završite u zatvoru, izgubite pravo na slobodno kretanje, no i dalje vam ostaju sva druga ljudska prava. Među njima je i pravo na obrazovanje. Ministarstvo pravosuđa pitali smo stoga koliko je zatvorenika prošle godine upisalo i završilo školovanje. Otkrili su nam kako se neki zatvorenici školuju u zatvoru, a neki ga svaki da napuštaju ne bi li otišli u školu. Jedan je zatvorenik lani upisao čak i fakultet.

ilustracija: NeONBRAND; Unsplash

Tijekom 2019. godine osnovnu školu upisalo je 37 punoljetnih zatvorenika, a završilo njih 12. Osnovnu školu lani je upisalo je 37 maloljetnika, a završilo njih 23. U isto vrijeme, obrtničku i strukovnu školu upisao je jedan punoljetni zatvorenik. U prošloj godini obrtničku i strukovnu školu upisalo je 14 maloljetnika, a završilo njih 12.

Osposobljavanje za jednostavnije zanimanje (npr. pomoćni kuhar, pomoćni konobar i slično) upisalo je 74 punoljetnih zatvorenika, a završilo njih 72, dok je u isto vrijeme, osposobljavanje za jednostavnije zanimanje upisalo 40 maloljetnika, a završilo njih 23. Razne tečajeve, uglavnom za računalnog operatera, upisalo je 15 punoljetnih zatvorenika te su ih svi uspješno završili.

Jedan punoljetni zatvorenik je tijekom 2019. godine upisao visoko obrazovanje.

Podaci su to koje nam je ustupilo Ministarstvo pravosuđa. Pitali smo ih, naime, kako funkcionira obrazovanje zatvorenika.

– S obzirom na važnost koja se pridaje obrazovanju zatvorenika unutar hrvatskog zatvorskog sustava koji je rehabilitacijski orijentiran, zatvorenicima koji se obrazuju izvan kaznenih tijela i odgojnih zavoda izlazi se u tom smislu u susret koliko je god moguće, kažu iz Ministarstva pravosuđa.

Prilika za budućnost: U svjedodžbi im ne piše da su se školovali u zatvoru

Dio zatvorenika školuje unutar zatvora, a dio na nastavu odlazi u vanjske škole. Zanimalo nas je vode li njih u školu pravosudni policajci.

Izdvojeni članak
kotač znanja

Pokreni kotač znanja: ‘Obrazovanje je ključ za izlazak iz siromaštva’

– Ako zatvorenik koristi pogodnosti izlaska iz kaznenog tijela, tada se pohađanje izobrazbe i ispita izvan kaznenog tijela regulira kroz redovne pogodnosti bez prisutnosti pravosudne policije. Ukoliko zbog bilo kojeg razloga, primjerice zbog kraćeg boravka u kaznenom tijelu, još ne koristi izvanzatvorske pogodnosti, postoji mogućnost odobravanja izvanrednog izlaska zbog obveza povezanih s izobrazbom, ukoliko to dopušta procjena rizičnosti zatvorenika odnosno maloljetnika, također bez prisutnosti pravosudne policije, pojašnjavaju.

Vrsta izobrazbe, kažu, određuje se programom izvršavanja, a ovisi o sposobnostima i sklonostima zatvorenika, trajanju kazne i drugim okolnostima značajnim za ostvarivanje svrhe izvršavanja kazne, te mogućnostima kaznionice, odnosno zatvora.

– Nakon završene izobrazbe, odnosno dijela izobrazbe, zatvoreniku se daje svjedodžba iz koje ne smije biti vidljivo da je školovan u kaznionici, odnosno zatvoru, napominju.

Ističu da se zatvoreniku može omogućiti stjecanje višeg i visokog stupnja izobrazbe, odnosno odlazak na fakultet, ali na vlastiti trošak i ako se program izobrazbe može uskladiti sa sigurnosnim razlozima.

Po izlasku, lakše dolaze do posla

Otkrili su nam i što je za zatvorenike koji se školuju značio prelazak na online nastavu, koji se dogodio proljetos.

– U Odgojnom zavodu u Turopolju u kojem je primijenjen model online nastave, ista je olakšala provođenje nastavnog procesa zbog mogućnosti ispunjavanja obveza u realnom vremenu. U ostalim kaznenim tijelima online nastava nije mogla biti primijenjena zbog objektivnih razloga pa je izobrazba nastavljena temeljem dostave nastavnih materijala i samostalnog učenja, kažu.

Obje solucije odnose se, pojašnjavaju, na izobrazbu zatvorenika odnosno maloljetnika na vanjskim učilištima. No postoje i oni koji se školuju unutar zatvora.

– Za izobrazbe koje se provode u cijelosti unutar kaznenih tijela ili odgojnih zavoda nije bilo potrebe uvoditi online nastavu, nego su primijenjena druga adekvatna rješenja, kažu.

Pitali smo ih i postoje li kakvi dokazi da obrazovanje za vrijeme služenja kazni ima pozitivan utjecaj na pronalazak posla kod bivših zatvorenika te vraćaju li se oni u manjoj mjeri kriminalitetu od onih koji se ne školuju.

– Pitanje odnosa tretmana zatvorenika i povrata kriminalitetu (kriminalnog recidivizma) predmet je interesa penološke i drugih povezanih znanosti već dulji niz godina, a metodološki je vrlo složeno. Na uspješnost socijalne reintegracije utječe puno faktora i vrlo je zahtjevno odrediti koliko koji pojedinačni faktor pridonosi sam za sebe. Ipak, rezultati istraživanja provedenih uglavnom u SAD i zapadnoeuropskim zemljama, sugeriraju da obrazovanje zatvorenika znatnije pridonosi kako pronalasku posla tako i uspješnijoj socijalnoj reintegraciji nakon izdržane zatvorske kazne, zaključuju iz Ministarstva pravosuđa.