Pretraga

Student odgovorio ministru: Neka ministri koji nemaju rezultate na kraju mandata vrate novac

A- A+

‘Smatram da bi bilo razumno da se studentima koji se

školuju na račun države uvede obveza da ostanu neko

vrijeme u Hrvatskoj ili da vrate novac ako odu van.’

Izjava je to ministra obrazovanja Vedrana Mornara koja je

šokirala studente, a jedan od njih odgovorio mu je

otvorenim pismom.

Leon Kulier je mladi apsolvent Poslovne ekonomije

Sveučilišta u Rijeci i jedan od mnogih kojeg su zgrozile

izjave resornog ministra Vedrana Mornara. O otvorenom

pismu kojim se obratio redakciji Indexa iznio je svoju

ogorčenost zbog ministrove izjave. Pismo prenosimo u

cijelosti.

Izdvojeni članak

Mornar: Oni koji odu van trebali bi vratiti novac za faks

Cijenjeni ministre,

Obraćam Vam se kao individua koja shvaća važnost

kvalitetnog obrazovanja i besplatnog obrazovanja te

nemjerljivu dužnost njegove primjene u društvu u kojem

živimo. Moje ime je Leon Kulier, prije godinu dana sam

apsolvirao Poslovnu ekonomiju pri Sveučilištu u Rijeci,

bio sam stipendista Erasmus Mundus programa Europske

komisije te također punih četiri godine primatelj državne

stipendije. Nakon završetka fakulteta Hrvatska je već

petu godinu za redom bila u recesiji, gospodarstvo je

tonulo, nezaposlenost se dizala u nebesa, a optimizam da

dolaze neki bolji dani nestao.

Posao u struci u manje od mjesec dana

Oca političara nemam, nisam član nijedne stranke, a

pronalazak posla u kojem bih se mogao dalje profesionalno

usavršavati i napredovati, u Hrvatskoj nije bilo.

Motiviran da nađem posao, napustio sam brod koji tone i

zaputio se u Njemačku. Nakon šest poslanih molbi i manje

od mjesec dana od dolaska u Njemačku, zaposlio sam se kao

projektni koordinator u njemačkom osiguranju.

Ako se pitate zašto Vam pišem, znajte da me na to

natjerala gorčina, muka i razočarenje čitanja teksta

napisanog povodom Vaših izjava u emisiji „Pressing“

televizije N1, emisiji u kojoj je gostovao iznimno

„uspješan“ ministar znanosti, obrazovanja i sporta Vedran

Mornar.

Dragi ministre, Vaša stvarnost se jako razlikuje od

hrvatske stvarnosti. Da znanje košta i da je mjerljivo

nije novost. Ali Vaša izjava „besplatno obrazovanje je

štetno jer što je besplatno ne vrijedi“, ostavila me

ogorčenim. Kada nas već uspoređujete s jednom Finskom,

očito je da nemate znanja kakav je tamo sustav

obrazovanja. Da li ste upoznati da je u Finskoj, koju

spominjete kao primjer, studiranje u potpunosti

besplatno! Njihov sustav studiranja je primjer svim

državama u svijetu, a njihove diplome su jedne od

najvrjednijih i najcjenjenijih. Imaju visok standard

obrazovanja, a to se može zahvaliti opremljenosti

obrazovnih ustanova. Laboratoriji su im vrlo dobro

opremljeni, zgrade su moderne i funkcionalne, a

studentske pogodnosti odlične. Naime ministre, studenti

si sami osmišljavaju rasporede i planove ispitivanja, a

za eventualnu pomoć mogu se javiti studentskim

savjetovalištima i profesorima iako im je studij

besplatan. Država ulaže. Njemačka vam je također odličan

primjer da kvalitetno visoko obrazovanje može biti

besplatno za sve. Njemačka senatorica ministarstva

obrazovanja Dorothee Stapelfeldt, izjavila je da su

školarine društveno nepravedne, da posebno obeshrabruju

za studiranje mlade koji nemaju tradicionalnu obiteljsku

akademsku pozadinu te da ne žele visoko obrazovanje koje

će ovisiti o bogatstvu roditelja.

