Pretraga

Bojite se prezentiranja? S tremom se nije tako teško suočiti uz ovih par savjeta

A- A+

Sigurno ste u školi ili na faksu držali prezentacije, a ako vas je tad pojela trema, niti blizu niste sami. Strah od javnog nastupa jedan je od najčešćih na svijetu. Provjerene savjete za suočavanje s njim dao nam je Frane Šesnić, stručnjak koji u svom poslu često drži javne govore, ali i pomaže drugima usavršiti svoje govorničke vještine. Frane je direktor Zagrebačkog inovacijskog centra koji je i ove godine partner Ideje godine, poduzetničkog natjecanja za srednjoškolce, na kojem će vam prezentacijske vještine itekako dobro doći.

Frane Šesnić, direktor Zagrebačkog inovacijskog centra | Foto: ZICER

Svi smo se jednom u životu našli u situaciji kada u glavi imamo savršenu ideju za nešto, no ne znamo je pretočiti na papir ili jasno i sažeto objasniti. Upravo je to ono što razlikuje puku zamisao od dobrog poslovnog plana. Tako nam je Frane Šesnić, direktor Zagrebačkog inovacijskog centra (ZICER), objasnio važnost javnog nastupa i prezentacije vlastite ideje.

Upravo je u tijeku Ideja godine, poduzetničko natjecanje za srednjoškolce, kojem je ZICER partner već nekoliko godina zaredom. Natjecatelji Ideje godine se natječu u osmišljavanju najbolje poduzetničke ideje, ali i pisanju poslovnog plana kojim će dokazati da je njihova ideja ostvariva.

Obrazac poslovnog plana kojeg natjecatelji trebaju ispuniti pronađite ovdje. Prijaviti se možete do 20. travnja u 23:59 sati. To učinite slanjem ispunjenog poslovnog plana putem ovog obrasca.

Finale se održava 2. svibnja, a idući dan, odnosno 3. svibnja, organiziran je i posjet finalista ZICER-u i razgovor s vodećim hrvatskim startupovima iz prve ruke. U finale prolazi deset najboljih projekata koje će učenici izložiti pred stručnim žirijem i tako ih pokušati uvjeriti da je baš njihov najbolji.

Ako vas od ideje javnog nastupa hvata jeza, niste sami. Zato nam je Frane dao nekoliko savjeta za suočavanje s tremom i kreiranje prezentacije koja će žiri oboriti s nogu.

Izdvojeni članak
ideja godine 2024 je poduzetničko natjecanje za srednjoškolce

Započela je Ideja godine 2024: Nagradni fond za najbolje ideje učenika je 6.000 €

 

‘Strah od javnog nastupa je ljudski’

Strah od javnog nastupa najčešći je svijetu, kazuju neka istraživanja. Ako biste se rado okušali na Ideji godine, ali vas to koči, znajte da je to nešto potpuno prirodno, ali i savladivo, objasnio nam je Frane.

– Javni nastup često, a posebno kada je riječ o prvom nastupu, i to pred stručnim žirijem, stvara nelagodu. To je prirodno i ljudski. Svi mi se, kada izlazimo pred publiku, želimo prikazati u najboljem svjetlu i pokazati svoja znanja i sposobnosti. Što se više pripremamo, nastup je bolji, rekao je Frane.

Nastavio je s riječima hvale o prijašnjim natjecateljima te njihovim vještinama izlaganja poslovne ideje.

– Moram reći da sam kroz godine sudjelovanja u žiriju primijetio kako finalisti, iako su mladi srednjoškolci, na pozornicu izlaze spremni te raspolažu zavidnim prezentacijskim vještinama kojih se ne bi posramili ni oni koji imaju već dosta ‘utakmica u nogama’. Primijetio sam i da mladi koji biraju, primjerice, sudjelovanje u glumačkim skupinama kao slobodnu aktivnost puno lakše izlaze pred publiku i suvislo, a nekada i teatralno, iznose ono što su naumili ispričati, nastavlja Šesnić.

Frane Šesnić, direktor Zagrebačkog inovacijskog centra | Foto: ZICER

Želite se doimati opušteno? Evo trika

Pritom je, kao i kod svakog nastupa, ključna priprema samog izlaganja. Što se bolje pripremite, to će nastup bolje izgledati. Podijelio je i nekoliko savjeta oko toga kako se točno možete pripremiti za izlaganje.

– Bitno je poznavati temu, uobličiti ono što želite izreći i onda vježbati, vježbati i vježbati. Natjecateljima Ideje godine predlažem da prvo stanu pred ogledalo i uvježbaju tekst prezentacije, a onda i pred ukućane i pred razred. Tako će već u startu razbiti tremu prvog javnog nastupa, kazao je Frane.

Zahvaljujući poslu kojim se bavi, Frane i sam često ima javne nastupe, poput govora na stručnim konferencijama ili pred medijima. Želite li izgledati ležerno i spontano, objasnio nam je, za to postoji trik.

