Pretraga

Ne ide vam Fizika? Dubrovački profesor ima YouTube kanal na kojem učenicima objašnjava gradivo

Fizika je mnogim učenicima sedmog razreda svojevrsni bauk, čuli su od starijih učenika kako je teško, možda i najteži predmet u osnovnoj školi. Kada se nastava zbog pandemije preselila u online svijet i kada su se i nastavnici i učenici tome morali prilagoditi, Fizika je nekima postala još veći teret nego što bi možda bio da su nastavu imali u učionici. Upravo je u to vrijeme nastavnik fizike iz Dubrovnika, Mario Aletić, pokrenuo svoj YouTube kanal na kojemu objašnjava lekcije iz Fizike za osnovnu školu. Kao glavni razlog za objavu takvih videa naveo je da ga je užasavala ideja da će cijela jedna generacija učenika proći bez adekvatne edukacije fizike i koje će to posljedice ostaviti na njihovo srednjoškolsko obrazovanje.

profesor mario aletić

Foto: Mario Aletić | Privatna arhiva

Kada je Toni Milun pokrenuo svoj YouTube kanal gdje je počeo objašnjavati matematiku za učenike, nije mogao predvidjeti da će danas biti toliko popularan među širom populacijom. Njegovi videi pomogli su mnogim generacijama učenika, ali i studenata, a posebice za vrijeme pandemije kada je nastava bila online. Upravo je u to vrijeme YouTube kanal pokrenuo i nastavnik fizike iz Dubrovnika, 36-godišnji Mario Aletić koji ondje objavljuje videe gradiva iz Fizike za osnovnu školu.

– Na pokretanje YouTube kanala sam se odlučio tijekom COVID-19 pandemije kada smo bili osuđeni na samo online školu. Užasavala me ideja da će cijela jedna generacija učenika proći bez adekvatne edukacije fizike i koje će to posljedice ostaviti na njihovo srednjoškolsko obrazovanje i na njihovo viđenje i shvaćanje svijeta oko sebe općenito. Fizika je predmet koji se mora predavati u učionici, istraživačkom usmjerenom nastavom, uz pokus i raspravu s učenicima. Nažalost, nisam mogao sve to postići u to doba i takvim okolnostima, ali mislim da su videomaterijali bili najbliži tome, rekao nam je nastavnik Aletić.

Najgledaniji video je onaj o elastičnoj sili, a njegove lekcije gledaju i učenici iz susjednih zemalja

U izradi videa od velike mu je pomoći bila i supruga Zuzanna koja ga je i motivirala da krene s takvim videima. Ona je odrađivala tehnički dio za njihov YouTube kanal, s obzirom na to da nastavnik Aletić radi u dvije škole, Osnovnoj školi Marina Držića i Osnovnoj školi Marina Getaldića i to već oko sedam godina. Na njegovom YouTube kanalu trenutno je više od 30 videa iz lekcija Fizike, ali i Matematike, dok je najgledaniji vide s gotovo 10 tisuća pregleda iz Fizike i to o elastičnoj sili.

– Videi su prvo nastali kao pomoć mojim učenicima i komentari su bili mahom pozitivni i od učenika i od roditelja. Nakon nekog vremena primijetio sam kako me sve više počinju pratiti i gledati učenici iz susjednih država poput BiH i Srbije. Pozitivni komentari i širenje kanala, činjenica da pomažem većem broju učenika, me nagnalo da napravim još videomaterijala. Videomaterijali ne mogu zamijeniti nastavu fizike, ali mogu biti od pomoći u savladavanju gradiva. Prednost videa je definitivno činjenica da ih možemo gledati više puta dok nam nešto nije jasno, ali to ne nadomješta učitelja, njegovo objašnjavanje, pokuse, energiju koju unosi u razred i mogućnost učenika da pita direktno učitelja za razjašnjavanje nedoumica oko gradiva, ispričao je Aletić.

