Pretraga

TikTok je pun savjeta o novcu i poslu, ali trebamo li ih slušati? Pitali smo stručnjakinju

A- A+

Nije neobično na TikToku vidjeti video koji nam garantira poslovni uspjeh i velik novac, samo ako slijedimo njihove savjete. Samoprozvani financijski stručnjaci misle da znaju najbolje, no kako znati trebamo li ih slušati? Zato smo se obratili dekanici Effectus Veleučilišta, Željki Zavišić, koja je dala i nekoliko vlastitih savjeta za mlade poduzetnike. Effectus je i ovog puta zlatni partner Ideje godine, poduzetničkog natjecanja za srednjoškolce u organizaciji portala srednja.hr.

Željka Zavišić, dekanica Effectus Veleučilišta | Foto: Effectus

U doba kada društvene mreže sve više utječu na posao, platforma TikTok postaje nezaobilazno odredište za mlade poduzetnike u potrazi za brzim i efikasnim savjetima. Kroz kratke videozapise, ova mreža nudi bogatstvo kratkih poduzetničkih savjeta koji su prilagođeni modernom tempu i potrebama današnjeg tržišta. Međutim, katkad je teško procijeniti i odrediti koliko su ti savjeti realni ili istiniti.

Zbog toga smo za mišljenje upitali Željku Zavišić, dekanicu Effectus Veleučilišta, koje je i ovaj put zlatni partner Ideje godine. Riječ je o poduzetničkom natjecanja za srednjoškolce u kojem tražimo najbolju poslovnu ideju, ali i poslovni plan kojim će dokazati da je njihova ideja ostvariva.

Obrazac poslovnog plana kojeg natjecatelji trebaju ispuniti pronađite ovdje. Prijaviti se možete do 20. travnja u 23:59 sati. To učinite slanjem ispunjenog poslovnog plana putem ovog obrasca.

Finale se održava 2. svibnja baš u prostorima Effectusa, a idući dan, odnosno 3. svibnja, organiziran je i posjet finalista ZICER-u i razgovor s vodećim hrvatskim startupovima iz prve ruke. U finale prolazi deset najboljih projekata koje će učenici izložiti pred stručnim žirijem i tako ih pokušati uvjeriti da je baš njihov najbolji.

Ako još niste sigurni kako točno oformiti svoj poslovni plan, dekanica Zavišić dala je nekoliko savjeta kako pretočiti svoju ideju na papir.

Izdvojeni članak
ideja godine 2024 je poduzetničko natjecanje za srednjoškolce

Započela je Ideja godine 2024: Nagradni fond za najbolje ideje učenika je 6.000 €

‘Budite spremni na neuspjeh, no nikako pesimisti’

Investitor Kevin O’Leary je u podcastu popularnog YouTubera i TikTokera Logana Paula rekao kako bi svi poduzetnici trebali biti spremni na neuspjeh. Poduzetništvo je teško, objasnio je, uspjeh se ne događa preko noći i moramo se pripremiti na to da naš pothvat propadne. Dekanica Zavišić slaže se s tom izjavom, no naglašava kako ne smijemo biti pesimistični oko toga.

– Moramo biti spremni na neuspjeh, no nikako pesimistični. Neuspjeh je samo privremeni zastoj na putu ka uspjehu. Za početak bih svakom poduzetniku savjetovala da analizira razloge neuspjeha. Primjerice, je li nedostajalo resursa, tržišta ili je možda poslovna ideja bila nedovoljno atraktivna. Potom, jako je važno učiti iz neuspjeha i ne gubiti motivaciju. Ne manje važno je i razmisliti o alternativama ili pak potražiti podršku. Uspjeh sigurno neće izostati nastavimo li se educirati, pratiti trendove i razvijati vještine, naglašava dekanica Effectusa.

‘Novac nije preduvjet uspjeha’

Većinu mladih poduzetnika početnika karakterizira gotovo slijepa povezanost s poduzetničkom idejom, bez sagledavanja stvarnih potencijala za razvoj poduzetničkog pothvata, istaknula je Zavišić.

