Pretraga

Istražili smo teoriju viralnog videa: Nastavnica tvrdi da na geografiji učimo iz ‘pogrešnih’ karta

A- A+

Ako dosta vremena provodite na TikToku, Facebooku ili Instagramu, vrlo je vjerojatno da ste naletjeli na video starije gospođe koja objašnjava kako izgleda ‘prava karta svijeta’. U videu, koji ima desetke milijuna pregleda na svim društvenim mrežama zajedno, nastavnica iz SAD-a tvrdi kako djeca u školama imaju ‘pogrešne’ karte svijeta, odnosno da su ‘bijele’ i ‘kršćanske’ zemlje prikazane većima, a zemlje gdje je većinom ‘crno’ i ‘nekršćansko’ stanovništvo prikazane su manjima nego što to u stvarnosti jesu. I dok se mnogi na internetu slažu s teorijom nastavnice, mi smo odlučili provjeriti drži li njena priča vodu. Obratili smo se nastavniku geografije koji predaje u osnovnoj školi više od 20 godina.

Foto: Screenshot TikTok

Video nastavnice Jane Elliott iz SAD-a, gdje govori da djeca u školi uče iz ‘pogrešnih geografskih karata‘, još je prije godinu dana postao viralan. Do danas on ima desetke milijuna pregleda na TikToku, Facebooku, Instagramu i YouTubeu zajedno, iako je s nekih platforma čak bio i uklonjen nekoliko puta. Naime, nastavnica u videu navodi kako su naše geografske karte ‘pogrešne’ i pokazala je kako bi trebala izgledati ‘prava’ karta.

Video ‘prave karte svijeta’ ima desetke milijuna pregleda na svim društvenim mrežama zajedno

Na toj ‘pravoj’ karti veličine zemalja su potpuno drugačije od onih na ‘standardnim’ kartama s kojih smo svi učili i s kojih učenici i danas uče na geografiji. Nastavnica zatim u videu objašnjava da su kontinenti poput Afrike i Južne Amerike manji na ‘standardnim’ kartama i da su na ‘pravoj’ karti one prikazane puno veće od Sjeverne Amerike i Europe.

– Južna Amerika je zapravo devet puta veća od Grenlanda, piše na našoj ‘standardnoj’ karti. Zato vam sada predstavljam ‘pravu’ verziju karte svijeta koja izgleda potpuno drugačije. Veličine kontinenata na ovoj karti su ‘prave’. Pogledajte Grenland na ovoj karti, vidite kako je malen? Vidite koliko je Južna Amerika zapravo veća od Grenlanda? Također, Aljaska je prikazana kao da je veća od Meksika. A na ovoj ‘pravoj’ karti, Meksiko je veći od Aljaske. Pogledajte samo Kanadu kolika je, koliko mjesta zauzima, a onda pogledajte kolika je na ovoj ‘pravilno konstruiranoj’ karti, objašnjava nastavnica u videu.

@exclusive_zee3 #janeelliott #anitracism #worldmap #sleepereffect #mandelaeffects #fakenewsmedia #liesyouweretold #easytofool #brainwashed #corruptioneducation #secretsociety #worldsecrets #worldcorruption #lies #facts #awakening #fypシ #usgoverment #govermentsecrets ♬ Winter / Chill / R & B_No517 – table_1

‘Kontinenti, gdje većinom prevladavaju bijelci, na standardnim kartama veći su od onih na južnom dijelu svijeta. To se zove indoktrinacija’

Djevojka koja ju je snimala upitala ju je zašto je na kartama, koje svi prepoznajemo i iz kojih smo učili tijekom školovanja, drugačije prikazano nego na onoj koju je nastavnica predstavila kao ‘pravu kartu svijeta’.

– Jer je Papa naredio da se napravi karta koja prikazuje širenje kršćanstva. Zato su svi kontinenti, gdje većinom prevladavaju bijelci, veće od kontinenata i zemalja na južnom dijelu svijeta. Tako da, kada imate djecu koja idu u školu i vide ovu ‘standardnu’ kartu, vidjet će iskrivljenu sliku svijeta. Kao da učimo djecu da smo mi veći i bolji od ostalih. Upravo to radi ova ‘standardna’ karta koju imamo u školama. Obrazovni sustav koji imamo u našim školama zove se indoktrinacija, navodi nastavnica.

Izdvojeni članak

[ZADATAK DANA] Sigurni ste da vam dobro ide geografija? Možda nakon ovog upita promijenite mišljenje

‘Sve karte svijeta su pogrešne jer jednostavno ne mogu biti prave. To znaju i učenici petih razreda’

Ovako predstavljena ideja o ‘pogrešnoj’ i ‘pravoj’ karti svijeta, gdje imamo nastavnicu koja bi trebala predstavljati vjerodostojan izvor informacija, uvjerila je milijune ljudi da ih je neka veća sila uspjela kroz školski sustav ‘prevariti’. Neki su čak tu teoriju, između ostalog, povezali i s učenjem rasizma od malih nogu. Tako da smo odlučili provjeriti drži li ta teorija vodu. Javili smo se nastavniku Damiru Ostrešu koji više od 20 godina predaje geografiju u osnovnoj školi i koji tvrdi da do sada nije čuo apsurdniju stvar.

