Pretraga

Ova srednja škola ima 21 učenika, a 24 djelatnika: ‘Većina je na nepuno radno vrijeme’

Srednja škola Vladimir Nazor iz Čabra, smještena u sjevernom dijelu Gorskog kotara, ima samo 21 učenika, a prema informacijama na stranici škole 24 djelatnika. Prije dvije godine nisu upisali niti jednog učenika, što se nikada ranije nije dogodilo. Unatoč malom broju učenika, ostvaruju izvanredne rezultate. Kroz razgovor s ravnateljem Kristijanom Rajšelom saznali smo kako su se nosili s izazovima te kako su postigli inspirativno obrazovno okruženje usprkos malom broju učenika.

Srednja škola Vladimir Nazor u Čabru

Srednja škola Vladimir Nazor u Čabru | foto: screenshot Google Maps

Kada je riječ o obrazovanju, veličina nije uvijek presudna. Srednja škola Vladimir Nazor iz Čabra, mala škola smještena u srcu planina, pokazuje da i sa smanjenim brojem učenika može postići izvanredne rezultate. Kroz razgovor s ravnateljem Kristijanom Rajšelom saznali smo kako su se nosili s neobičnim izazovima i kako su stvorili inspirativno obrazovno okruženje unatoč manjku učenika.

‘Mali broj učenika zapravo podiže motivaciju jer se s njima može puno bolje raditi’

Naime, prema podacima iz Školskog e-Rudnika, ova srednja škola ima ukupno 21 učenika, njih devet u prvom, u drugom nijednog, a u trećem i četvrtom razredu po šest učenika. Pitali smo ravnatelja kako uspijeva održati motivaciju zaposlenika u školi unatoč izazovima vezanim uz manji broj učenika.

– Mali broj učenika zapravo podiže motivaciju za rad jer se s njima u ovakvim okolnostima može puno bolje raditi, svaki učenik dobiva puno više pozornosti nego u velikim razrednim odjelima, puno je više vremena za rad s onima kojima treba dopunski rad i  lakše se detektiraju talentirani. Više je vremena za ponavljanje gradiva jer provjera znanja uzima manji dio satnice, govori nam ravnatelj Rajšel.

Dodaje kako su upravo zbog toga i rezultati rada odlični gdje, primjerice na državnoj maturi, učenici iz ove škole redovno postižu nadprosječne rezultate što se može najbolje vidjeti iz statistika Školskog e-Rudnika MZO-a. Učenici također postižu odlične rezultate na natjecanjima u znanju, a ravnatelj ističe kako imaju i državne prvake iz više predmeta, kao i dobitnike Oskara znanja. Dakle, riječima ravnatelja, ‘odlični rezultati rada su najbolji motivator’.

Izdvojeni članak
Oskar znanja 2023.

Ovo su najbolji učenici u Hrvatskoj: Imamo fotke s dodjele Oskara znanja, pričali smo s nagrađenima

Prije dvije godine u prvi se razred nije upisao nijedan učenik, ravnatelj: ‘To je posljedica depopulacije’

Kako je 2022. godine pisao Novilist.hr, u ovu srednju školu te se godine nije upisao niti jedan učenik, a ravnatelj je tada bio rekao kako se to ‘nikada u povijesti nije dogodilo’. Dvije godine kasnije, ravnatelj ističe kako kvaliteta obrazovanja ostaje prioritet, čak i s manjim brojem učenika.

– To je situacija koja se još nije dogodila i posljedica je depopulacije (te je godine u osnovnoj školi koja je naš izvor učenika bilo samo 18 osmaša) i straha da razrednog odjeljenja neće biti pa su se i prijavljeni učenici zadnji dan prijava za upis prijavili negdje drugdje da ne bi ostali neupisani (što ne drži vodu ali u strahu su velike oči). U takvoj situaciji niste baš u prilici nekako posebno reagirati, smanjila se satnica svima koji rade u prvom razredu, analizirali smo događaj i krenuli dalje, priznaje Rajšel.

Upitan o dinamici rada u školi s obzirom na neobičan omjer između broja zaposlenika i broja učenika, odgovara kako je dinamika ista kao i u svakoj drugoj školi. Prema podacima na stranici škole, broj zaposlenih je 24, a broj učenika prema Školskom e-Rudniku 21. No, kako navodi ravnatelj, većina nastavnika radi na nepuno radno vrijeme.

– Kako ima mali broj razrednih odjeljenja tako je i potreba za nastavom određenih predmeta mala što znači da većina nastavnika radi  u nepunom radnom vremenu. Imamo samo dvije nastavnice zaposlene na puno radno vrijeme. Kad se zbroje svi radni sati u jednom tjednu i podijele sa 40, odnosno punim radnim vremenom, imamo 12 zaposlenih, dakle, nikako više od broja učenika, napominje ravnatelj.

Manjak sadržaja, paradoksalno, pridonosi boljim rezultatima: ‘Učenici nemaju što raditi nego učiti’

Na pitanje kako škola surađuje s lokalnom zajednicom i roditeljima kako bi se podigla svijest o prednostima obrazovanja u ovoj srednjoj školi, Rajšel odgovara afirmativno, ističući kako su većina roditelja bili učenici pa znaju i kakva je škola.

– Mi u stvari vrlo dobro surađujemo s lokalnom zajednicom i roditeljima, ali je problem u tome što potencijalnih učenika srednje škole ima sve manje, a još je veći problem što mladi ljudi ne žele otići iz Čabra zbog boljeg obrazovanja nekamo drugamo, nego zato što žele otići iz Čabra u kojem je sve manje sadržaja za mlade ljude i njihovo slobodno vrijeme. To, možda paradoksalno, pridonosi kvaliteti obrazovanja kod nas jer učenici nemaju što drugo raditi nego učiti, rekao je Rajšel.

Izdvojeni članak
pisanje testa_natjecanje

Hrvatski grad povećava nagrade najboljim učenicima i njihovim mentorima, neke i za 100 posto

‘Kad bi počeli zatvarati male škole, brzo bi odumrla i naselja u kojima su one’

Pitali smo ga i kako su kao škola zadovoljili minimalni broj učenika u razredu, te kako se nose s izazovima koji proizlaze iz toga. Govori nam kako Ministarstvo obrazovanja razumije izazove malih škola poput ove.

– MZO razumije da u Hrvatskoj ima sve više depopulacijskih sredina koje ne mogu popuniti razredne odjele do DPS-a. Uostalom, nitko nije rekao da je 20-25 učenika idealna veličina razrednog odjela za postizanje dobrih rezultata nego je za Hrvatsku optimalni odnos veličine odjela i troška obrazovanja. Kad bi male škole u Hrvatskoj počeli zatvarati, onda bi brzo odumrla i naselja u kojima su te škole, tvrdi ravnatelj.

Za kraj, iako to nije direktan problem škole, pitali smo ga kao ravnatelja ima li ova škola plan ili strategiju kako privući nove učenike i povećati interes za upis. Optimistično nam govori kako škola ima planove za privlačenje novih učenika u budućnosti.

– Mi već dugi niz godina provodimo prezentiranje škole u osnovnoj školi. Surađujemo i s lokalnom zajednicom, konkretno jer grad Čabar sufinancira prijevoz učenika u školu i udžbenike, organiziramo dane otvorenih vrata i slično, zaključuje Rajšel.