Pretraga

Svaka peta mlada osoba u Hrvatskoj je nezaposlena: Evo što se radi po tom pitanju

A- A+

Iako je stopa nezaposlenosti u opadanju, u Hrvatskoj je još uvijek svaka peta osoba ispod 25 godina nezaposlena. O tome smo razgovarali s Tihanom Teom Mušicom iz tvrtke Coca-Cola HBC Hrvatska koja već nekoliko godina provodi projekt Coca-Colina podrška mladima kojim osnažuju mlade u potrazi za poslom. U taj se projekt još stignete uključiti, a više o tome doznajte u tekstu.

nezaposlenost mladih

U Hrvatskoj je 28.000 nezaposlenih mladih, a evo kako se ta brojka može smanjiti | Foto: Unsplash

U rujnu 2021. godine, u Hrvatskoj je 28 tisuća mladih bilo nezaposleno, a stopa nezaposlenosti iznosila je 20 %. Drugim riječima, svaka peta osoba mlađa od 25 godina u Hrvatskoj ne radi. Za usporedbu, u Njemačkoj, koja je po ovoj metrici najbolja među zemljama EU, tek je 6,5 % nezaposlenih mladih. Prosječna nezaposlenost u svim zemljama EU iznosi 16 %, a pozitivna strana priče jest da ta brojka, nakon prošlogodišnjeg malog skoka, ponovo nastavlja trend stabilnog pada.

Kada je nezaposlenost mladih niska, nisu bolji samo životi mladih, već i cijelo društvo. To nam je potvrdila i Tihana Tea Mušica iz Coca-Cole HBC Hrvatska, gdje već nekoliko godina provode projekt čiji je cilj osnažiti mlade u pronalasku posla. Mladi koji rade, objasnila nam je, razvijaju se, potvrđuju svoju ulogu u zajednici, stječu pozitivno razmišljanje o sebi te se osjećaju vrijedno i korisno.

– Kada mladi imaju pristup inspirativnim idejama i prilikama, događaju se nevjerojatne stvari – dalekosežni projekti koji mogu pozitivno utjecati i na brojne druge ljude. Istraživanja pokazuju kako se uključivanjem mladih u radnu zajednicu smanjuje i siromaštvo, ali i brojni drugi socijalni problemi, poput različitih ovisnosti. Zato se u Coca-Coli HBC Hrvatska, na strateškoj razini, prvenstveno bavimo osnaživanjem mladih, što doprinosi i smanjenju nezaposlenosti u toj dobnoj skupini, rekla je Tihana.

tihana tea mušica

Tihana Tea Mušica | Foto: Coca Cola HBC Hrvatska

Mlade osnažuju u potrazi za poslom

Ako ste i sami ikada poželjeli raditi posao kojim ćete moći napraviti pozitivnu promjenu u društvu, čitajte dalje. Tihana ima 30 godina, završila je psihologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, a trenutno je u Coca-Coli zaposlena kao stručna suradnica za održivo poslovanje i odnose sa zajednicom. To znači da je odgovorna za provođenje društveno korisnih projekata u Hrvatskoj, Sloveniji te Bosni i Hercegovini. Među njima su i Raise the Bar namijenjen ugostiteljskom sektoru te Coca-Colina podrška mladima, koji su važni za zajednicu jer pružaju prilike onima koji ih najviše trebaju.

– Kada bih dvjema riječima trebala opisati svoj posao, rekla bih da je zaista dinamičan i zanimljiv. Odgovorna sam za sve dijelove projekata koje provodimo – od postavljanja projekta, vođenja budžeta, nadgledanja komunikacije o projektu te koordinacije projektnog tima. Ponosna sam što mi bavljenje ovim projektima omogućava kombinaciju mojih dviju strasti: onoj prema komunikaciji, ali i prema vidljivom doprinosu zajednici, rekla je naša sugovornica.

Coca-Colina podrška mladima projekt je koji provode od 2017. godine s ciljem unaprjeđivanja životnih i poslovnih vještina mladih nezaposlenih ljudi. On je, u početku, bio u formi višednevnih radionica te su njime obišli više gradova u regiji, objasnila je Tihana.

tihana tea mušica

Formalno obrazovanje tek je dobar temelj, za ostalo se moramo pobrinuti sami | Foto: Coca-Cola HBC Hrvatska

50 % sudionika pronašlo posao, neki i pokrenuli vlastiti

U projektu je do 2019. godine sudjelovalo više od 2.500 mladih samo u Hrvatskoj, a njihove pozitivne reakcije dodatno su ih ohrabrile, ispričala nam je Tihana. Ove su se godine odlučili na online izvođenje projekta u suradnji s Hrvatskom udrugom za kreativnost i inovacije, a dostupan je putem platforme LEAP Academy. Odlukom o virtualnoj edukaciji jako su zadovoljni, rekla je, ponajprije zbog toga što polaznici sami biraju kada će pohađati edukaciju.