– Sve karte svijeta su ‘pogrešne’ jer jednostavno ne mogu biti ‘prave’. Odgovor na to pitanje znaju i učenici petih razreda u Hrvatskoj. Problem nastaje jer želimo globus, koji je u obliku kugle, prebaciti na ravan list papira – geografsku kartu svijeta, što je u obliku pravokutnika. Svi smo barem jednom ogulili naranču ‘u jednom potezu’ i ta naša kora nije imala oblik pravokutnika ili kvadrata i bilo bi potrebno da malo ‘rastegnemo’ njezine rubove kako bismo dobili oblik geometrijskog lika, navodi nastavnik Ostreš.

Izdvojeni članak
Dejan Nemčić predaje učenicima s Burj Khalife

Nesvakidašnji sat: Zagrebački profesor geografije održao online nastavu s vrha Burj Khalife

‘Petaši isto tako znaju da veličinu država ne uspoređujemo temeljem njihove površine na kartama svijeta’

Upravo tako, govori nam nastavnik, nešto slično rade i znanstvenici kada pomoću kartografskih projekcija izrađuju geografske karte svijeta.

– I zbog tog njihovog ‘rastezanja’ gubimo manje ili više vjernost površina i duljina. Zato se događa da na nekim kartama kontinenti ili ostali dijelovi kopna izgledaju puno veći nego što jesu, posebno prema polovima jer su upravo to dijelovi našeg planeta gdje su najčešće nužni kartografski kompromisi, ovisno o vrsti kartografske projekcije, objašnjava nam nastavnik.

Nastavnik geografije šokirao se izjavom američke nastavnice da su kontinenti poput Sjeverne Amerike i Europe napravljene puno većima od južnih zemalja jer na tim područjima stanuje više bijelaca i kršćana te da se tako djecu u školama uči rasizmu.

– Gore spomenuti petaši isto tako znaju da veličinu država ne uspoređujemo temeljem njihove površine na kartama svijeta iz već navedenih razloga, jednostavno ih pronađemo u statističkim podacima, dobivamo precizne brojke i to je to. Na kraju krajeva, navodi se primjer predimenzioniranih Grenlanda i Kanade – na Grenlandu živi samo oko 56.000 stanovnika, većinom domorodačkih Inuita, a Kanada je u odnosu na svoju površinu slabo naseljena država, a na njezinom sjeveru žive također uglavnom Inuiti koji ovdje imaju i svoj federalni teritorij Nunavut. Zar ćemo reći da su to primjeri za navodni ‘kartografski rasizam’?, ističe nastavnik Ostreš.

Izdvojeni članak
globus na stolu

Pokušajte skupiti 12/12 na prošlogodišnjim pitanjima s mature iz Geografije

‘Geografska karta koju smo vidjeli u videu također ima svoje nedostatke’

Ovdje je bitno naglasiti da se jednostavnim ‘guglanjem’ može dobiti odgovor na pitanje – kakvu je projekciju karte koristila nastavnica iz SAD-a u videu gdje su veličine zemalja i kontinenata različite.

– Geografska karta koju smo vidjeli u videu i koja ‘ispravlja rasističku nepravdu’ također ima svoje nedostatke, kao i sve ostale. Potražite li je na internetu, vidjet ćete da je i na karti dobivenoj Gall-Petersovom projekcijom, Antarktika, nenaseljeni kontinent, i dalje puno veća od svoje stvarne površine, ali to nije bitno kada želite progurati samo svoju istinu i svoj pogled na stvari, naglašava nastavnik.

Izdvojeni članak
daniel lončar mate dedić ranko dragičević

Kakav, doslovno, vrh nastavnik: Popeo se na planinu pa održao online sat geografije

‘Za vrijeme svih ovih godina svašta sam čuo, ali da se na geografiji uči rasizam, to je sasvim nova dimenzija gluposti’

Poruka je na kraju ovog članka poprilično jasna – nemojte vjerovati svemu što vidite na internetu i, ako ništa drugo, barem ga iskoristite za potragu relevantnih izvora informacija koji su isto tako dostupni.

– Sveopća digitalizacija našeg društva nam je donijela pristup informacijama koje mogu biti i točne i netočne. Svi smo mi dobili prostor gdje možemo iznijeti i podijeliti svoje ideje s drugima. Ali, uporaba nečega može vrlo lako voditi u zlouporabu, moramo biti svjesni i te opasnosti. Kao najveći problem vidim to što ljudi danas radije posežu za ‘učenjem’ na TikToku, YouTubeu, Facebooku, a manje za udžbenicima ili internetskim mjestima koja su u službi znanosti. Naravno, istina treba biti uvijek u prvom planu i ne smije biti dogmi koje ne smijemo osporavati, ali racionalno i s pravim argumentima. Tzv. politička korektnost sve više prelazi u područje apsurda i lova na vještice, donosi više štete nego koristi i stvara nove podjele, poručio je nastavnik Ostreš.