Izdvojeni članak
mladić s ispitom državne mature u ruci i laptopom na stranici postani student

Stigli rezultati mature: Fiziku palo skoro 50% pristupnika, nekoliko ispita poništeno zbog kršenja pravila

‘Fizika i matematika su apstraktna područja, ali na ovaj način se olakšava svima pristup njima, a i razumijevanje’

Zbog obaveza trenutno je u pauzi izrada videa, ali s time svakako planira nastaviti i možda proširiti format, odnosno uvesti i neke nove oblike videa poput pitanja i odgovora. Na pitanje je li on budući Toni Milun, samo iz Fizike, odgovara kako o tome ‘može još samo sanjati’, ali ne poriče da bi to volio postati.

– Toni Milun je legenda videolekcija i vrhunski stručnjak, fenomenalan popularizator znanosti, kvaliteta njegovih videa je na najvišoj razini, jako pitko predaje i približava zahtjevno gradivo djeci, a i odraslima. Njegove videomaterijale uvijek preporučujem svojim učenicima, pogotovo za pripremu matematike. Što se tiče matematike preporučujem im i Antoniju Horvatek i dr. Svakako mi je drago što ima ljudi poput njih koji se trude približiti ljudima svijet koji ih okružuje i kojega su dio. Doprinose tako borbi protiv teorija zavjera, lažnih vijesti i slično. Upravo zbog toga što smo danas bombardirani takvim nazovi informacijama je bitno imati ljude koji znanost čine dostupnijima preko interneta javnosti. Fizika i matematika su apstraktna područja, ali na ovaj način se olakšava svima pristup njima, a i razumijevanje. Nadam se da moji videi, makar nisu još ni približno na razini navedenih kolega, barem malo doprinose toj borbi protiv pseudoznanosti, komentirao je nastavnik Aletić.

Izdvojeni članak

Toni Milun u srednjoj je iz matematike imao – trojku! ‘Ukupni prosjek mi je uvijek bio između 3,5 i 4,0’

Uživo daje i instrukcije iz Fizike, a rekao nam je i što je učenicima iz tog predmeta najteže

Upravo zbog popularizacije znanosti naveliko razmišlja o nadogradnji svog YouTube kanala. Uz pitanja i odgovore, planira i posebnu seriju videa koja ne bi bila samo za osnovnu i srednju školu, već i za opću javnost. Osim što daje online lekcije, daje i instrukcije iz Fizike i uživo pa smo ga pitali što je učenicima danas najteže za savladati iz tog predmeta.

– Iskreno, teško je odgovoriti što ih najviše muči. Svakako bi to bilo konceptualno razumijevanje, dosta učenika se nada naučiti fiziku napamet i svode je na ubacivanje brojeva u ‘formule’. Fizici ne možemo pristupiti tako, npr. pri rješavanju računskih zadataka moramo prvo razumjeti što zadatak traži od nas, što zahtjeva dobro znanje teorije i fizikalnih koncepata, a ‘ubacivanje u formulu’ dolazi tek na kraju. To je zapravo ‘najlakši’ dio. Analiziranje problema i primjena naučenoga je ključna, a svakom zadatku se trebamo prilagodit, u fizici nema baš mogućnosti ‘učenja zadataka napamet’. Možda je najbolje reći da učenike u fizici zapravo najviše muče te miskoncepcije s kojima dolaze u sedmom razredu na fiziku i što znaju nažalost i dalje prenosit, ta ideja da je fizika samo puko ‘ubacivanje u formulu’, objasnio je Aletić.

Izdvojeni članak

Naš profesor je novi ‘Toni Milun’ za računovodstvo: Sve možete naučiti iz njegovih YouTube videa

Pravi odgovor za loše rezultate na maturi, kaže Aletić, treba potražiti kroz ekstenzivno istraživanje uzroka

Također je komentirao i činjenicu da su prošlogodišnji maturanti, odnosno njih gotovo 50 posto koji su polagali ispit iz Fizike palo taj predmet. Aletić smatra kako su ti rezultati nezadovoljavajući, ali da je nezahvalno tražiti krivca i upirati prstom, odnosno da je to zapravo i nemoguće. Ipak, dao je svoje osobno viđenje mogućih uzroka tog problema, uz već navedeni koji se odnosi na pristup učenja fizike u osnovnim i srednjim školama.

