Pretraga

Kako izgleda studij kognitivnih znanosti? Evo što kažu studenti i profesori

A- A+

Prva generacija studenata diplomskog studija kognitivnih znanosti upisana je u listopadu 2023. godine na riječkom Filozofskom fakultetu. Masters in Cognitive Sciences: Cognition and the Mind je studij na engleskom jeziku nastao u cilju integracije različitih disciplina iz područja kognitivnih znanosti; ponajprije psihologije i filozofije, a trenutno se aktivno radi i na većoj integraciji neuroznanosti.

Prva generacija upisanih studenata diplomskog studija kognitivnih znanosti | Foto: DSP Psihomnia

Studij uz kontinuirani rad i mentorstvo profesora osposobljava studente za daljnji, samostalni, istraživački rad u području kognitivnih znanosti i izazova koje donose. Studij je primarno usmjeren na razvoj vlastitih interesa u vidu tema kognitivnih znanosti, pa se tako već u samoj prijavi za studij od kandidata traži vlastita ideja za istraživački rad i motivacijsko pismo koje se zatim razmatra u selekcijskom procesu, nakon čega se odabrane kandidate poziva na kratki online intervju. Pri odluci komisije procjenjuje se sljedeće: motivacija kandidata, diskusija s komisijom o nacrtu i metodama svoga rada, znanstveno razmišljanje, opće znanje o metodologiji, otvorenost na interdisciplinarni rad, znanje engleskog jezika (utvrđuje se kroz intervju – nije potreban certifikat o znanju jezika).

Studij orijentiran na istraživačke vještine

Na prvoj je godini ovog diplomskog studija težište postavljeno na izgradnji vještina potrebnih za istraživački rad. U suradnji s mentorima, detaljnije se planiraju istraživački projekti, dok se u uvodnom modulu (Intro into Cognitive Science, Interdisciplinarity in Cognitive Science itd.) i obveznim kolegijima (Empirical Research Methods, Statistics i sl.) radi na sadržaju neophodnom za konstruiranje i realizaciju istraživanja. Velika je prednost ovog studija spram ostalih studija ta, što se inzistira na vlastitoj uključenosti i inovaciji prilikom odabira tema za satove diskusije, odabira tema za seminare, ali i za istraživanja.  Obvezni kolegiji dodijeljeni su cijeloj grupi, dok se izborni biraju prema vlastitom nahođenju (izborni kolegiji poput Cognitive and Neural Modelling, Social Cognition, Cognitive Linguistics itd). Program po akademskoj godini prihvaća do 20 studenata (iz cijeloga svijeta) što je vrlo malo s obzirom na studijske programe koji se sastoje od znatno brojnijih grupa. Prednost takvog obujma grupe leži u pristupu između profesora i studenta, a odnosi se na dodjeljivanje manjeg broja studenata po profesoru kako bi studenti dobili maksimalnu podršku i vrijeme svojih mentora za razvoj projekata. Dr. sc. Sandra Arbula, podijelila je svoje iskustvo rada u nastavi u kojem ističe,

– Interakcija sa studentima iz raznih područja (od filozofije, psihologije, do lingvistike i medicine) omogućava zanimljive diskusije za vrijeme nastave koje potiču i nas, profesore, da prilikom pripreme nastave obradimo pojedine teme s različitih aspekata. Također, rad u manjim grupama i individualan rad pruža studentima dozu sigurnosti u izražavanju mišljenja i ideja, te im omogućuju razvijanje kritičkog razmišljanja koje je prijeko potrebno ne samo u znanosti, već i u drugim poslovima budućnosti, rekla je Arbula.

Svoje iskustvo podijelio je i prof. dr. sc. Luca Malatesti, govoreći o zahtjevnosti ali i koristnosti interdisciplinarnog pristupa unutar studija:

– Uspostava diplomskog programa Cognitive Sciences: Cognition and the Mind bila je izazovna, ali i nagrađujuća, gledajući iz perspektive nastavnika filozofije kognitivnih znanosti, filozofije uma, filozofije znanosti i etike. Suradnja s kolegama filozofima i stručnjacima iz drugih područja, zahtijevala je temeljito promišljanje o tome kako najbolje uvesti te filozofske discipline u ovaj inovativni program. Entuzijazam studenata za filozofiju već u prvom semestru studija učvrstio je moje uvjerenje da razumijevanje filozofskih metoda i ideja može značajno koristiti znanstvenim karijerama, zaključio je.

Interdisciplinarnost i internacionalnost zahtijevaju toleranciju i otvorenost studenata

Briše se i klasično poimanje konzultacija pa tako našu grupu studenata redovito možete pronaći na neformalnoj kavi ili ručku s profesorima, na kojima se dodatno pojašnjavaju moguće nedoumice ili se razmatra daljnji smjer suradnje. Takav način studiranja podrazumijeva adekvatne osobine koje uključuju toleranciju i otvorenost pri suradnji s kolegama različitih kulturnih, nacionalnih i disciplinarnih pozadina. Studentice Nirvana i Ksenia podijelile su svoje dosadašnje dojmove.

– Studij sam upisala s ciljem proširivanja znanja u područjima znanosti koje se bave umom te dolazim s filozofije. Moji interesi se vezani uz filozofiju uma i jezika te logiku. Cilj mi je pokušati usmjeriti istraživanje diplomskog rada na temu iz neke od navedenih disciplina i empirijska istraživanja iz područja kognitivne psihologije. Sam program dobro je organiziran, profesori se vidno trude prilagoditi svoja predavanja studentima koji dolaze iz različitih disciplina kako bi se postigla što veća razina razumijevanja. Otpočetka su na raspolaganju oko potencijalnih nejasnoća u sadržaju kolegija… među kolegama također vlada prijateljska radna atmosfera koja je također sastavni dio interdisciplinarnosti, rekla nam je Nirvana.

– Studirala sam u tri zemlje i ovo je najposvećenija i najmotiviranija grupa nastavnika koju sam dosada vidjela. Raspored predavanja raspoređen je u blokovima tijekom dana, tako da je za cjelodnevni program relativno lako planirati svoje vrijeme i po potrebi ispuniti dan drugim aktivnostima. Zaista je čast biti dio ove nove međunarodne inicijative, poručila je Ksenia.

Na prvoj godini studija biraju se dva, kraća projekta kojima se potiče istraživanje različitih područja i disciplina, dok se na drugoj godini studija, blisko surađuje s mentorom (po svom izboru) na odabranoj istraživačkoj temi za magistarski rad. Možemo zaključiti kako je ovo studij koji je okrenut prema studentu i njegovim interesima, gdje je profesor voditelj u svijet istraživačkog rada. Prijave za narednu akademsku godinu otvorene su od 4. siječnja a traju do 6. ožujka. Studij nudi i mogućnosti stipendiranja; dvije za izvrsnost od industrijskog partnera Protech Automation d.o.o.i od Filozofskog Fakulteta, koji ujedno nudi i jednu stipendiju za socijalno ugrožene studente.

Za sve moguće upite i pomoć prilikom prijave, voditeljica studija i ostali profesori stoje na raspolaganju, a njihove e-mail adrese te informacije o prijavi i samom studijskom programu pronađite ovdje.


Tekst je napisan u suradnji sa studenticom prve godine diplomskog studija kognitivnih znanosti Andrejom Jurković.