Mladi piloti: ‘Croatia Airlinesu donosimo profit i još im plaćamo da za njih radimo’

Croatia Airlines prošle godine je uvela Pay to Fly, novi model obuke mladih pilota. Isti podrazumjeva da budući kapetani kompaniji plate obuku i satove leta iako dio vremena provedu na komercijalnim letovima zamjenjujući profesionalne kopilote. Studenti prometa, ali i dio profesionalnih pilota pobunili su se protiv nove prakse, dok iz CA poručuju kako se taj model primjenjuje diljem svijeta.

European Cockpit Association

– Najveći je problem s modelom Pay to Fly to što mi donosimo firmi profit i još moramo platiti da bismo radili. Ljudi se bune da je rad po ‘Mrsićevim mjerama’ od 1600 kuna izrabljivanje, a što bi mi rekli. Mi moramo platiti Croatia Airlinesu da bismo letjeli, a oni i onako zarađuju na mom radu, trudu i sposobnostima, ogorčeno je kazao jedan od studenata Fakulteta prometnih znanosti (podaci poznati redakciji), komentirajući odluku hrvatske nacionalne zrakoplovne kompanije da od 2014. godine uvede kontroverzni model obuke pilota.

Garancija za mlade: Mrsić obećava poslove u roku od pola godine, mladi mu ne vjeruju

Spomenuti program uzburkao je duhove u svjetskoj avioindustriji pa se ni na zakonodavnoj razini ne postoji konsenzus. Pay to Fly je dopušten u većini europskih zemalja, no zabranjen je u SAD-u.

Njime se podrazumijeva da mladi piloti, koji već imaju osnovnu pilotsku dozvolu, plate aviokompaniji kako bi stekli dovoljan broj sati leta i na taj način postali konkurentni za posao na tržištu.

U Croatia Airlinesu cifra koju polaznici moraju ‘iskeširati’ jeste oko 30 tisuća eura, a sama obuka podrazumijeva više faza. Uz trening na simulatoru, osigurava im se još 500 sati letenja na komercijalnim linijama – od čega posljednjih 300 sati samostalno preuzimaju ulogu kopilota gdje im je jedina kontrola kapetan.

Srednjoškolci u Iranu učit će kako srušiti neprijateljske bespilotne letjelice

Model Pay to Fly potpuno mijenja koncept obuke mladih pilota, jer je dosadašnja praksa bila takva da su ih kompanije prvo zapošljavale, a nakon toga obučavale vežući ih potom određen broj godina za sebe.

Bune se piloti diljem svijeta

S obzirom da na ovaj način aviokompanije dobivaju ne samo besplatnu radnu snagu već ljudi koji plaćaju da bi radili, piloti diljem svijeta su se pobunili protiv ovakve prakse, a za njihovim primjerom se povela i budućnost hrvatskog zrakoplovstva.

– Nije problematičan dio obuke u kojoj mi radimo na tlu i na simulatoru. Nije sporno ni plaćanje onog dijela kada letimo pod nadzorom instruktora i kopilota jer je to dio obuke. No jako je problematično onih 300 sati leta tijekom kojih mi na komercijalnim linijama mijenjamo kopilota, a uz to plaćamo CA-u. Ovaj će model obuke dovesti do toga da će moći pilotirati samo bogati, neovisno o tome jesu li najsposobniji. Smatram da je to može postati ozbiljan sigurnosni problem, objašnjava nam mladi pilot koji je želio ostati anoniman.

Dodao je još kako smatra da će ovaj model obuke dovesti do toga da će moći letjeti, odnosno pilotirati, samo bogati neovisno o tome jesu li najsposobniji što smatra i ozbiljnim sigurnosnim problemom.

– Na fakultetu već za osnovnu profesionalnu pilotsku dozvolu platimo oko 300 tisuća kuna što je veliki financijski teret. Nakon što ispolažemo sve što se zahtjeva od nas, sve dodatne licence, moramo još izdvojiti 30 tisuća eura za praksu u CA, a nitko nam ne garantira posao. Većina nas ne može priuštiti toliko ulaganje, a da ne zna hoće li ga imati odakle vratiti, žale se studenti.

Najmlađi pilot hrvatske vojske: Svi rizici vrijede užitka letenja

Zrakoplovstvo nije jedina struka u kojoj kandidati sami plaćaju usavršavanje

No medalja ima i drugu stranu pa nam je tako iz Croatia Airlinesa odgovaraju kako su pritužbe na njihov račun potpuno neutemeljene. Tvrde kako program komercijalnog školovanja kandidatima omogućuje ispunjavanje osnovnih kvalifikacija na temelju kojih postaju konkurentni na tržištu kao kandidati za pilote u zrakoplovnim kompanijama.

Također iz hrvatske zrakoplovne kompanije konstatiraju kako Pay to Fly nije nikakva novost na zrakoplovnom tržištu jer takav program već niz godina primjenjuju avioprijevoznici iz Europe i svijeta.

Kako je ministar Mrsić izigrao mene i cijelu generaciju mladih

– Napominjemo kako zrakoplovna regulativa i operativni priručnici Croatia Airlinesa propisuju kvalifikacije i osposobljenosti, koje pilot mora imati da bi mu se povjerila dužnost člana posade zrakoplova na komercijalnim letovima. Dakle, kvaliteta obavljanja posla, ovisi isključivo o obučenosti i kvalificiranosti pilota, a ne o njegovom imovinskom stanju. Svi kandidati, koji plaćaju program komercijalnog školovanja, moraju zadovoljiti iste uvjete i proći iste stručne provjere kao svi piloti, koji su prije školovani o trošku Croatia Airlinesa, kažu iz PR službe CA odbacujući optužbe da igraju na očaj pilota.

U svome odgovoru su dodali još kako zrakoplovstvo nije jedina struka u kojoj kandidati sami plaćaju usavršavanje ako to žele i naravno – mogu.

Za mišljenje smo kontaktirali i Hrvatski sindikat prometnih pilota no, za razliku od posljednjeg obraćanja medijima kada su se u Večernjem listu oštro pobunili protiv Pay to fly prakse, nama su odgovorili kako je odluka Izvršnog odbora HSPP da se za sada u javnost ne izlazi s podacima o praksi u Croatia Airlines.

Kontaktirali smo i Fakultet prometnih znanosti no do zaključenja teme nismo dobili odgovore.

Odgovori