Pretraga

Nećete vjerovati kada je prvi put riječ ‘menstruacija’ izgovorena na televiziji

A- A+

‘Oni dani u mjesecu bit će vam ugodniji ako koristite baš naše uloške ili tampone’, tako nekako zvuči gotovo svaka reklama za spomenute higijenske proizvode. Iako je riječ o prirodnoj pojavi kroz koju veći dio života prolazi svaka žena, riječ ‘menstruacija’ i u 21. stoljeću rijetko se može čuti na televiziji. Zapravo je i prvi puta putem tog utjecajnog medija izgovorena poprilično kasno – tek 1985. godine.

Screenshot: YouTube

Pravo emitiranje televizijskog programa krenulo je sredinom ’30-ih godina dvadesetog stoljeća. Iako je riječ o prirodnoj pojavi u žena, tek pet desetljeća kasnije prvi se puta na televiziji mogla čuti riječ ‘period’, što u prijevodu s engleskog znači menstruacija.

Menstruacija na televiziji

– Osjećati se čišće je udobnije. I zapravo može promijeniti kako se osjećate tijekom menstruacije, riječi su koje je u televizijskoj reklami za tampone američke tvrtke Tampax izgovorene tek 1985. godine.

Rečenicu koja je postala povijest izgovorila je Courtney Cox, mlada glumica koja će tek u godinama koje slijede postati zvijezda serije Prijatelji.

Iako se umjesto riječi ‘menstruacija’ i danas češće koristi izraz ‘oni dani u mjesecu’, reklame za uloške ili tampone postale su uobičajeni dio promidžbenog programa televizija. Ipak, niti jedna od njih tu prirodnu pojavune prikazuje potpuno realistično. Primjer toga je i korištenje plave tekućine kojom proizvođači dokazuju moć upijanja svog proizvoda. Svima jasno (ili bi barem trebalo biti) da je menstruacija krv i da je crvene boje, a i da je drugačije konzistencije od te plave tekućine nalik na deterdžent za pranje rublja.

Obrat u takvom načinu oglašavanja učinjen je tek prije nekoliko godina, kada je tvrtka Always u svojojoj reklami iz 2011. na ulošku prikazala crvenu mrlju. Korak dalje otišao je Libresse u reklami iz 2017. pod nazivom ‘Blood Normal’. Reklama u trajanju od 20 sekundi započinje izlijevanjem crvene tekućine nalik krvi na uložak, a nastavlja se prizorom u kojoj mladić kupuje uloške. Uz to, u reklami je vidljiva i scena pod tušem u kojoj djevojci niz nogu kaplje razvodnjena krv, a sve završava porukom:

– Menstruacije su normalne. Prikazivati ih trebalo bi biti isto.

Besplatni ulošci za učenice i studentice

Portal srednja.hr početkom prošloga tjedna pokrenuo je inicijativu da se svim studenticama i učenicama u Hrvatskoj omoguće besplatni ulošci i tamponi. Ministarstvo demografije, obitelji, mladih i socijalne politike kazalo nam je kako će ju razmotriti.

Izdvojeni članak

Ministarstvo razmatra našu inicijativu da se svim studenticama osiguraju besplatni tamponi i ulošci

Dobre vijesti sredinom prošloga tjedna stigle su i iz Europskog parlamenta koji je izdao preporuku svim državama članicama da se PDV na higijenske potrepštine poput uložaka i tampona ukine ili eventualno svede na 5%. Uz to, države članice pozvane su da u školama, sveučilištima te ustanovama za beskućnike i siromašne omoguće besplatne higijenske proizvode.

Besplatni ulošci za učenice i studente ne bi bili nikakav povijesni presedan. Od ove akademske godine  država financira higijenske proizvode svim studenticama u Škotskoj, dok Kanada još od 2015. nema porez na ženske higijenske proizvode. Istu u sljedećih nekoliko godina planiraju učiniti i Australija te Velika Britanija.

Napomenimo za kraj i kako smo na portalu proveli anketu u kojoj je glasalo ukupno 1.766 čitatelja. Njih čak 86,69% podržalo je našu inicijativu. Svega 7,70% čitatelja ne podržava ovu ideju jer smatra da bi to bio preveliki teret za proračun, dok mišljenje o inicijativi nema 5,60% čitatelja.