Izdvojeni članak

Mornar: Zagrebački SC još ne posluje pozitivno, a rektor Boras jedva čeka da mu se vrati u ruke

I politike ministra su itekako mjerljive

Kad biste samo znali ministre što se sve može u 24 sata

zvučalo bi vam vjerojatno apsurdno ali moguće. Vaši radni

dani prolaze kao što rekoste “taktički”, bez ikakvih

pomaka i rezultata. Ja vas otvoreno pitam zar ne mislite

da bi bilo recimo razumno kad bi se svakom ministru na

kraju svog mandata izdao račun koliko nas je koštao i da

na računu piše da su sto posto platili građani, porezni

obveznici? Politika ministra košta i njeni rezultati su

itekako mjerljivi. A za one koji nisu svoj mandat obavili

do kraja i koji imaju negativne rezultate predlažem neka

vrate novac. Eh to bi bilo razumno ministre…

I kao ministar obrazovanja trebali biste znati sljedeće:

– da Bolonjski sustav studiranja ne postoji. Postoji

Bolonjski sustav obrazovanja, koji se prije svega temelji

na sustavu ocjenjivanja (a ne studiranja) i stvaranju

kompatibilnog i koherentnog sustava visokog obrazovanja,

– Finska i Engleska su miljama daleko od vaše percepcije.

Ne samo u segmentu visokog obrazovanja već i u svim

ostalim segmentima.

– Znanje nije i ne smije biti skupo koliko god vam to

grubo zvučalo. Znanje ministre nije moć kao što to Vaš

prethodnik tvrdi. Znanje je moć tek u onom trenutku kada

tomu pridodamo određenu akciju i to znanje primijenimo.

Vi ne poduzimate apsolutno ništa da mladi svoje znanje

primjenjuju. Zbog toga i imate toliki „odljev mozgova“.

Vama je i apsurdno da toliki broj studenata nastavlja

studij na diplomskoj razini. Kad biste se više

orijentirali da sa svojim kolegom ministrom pokrenete

gospodarstvo, stvorite investicijsku klimu i potaknete

otvaranje novih radnih mjesta vjerujte da bi se to što je

vama sada apsurdno prestalo biti pravilo. Međutim tu

postoji jedan krucijalni problem i u samom sustavu

obrazovanja. Sada ja Vama nudim svoje znanje besplatno.

Izdvojeni članak

Mornar planira reformu kurikuluma: ‘Nastavnici i djeca su pretrpani gradivom, mi ćemo to promijeniti’

Usklađivanje tržišta rada i obrazovnog sustava

Kao ministar pretpostavljam da ste upoznati što je sustav

visokoškolskog obrazovanja prema binarnom modelu. Ako ne,

onda ukratko, ono podrazumijeva organiziranje i izvođenje

stručnih studija od strane visokih škola ili veleučilišta

te sveučilišnih studija od strane sveučilišta s

fakultetima. Ustrojavanje takvog sustava rezultat je

potreba tržišta rada za visokoobrazovanim stručnjacima

koji posjeduju stručno znanje koje mogu vrlo brzo

primijeniti u struci te na taj način doprinijeti

konkurentnosti, razvoju određene regije, a time i

gospodarstva u cjelini što se nadam da je zajednički

interes Vas i Vaše vlade. Zemlje Europske Unije u kojima

je samostalni sustav stručnih studija već odavno vrlo

razvijen, kao što su Austrija, Njemačka, Finska,

Nizozemska, Belgija, Danska, Norveška, Irska i dr.,

potiču otvaranje novih stručnih visokih škola i

veleučilišta , njihovu veću regionalnu disperziju i

suradnju s regionalnim gospodarstvom.

Kaskamo za europskim prosjekom

Na stručnim studijima u EU studira oko 70% od ukupnog

broja studenata. U Hrvatskoj je udjel studenata stručnih

studija u ukupnom broju studenata oko 30%. Do danas

sveučilišni studiji u Hrvatskoj izazivaju veći interes

kod studenata, a stručni su studiji marginalizirani.

Zapitajte se ministre zbog čega je to tako. U Hrvatskoj

je iz godine u godinu trend smanjenja studenata koji

završavaju stručne studije. (Statistički ljetopis 2013)

Uvođenje takvog modela je nužno. I to Vam je razlog zašto

toliki broj studenata nastavlja studij na diplomskoj

razini.

Vaše optužbe kako studenti puno koštaju su apsurdne –

školovani građani, koji znaju misliti i koristiti

demokratske strukture društva jedina su garancija

pravedne raspodjele novca poreznih obveznika. Da su

studenti u svakom pogledu budućnost nacije u jednom

zrelom društvu ne bi trebalo biti sumnje jer znanje je

ono najvrjednije u što se treba ulagati.

S poštovanjem,
Leon Kulier.