Pretraga

[Komentar] Ova školska godina prepuna je nagrada za neradnike i šamarčina za marljive

Zamislite da ste konobar u špici sezone. Radite u bircu kojim dnevno prodefilira nekoliko tisuća ljudi. S vama u smjeni radi još dvoje konobara. Recimo da ste vi konobar A, vaši kolege konobar B i C. I dok vi i konobar C svaki zasebno u osmosatnoj smjeni poslužite više stotina stolova, konobar B posluži ih tridesetak, a ostatak radnog vremena provodi na mobitelu. Vaš šef to zna, ali dok god kafić posluje sa značajnom dobiti, nije ga previše briga. Zatražili ste veću plaću, a on vam je to povećanje dao, jer eto, posao ide dobro. Jednako povećanje dobili ste vi i kolega C, no i kolega B – koji radi daleko manje. Nagrada neradniku, šamarčina marljivima.

Screenshot iz serije ‘Kako sam upoznao vašu majku’; youtube

Gotovo ista situacija dogodila se u prosincu u školstvu. Nastavnici su odlučili iskoristiti svoje zakonsko pravo na štrajk i kroz njega zatražiti povećanje koeficijenta složenosti posla za 6,11%.

Šamarčina broj 1

Brojni visokoobrazovani koji su sličnom ‘sosu’ složit će se da je plaća od oko sedam tisuća kuna, koliko ima prosječni nastavnik, mizerna za one koji rade i trude se. Ali je previsoka za one koji ne rade ništa. A dio nastavnika koji ne radi ništa, nakon štrajka je dobio jednako povećanje koeficijenta kao i vrijedna gomila. Imat će iste plaće. Briljantan ‘uspjeh’ dvadeset i dvoje ministara obrazovanja koji od samostalnosti države nisu uspjeli uvesti licenciranje obrazovnih djelatnika. Nagrada neradnicima, šamarčina marljivima.

Šamarčina broj 2

Iako se u zbornicama među nastavnicima jako dobro zna tko radi, a tko samo mijenja folije na grafoskopu ili slajdove na prezentaciji koja je ista već godinama, koliki je problem kukolj među tim žitom pokazalo se samo nekoliko mjeseci nakon štrajka. Krenula je epidemija koronavirusa, a s njom i online nastava. Nastavnici su se iz zbornica preselili u mali radni kutak unutar svojih domova. Vrijedna gomila radila je i po desetak sati dnevno, pripremala razne materijale, neki čak i videozapise za svoje učenike. Onaj dio zbornice koji u neposrednoj nastavi mijenja samo folije na grafoskopu ili slajdove na prezentaciji opet nije radio ništa. Eventualno bi poslali koji zadatak učenicima uz indirektnu poruku ‘snađi se druže’. Sat, dva rada, a onda uživancija u slobodnom vremenu kod kuće. Ako do korone nisu znali tko je neradnik u njihovim redovima, sad su to imali prilike vidjeti – razrednici kada bi im se učenici požalili da im novo gradivo nastavnica fizike nije pojasnila, ali je uredno poslala zadatak vezan uz to gradivo; ili je učitelj (koji je ujedno i roditelj) tek tijekom korone shvatio koliko (ne)radi nastavnik njegova djeteta. Ministarstvo je, lakše no ikada prije, moglo provjeriti tko je i kako radio u online nastavi. Ali ministrici uoči parlamentarnih izbora baš i nije bilo u interesu opaliti packu neradnicima u sustavu i oni su se ponovno izvukli. Ovi što su radili i po desetak sati dnevno, za nagradu dobili bolove u kičmi uzrokovane cjelodnevnim sjedenjem nad računalom. Šamarčina marljivima.

Šamarčina broj 3

Ne ulazeći u to koliko kvalitetno obavljaju posao u nastavi, povećanje plaće nakon štrajka dobili su i nastavnici koji su dozvolili učenicima da prepisuju na ispitima mature. Afera je to koja je isplivala ovih dana. Znali su da je malo vjerojatno da će njihovo ime osvanuti u javnosti jer se NCVVO kao drži GDPR-a, a otkaz u školi se ionako teško dobiva. Pa je eventualno ono što mogu zaraditi usmena opomena ravnatelja. Toliko traženo dostojanstvo nastavničke profesije šačica njih uspjela je srozati u svega par sati, koliko traje jedan ispit mature. Opet šamarčina onima koji obaveze izvršavaju savjesno, ovoga puta nastavnicima koji dežuraju na ispitima mature i drže se pravilnika o njenoj provedbi od prvog slova do posljednje točke.

Šamarčina broj 4

Istu krivnju za masovnu prepisivačinu na maturi snose, dakako, oni koji su prepisivali. Tridesetak maturanata, punoljetnih odraslih osoba, kojima nije bio problem što će varanjem ostvariti bolji rezultat od svojih kolega. Onih koji su se za ispite pripremali mjesecima. Što će nekome od njih, zbog boljeg rezultata dostignutog prepisivanjem, oduzeti mjesto na željenom fakultetu. Umjesto kazne poništavanja ispita na kojem su varali ili poništavanja svih ispita ljetnom roku, male prevarante Ministarstvo je nagradilo drugom šansom. Ispit su pisali ponovno u ljetnom roku, a dobili su i gratis dane za ponavljanje gradiva. Dane koje nisu imali učenici koji su maturu pisali redovno, prije nekoliko tjedana. Prevaranti imaju priliku popraviti rezultat. Imaju priliku, unatoč drskom varanju, maturirati prije onih koji su ležali u bolničkom krevetu, a koji mogu tek na jesenski rok. Nagrada neradnicima, šamarčina marljivima.

Šamarčina broj 5

A drugu priliku dobili su jer je Pravilnik o provedbi državne mature, kojeg potpisuje ministrica Divjak, propisuje tek kaznu ponavljanja ispita u istom roku, ako se tijekom ocjenjivanja utvrdi da su učenici varali. Lažne diplome i svjedodžbe nisu okej, ali s onima koje su skoro pa poklonjene – problema nema.

Kad smo već kod ministrice Divjak, njenih pravilnika, radnika i neradnika, nikako ne smijemo zaboraviti još jednu ovogodišnju šamarčinu radnicima i nagradu neradnicima. Ministrica je tako u jeku epidemije predložila, a Vlada čiji je član tada ju i prihvatila, Uredbu o dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju. Za one koji su zaboravili, tom Uredbom odlučeno je da učenici nižih razreda osnovne škole ove godine ne mogu ponavljati razred i s jedinicama prelaze u više razrede. Učenici viših razreda osnovne škole i srednjih škole na dopunsku nastavu mogu i s četiri jedinice, dok su do sada oni s tri ili više jedinica automatski padali razred. Drugim riječima, oni koji su umjesto pohađanja nastave skitali po kavama, družili se po parkovima, u online nastavi ni jednom nisu bili online i na ostale načine ljenčarili čitavu godinu – nisu kažnjeni. Trećim riječima, nagrada neradnicima, a ultimativna šamarčina marljivima.

*Komentar je stav autorice