– Koliko sam upoznat, dosta fakulteta koji gledaju fiziku za upis, znači tehničkog usmjerenja i dr., ne traže obvezu polaganja fizike. Ona nosi do određen dio bodova za upis, ako se ne varam do 10 posto većinom, ali nije uvjet. Vjerujem da određeni broj učenika kad vidi da je dobro napisalo obvezne predmete i one koji su uvjet za upis na određeni fakultet izađe na fiziku više rekreativno jer im ne znači za upis. Drugi razlog je dobrim dijelom u tome što sam već i spominjao, da bismo uspješno savladali fiziku moramo razumjet koncepte, ali nažalost i dalje je prisutan stav pukog rješavanja zadataka i učenja napamet, bez razumijevanja. Fizika je istraživačka disciplina i nastava mora također biti istraživački usmjerena kako bismo ovladali fizikalnim konceptima i razumjeli ih. Čak iskreno mislim da učenici kojima je fizika uvjet za upis na fakultet je napišu zadovoljavajuće na državnoj maturi, što je rezultat edukacije fizike koju su dobili tijekom osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja, ali i naravno njihovog truda. Naravno, ovo sve govorim kao neki osobni dojam, ali za pravi odgovor bi trebalo napraviti ekstenzivno istraživanje uzroka. Tema je aktualna svakako i na županijskim i državnim skupovima iz fizike, navodi nastavnik Aletić.

Izdvojeni članak
Einstein

Zadatak dana: Čak i ako vam fizika baš i nije jača strana, na ovo pitanje morate znati odgovor

‘Učenike uvijek iznenadi kad im kažem kako fizika i filozofija idu ruku pod ruku’

Objasnio je na koji način on izvodi nastavu fizike u školama u kojima radi. Učenicima poručuje da ne razmišljaju o fizici kao o nekom bauku jer ona daje odgovore na pitanja o svijetu koji nas okružuje, koji vidimo i ne vidimo golim okom, ali i da je to ogroman spektar mogućnosti i tema i da sigurno svatko može naći nešto što ga zanima, iako ‘ne voli’ fiziku.

– Mi učitelji smo tu da vam pomognemo. Učenike uvijek iznenadi kad im kažem kako fizika i filozofija idu ruku pod ruku. Ispričam im priču kada sam studirao i upisao izborni kolegij Fizika i filozofija. Profesor nas je na prvom predavanju pitao zašto smo upisali studij fizike, a zašto baš kolegij Fizika i filozofija. Naravno da su učenici, čak i oni koji ‘ne vole’ fiziku zainteresirani za odgovor, pogotovo onaj koji ste vi kao njihov učitelj dali. Moj odgovor tada je bio da sam upisao fiziku jer sam želio spoznati, otkriti, istinu o svijetu oko sebe jer fizika traži istinu, a filozofija se pita što dolazi nakon istine. Učenici, oni koji vole i ne vole fiziku, su vam odmah raspoloženi za raspravu nakon takve priče. Mislim da trebamo nekad odvojiti vremena i takvim razgovorima im približiti, odnosno barem ih motivirati za fiziku. Često im znam spomenuti i razne citate od kojih posebno volim Clarkeova tri zakona, gdje navodim sva tri, ali učenici posebno vole treći ‘Svaka dovoljno napredna tehnologija ne razlikuje se od magije’. U tim raspravama se svi učenici uključe i žele dati svoje mišljenje na rečeno, jako zanimljiva i pronicljiva mišljenja možemo čuti, od osnovnoškolaca do srednjoškolaca, poručio je nastavnik Fizike.