– Posve je razumljivo da se teško ‘odmaknuti od vlastite ideje’ i racionalno sagledati njezine mogućnosti, no bez odmaka nema uspjeha. Ako je poduzetnik zaljubljen u svoj proizvod, mislim da je to snažan motivator i sjajan početak, koji ne smije zasjeniti subjektivna  procjena vrijednosti i tržišnog potencijala proizvoda. Nerijetko poduzetnik upadne u zamku smatrajući svoj proizvod najboljim na tržištu, odnosno puno boljim od konkurentskog (ukoliko proizvod nije inovativan i jedinstven na tržištu), rekla je.

Zavišić je istaknula i čestu fokusiranost na novac kao preduvjet uspjeha, no naglašava da to ne treba biti tako.

– Važno je razumjeti da dobra poslovna prilika lako dolazi do novca, a ne obrnuto. Osim kapitala iznimno je važno imati pristup i drugim resursima, primjerice, znanju, mreži, vještinama, infrastrukturi. Česta je greška da zaljubljenost u proizvod zasjeni potrebu za tim resursima. Također, zaljubljenost u proizvod može dovesti do ‘tunelskog vida‘, u kom se zanemaruju svi drugi segmenti poslovanja. Naposlijetku, strast prema proizvodu je važna, ali treba je balansirati s pragmatičnim pristupom i pažljivim planiranjem kako bi se izbjegle česte pogreške, rekla je Zavišić.

Željka Zavišić | Foto: Effectus

Rijetko kad dobar posao nastane samo kao rezultat dobre ideje

Jedna je TikTokerica podijelila savjet za pokretanje tvrtke kad nemamo niti jednu ideju o tome čime se želimo baviti. Savjetuje da istražimo što ljudi žele i što im treba, a potom da to počnemo prodavati. Dekanica Zavišić kaže da je istraživanje tržišta prvi korak poduzetničkog pothvata, a pronalazak dobre ideje temelj stvaranja dobre poduzetničke priče.

– Rijetki su slučajevi da je dobar poduzetnički posao nastao samo kao rezultat dobre ideje. Ono što se puno češće događa jesu serije pokušaja i pogrešaka sve dok ne dođemo do proizvoda/usluge koja tržištu treba. Osim strasti i upornosti poduzetnička ideja mora počivati i na usklađenosti resursa, poslovnih prilika i poduzetnika te postojanja poduzetničkog tima, izjavila je.

Dekanica je dala i kratak, ali jasan savjet za sve sudionike Ideje godine.

– Budite hrabri, imajte viziju i idite za onim što želite, poručila je Zavišić.

Dalje razvijajte svoja znanja i vještine

Dekanica Effectusa rekla je da je Veleučilištu zadatak individualnim pristupom svakom studentu prenositi primjenjiva poduzetnička znanja i vještine budućnosti.

– Tu u prvom redu mislim na razvijanje vještina koje omogućuju fleksibilnost, primjerice mašte, divergentnog mišljenja i sposobnosti kreativnog rješavanja problema. Naš je zadatak obrazovati mlade za poduzetništvo, prenositi im poduzetnička znanja i kompetencije, neophodne za stvaranje poduzetničke kulture, izjavila je.

Rekla je i da je Effectus jedinstven na tržištu jer na prijediplomskom studiju obrazuju mlade za dva najprestižnija znanstvena područja, odnosno financije i poslovno pravo. Na diplomskom studiju MBA Poslovno upravljanje, diplomantima omogućuju profesionalni razvoj u pet znanstvenih smjerova.

– Dugoročni nam je cilj doprinijeti razvoju poduzetništva, ubrzati gospodarski razvoj i koristiti ogroman potencijal koji proizlazi iz najvrjednijeg resursa – znanja. Upravo tom vještinom nastojimo opremiti studente svih studijskih programa Effectus Veleučilišta, zaključila je Zavišić.


Ideja godine 2024 je poslovno natjecanje za srednjoškolce koje organizira srednja.hr. Zlatni partner projekta je EFFECTUS veleučilište. Srebrni partneri projekta su Hrvatska zajednica županija i Končar. Pokrovitelj projekta je Zagrebački inovacijski centar – ZICER. Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti. Odgovore na često postavljana pitanja o Ideji godine pronađite ovdje. Sve novosti pratite na Facebook stranici Ideja godine ili nas pitajte putem maila [email protected]. Poslovni plan preuzmite ovdje, a prijavite se putem ovog linka. Kako vam ne bi promaknula niti jedna vijest o natjecanju, pridružite se Facebook događaju Ideje godine.

EU emblem