– Po završetku radionica iz prošlogodišnjih projekata provodili smo i kratke ankete kako bismo vidjeli koliko je naših polaznika pronašlo zaposlenje, a njih 50 % izjasnilo se o pronalasku posla šest mjeseci nakon pohađanja tečaja. Također, s nekim sam polaznicima ostala u kontaktu i nakon završetka programa, a neki od njih pokrenuli su i vlastiti posao. Raduje me vidjeti da je projekt zaista pomogao i da su naši polaznici stekli kvalitetna znanja i vještine, istaknula je Tihana.

Izdvojeni članak

Najvažnije lekcije koje sam naučila od Luke čija tvrtka posluje u New Yorku i vrijedi 250 milijuna kn

Edukacije kao što je njihova iznimno su važne. Iako je formalno obrazovanje važno i uči nas mnogim korisnim vještinama kao što su preuzimanje odgovornosti, timski i samostalni rad te vještina učenja, pojasnila je Tihana, nije realno očekivati da ćemo tijekom formalnog obrazovanja naučiti sve što nam treba za budući posao. Osim toga, neka su se zanimanja razvila vrlo brzo i obrazovne institucije ih još nisu stigle ugraditi u svoje programe.

– Smatram kako su vještine koje stječemo bilo kojim oblikom obrazovanja, pa tako i visokim obrazovanjem, vrlo dobar temelj za budući uspjeh u poslu, no ne treba očekivati da ćemo sve naučiti u školi ili na fakultetu, rekla je Tihana.

Coca-Colina podrška se do 2019. godine održavala uživo, a sada je posve digitalizirana | Foto: Coca-Cola HBC Hrvatska

Želite li uspješnu karijeru, morate preuzeti odgovornost

Dakle, najbolja stvar koju možete napraviti kako biste povećali šanse za pronalaskom zaposlenja, jest preuzeti odgovornost. Mnoge visokoobrazovne institucije nude različite aktivnosti, izvore i materijale za dodatno učenje te je na pojedincima da iskoriste ono što im se pruža, istaknula je.

– Mislim da je jako važno stalno postavljati pitanja i informirati se uz, naravno, učenje tzv. mekih vještina koje nisu dovoljno zastupljene u formalnim oblicima obrazovanja. Mnogi stručnjaci, ali i tvrtke, a među ostalima i Coca-Cola HBC Hrvatska, nude besplatne edukacije ili webinare koje se često odnose i na poslove koji tek dolaze ili koji su u začecima. Mislim da trebamo koristiti takve prilike i ponekad odvojiti i dio slobodnog vremena kako bismo naučili nešto novo i kako bismo se informirali, zaključila je naša sugovornica.

Izdvojeni članak
grupni rad

Grupni rad na faksu: Pet lekcija koje smo naučili, a nemaju veze s gradivom

U projekt Coca-Colina podrška mladima još se stignete uključiti. Posve je digitalan i sami birate kada ćete slušati predavanja. Edukacije na temu životnih i poslovnih vještina pronađite na platformi LEAP Academy, a dostupna su vam dva tečaja. Tečaj ‘Ja i posao‘ sadrži module o projektnom menadžmentu, kreativnosti, samozapošljavanju te prezentacijskim i prodajnim vještinama. Tečaj ‘Ja i drugi‘ obuhvaća module posvećene osobnom razvoju, umrežavanju, komunikacijskim vještinama, traženju posla i pisanju CV-ja (naše savjete o pisanju CV-ja možete pročitati ovdje).

Uz tečaje, organizirali su i serije webinara. Oni su interaktivni, a sudionici imaju priliku učiti od najvećih stručnjaka različitih sektora. Važno je neprestano rasti, razvijati se i učiti izvan zadanih okvira te iskoristiti prilike za učenje koje nam se pružaju, poručila je Tihana za kraj. Zato iskoristite priliku i sudjelujte u besplatnoj edukaciji putem platforme Leap Academy.


Tekst je nastao u suradnji Native studija portala srednja.hr i Coca-Cole HBC Hrvatska