– Opuštenost uvijek dolazi prirodno ako dobro baratate temom i ako ste češće izloženi javnosti. S iskustvom dolazi i ležernost, a to je stil koji preferiram. No, bez zavaravanja, jedino s nastupom koji je dobro izvježban i sa sadržajem koji je dobro pripremljen, možete ostaviti opušten i profesionalan dojam, zaključio je.

‘Ako pogriješite, okrenite na šalu’

Svaki poduzetnik jednom je svoju ideju morao pitchirati, odnosno predstaviti srž svoje poslovne ideje na sažet način, u najduže pet minuta. Frane nam je rekao da upravo o dobrom pitchu često ovisi hoće li investitor ili poslovni partner izabrati taj ili neki drugi startup za financiranje koje poduzetnicima treba kako bi pokrenuli svoj posao. Zato u ZICER-u sa startupovima rade na razvoju baš tih vještina.

– Moram reći da, kada startupove tek primimo u naše akceleracijske programe, njihovi pitchevi često budu nesuvisli, nestrukturirani i nerazumljivi. No, kada se s njima ciljano trenira, što često bude teško i zahtjevno za startup jer se moraju suočiti s nizom činjenica o kojima prije nisu vodili računa, dolazimo do izvrsnih rezultata. Tu je bitno što se kaže, ali i kako se kaže. Tako da sa svakom novom generacijom vježbom dolazimo do nastupa koji oduševljavaju i žiri i publiku, rekao je direktor ZICER-a.

Kod pitcheva je najveća greška u tome što ‘friški’ poduzetnici nisu sigurni što sve treba naglasiti, dodao je. Nađete li se u finalu Ideje godine i svoju ideju budete trebali izlagati pred žirijem, savjetovao je i kako možete izbjeći tu čestu početničku grešku.

– Najčešća greška je u tome što startupovi nisu sigurni na što sve trebaju staviti naglasak te kako predstaviti projekt na kojem rade i to kratko, jasno i sažeto. Također, greška je i kada poduzetnici imaju univerzalni pitch s kojim izlaze pred svaku publiku. Prvo bih preporučio da se raspitate pred kime nastupate i koji su interesi te osobe ili osoba. Paralelno s time odredite svoj cilj koji želite postići te temeljem tog gradite plan o izvedbi prezentacije, savjetuje Frane.

Dodao je i kako se ne treba bojati pogrešaka te da prilikom izlaganja ostanete vedri i nasmijani.

– Ako pogriješite, okrenite to na šalu i nastavite dalje, zaključio je čelnik ZICER-a.

Inspirirajte se za realizaciju svoje ideje

Ideja godine može biti početak vaše poduzetničke priče, a nastaviti je možete u ZICER-u. ZICER, kao vodeći startup HUB u Hrvatskoj, nudi niz mogućnosti za razvoj inovativnih tehnoloških ideja – od edukacija, mentorstva, povoljnih ureda gdje su uključeni svi režijski troškovi pa do laboratorijske opreme za razvoj npr. prototipa i testiranje, pa sve do financiranja.

Uskoro pokreću nove akceleracijske programe gdje od ideje, uz intenzivnu i cjelovitu podršku, možete stvoriti uspješan startup. Njihov Startup Factory akcelerator je izvrstan za sve s idejom i poduzetničkom aspiracijom jer pruža znanja, poznanstva, povezivanje sa startup zajednicom i financijska sredstva.

– Na naše akceleracijske programe prijaviti se mogu sve punoljetne osobe što će natjecatelji Ideje godine uskoro postati. Veselimo se najbolje timove Ideje godine ugostiti u ZICER-u i pokazati im kako startup svijet izgleda iz prve ruke. Kroz protekle godine ti su posjeti bili inspiracija za realizaciju započetih poslovnih pothvata natjecateljima Ideje godine. Naravno, za sve koji žele zakoračiti u poduzetništvo tu je naš Plavi ured koji u centru Zagreba nudi niz besplatnih edukacija kroz koje možete razviti i usavršiti svoje poduzetničke kompetencije, objasnio je Frane.


Ideja godine 2024 je poslovno natjecanje za srednjoškolce koje organizira srednja.hr. Zlatni partner projekta je EFFECTUS veleučilište. Srebrni partneri projekta su Hrvatska zajednica županija i Končar. Pokrovitelj projekta je Zagrebački inovacijski centar – ZICER. Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti. Odgovore na često postavljana pitanja o Ideji godine pronađite ovdje. Sve novosti pratite na Facebook stranici Ideja godine ili nas pitajte putem maila [email protected]. Poslovni plan preuzmite ovdje, a prijavite se putem ovog linka. Kako vam ne bi promaknula niti jedna vijest o natjecanju, pridružite se Facebook događaju Ideje godine.

EU emblem