Hrvoje Balen: Ideja godine je priprema za naredne godine i faks

Završile su prve prijave za Ideju godine koje nisu bile obavezne, a nakon što se prijavio rekordan broj timova za ovu fazu projekta, bio je to dobar povod za razgovor s Hrvojem Balenom, predsjednikom Upravnog vijeća Visokog učilišta Algebra i član žirija Ideje godine.

Hrvoje Balen foto:srednja.hr

Ideja godine je business plan natjecanje namijenjeno srednoškolcima u organizaciji portala srednja.hr, a jedino je takvo natjecanje u Hrvatskoj. Finalni rok prijava je 18. ožujka, a više detalja o bitnim datumima možete pronaći ovdje. Ulazimo u posljednjih mjesec dana prijava te je ovo bila dobra prilika za razgovor s Hrvojem Balenom iz Algebre koji je ujedno i član žirija.

U intervjuu otkrio nam je strategiju Algebre prema mladima, prednosti i nedostatke projekata koji su se do sada prijavljivali na Ideju godine, o potencijalnoj krađi ideja, ali i motivaciji za prijavu na ovakav projekt.

Osim partnerstva na Ideji godine, Algebra intenzivno ulaže u projekte s mladima u posljednjih nekoliko godina. Koji su to sve projekti i zašto ste se odlučili za takvu strategiju?

Svjesni smo činjenice da je današnjim generacijama tehnologija nešto uz što su odrasli, no tijekom redovnog obrazovnog procesa u većini se slučajeva nisu imali prilike upoznati s njom s druge strane, tj. razmisliti o tome kako se ona može uspješno primijeniti i izvan igrica ili društvenih mreža, ali i zamisliti svoju profesionalnu budućnost u ovom području.

Voljeli bismo vidjeti više mladih na tehničkim, inženjerskim i prirodoslovnim studijima, te studijima vezanim uz računarstvo. Ta zanimanja, koja danas objedinjavamo pod krilaticom STEM (Science, Technology, Engineering, Maths) jako su tražena u svim zemljama Europske Unije i osjeća se značajan nedostatak kadrova.

Budući da kao Visoko učilište Algebra vjerujemo u blistavu budućnost digitalnih inženjera i digitalnih ekonomista, želimo pomoći da se mladi što prije zaljube u ovo područje te da možda u njemu i potraže svoju karijeru. Naime, tehnologija je toliko ušla u sve sfere života da je bavljenje i bilo kojim drugim poslom ili strukom gotovo nemoguće, a sasvim sigurno može biti bolje, produktivnije i kreativnije uz tehnologiju.

Proteklih smo godina stoga organizirali niz radionica i raznih besplatnih aktivnosti za mlade. Priređivali smo radionice o robotici, programiranju mobilnih aplikacija, digitalnom marketingu, razvoju računalnih igara, dronovima, džepnim računalima. Pomažemo programerska natjecanja kao što je InfoKup ili Master Guru IT Challenge. Organizirali smo jednodnevne i višednevne škole o digitalnim temama tijekom zimskih praznika, a pomagali smo mladima i da odaberu svoju buduću karijeru kroz karijerna savjetovanja, besplatne probne ispite za maturu, pripreme za maturu i još štošta. I, naravno, veseli nas što četvrtu godinu zaredom podržavamo Ideju godine!

Rimac Automobili postali prijatelj srednjoškolskog projekta Ideja godine

Koje su najveći prednosti, ali i nedostaci projekata koji su se do sada prijavljivali na IG?

Postoji jedna skupina natjecatelja koji pripremaju poslovne planove za projekte koji su neostvarivi (npr. punjenje mobitela preko WiFi putem aplikacije ili izrada maskica s LCD i Gorilla Glassom koje mijenjaju sliku pozadinu i debele su tri milimetra, a nije razrađena nikakva tehnologija povezivanja, punjenja i sl.). S druge strane postoje projekti u kojima učenici krenu od tehnologije, a ne problema pa kažu sami sebi „smartphone ima akcelerometar, GPS, vezu na Internet i kameru pa idemo to sve pomiješati i vidjeti kakvo ćemo rješenje dobiti“.

S treće strane zna se naći i prijedloga ideja koji se uopće ne vežu na tehnologiju ili koriste mogućnosti tehnologije pa natjecatelji kažu da će napraviti web stranicu projekta i misle da će time odgovoriti našem motu projekta „Novim tehnologijama do poslovnog uspjeha!“

Česta pogreška je da natjecatelji misle da su izmislili nešto inovativno, a da uopće nisu napravili kvalitetno istraživanje pa tek naknadno shvate da takvih ideja i realizacija već ima na milijune.

Super su mi projekti koji su u svojoj samoj ideji i pristupu inovativni ili zaista detektiraju problem (koji trenutno postoji ili s kojim ćemo se uskoro susresti), a onda tehnologijom rješavaju isti. Također, jako mi se sviđaju i ideje koje su namijenjene ili jako širokoj, globalnoj publici, ili nekoj interesantnoj, po mogućnosti globalnoj, niši (sjetimo se npr. projekta Move-A-Notch ili Trampolin, ali i projekta GeoBreeder koji je služio za traženje pasa za parenje, a koji je nastao u sklopu europskog IPA projekta e-MOBIL kojega je provodila Algebra).

Croteam - Tvrtka koja je stvorila Serious Sama prijatelj Ideje godine

Učenici se često boje da im netko ne ukrade ideju – Je li taj strah opravdan?

Mislim da nije, i to će vam vrlo vjerojatno reći bilo koji investitor, bilo tko tko se bavi poticanjem poduzetništva, startupa, poduzetničkim savjetovanjem. Naime, ideju, zapravo, ne možete prodati, a često upravo čujemo takvo pitanje: “imam ideju, kome je mogu prodati?”. Ideje su super, sjajan su početak, no ideja počinje poprimati svoju konkretnu vrijednost tek kada na njoj krenete raditi – kada imate neki osnovni koncept, ranu razvojnu verziju, grubi okvir weba ili mobilne aplikacije, primjerice, potom neku osnovnu ideju kako ćete zarađivati novce i kako izgleda vaš poslovni plan.

Danas se pojavljuje toliko novih ideja – više ili manje inovativnih i “revolucionarnih” – da je konkurencija izuzetno velika. Investitori i mentori, te fondovi kapitala i poduzetnički inkubatori u potrazi su za projektima koji su već došli do faze takozvanog MVP-a – minimum viable product, nečega što je potencijalno već dovoljno razrađeno da bi se moglo ponuditi tržištu (ali, dakako, još nije posve usavršeno).

Imate li ideju za proizvod, uslugu, odnosno projekt za koju ste nakon istraživanja konkurencije zaključili da je zaista jedinstvena – okupite tim, potražite pomoć jednog ili više mentora, povežite se s poduzetničkim inkubatorima, posjetite besplatne radionice kakvih i kod nas već ima mnogo, počnite se pojavljivati u toj zajednici, te pokušajte čim prije doći od puke ideje do razvojne verzije tog proizvoda koja radi dovoljno dobro da njom možete osvojiti pažnju investitora. To bi bio moj savjet.

Pobjednici Ideje godine oduševili Trampolinom - revolucionarnom platformom za razmjenu usluga

Što bi trebala biti motivacija za prijavu na Ideju godine?

Natjecatelji će sudjelovati u vrlo kreativnom natjecanju koje će im dati priliku da dokažu svoje poznavanje dostupnih ili pionirskih tehnologija, da razmisle kako ih mogu primijeniti u praksi, ali i da pritom promisle poslovnu stranu svoje ideje, odnosno da zaključe kako bi od nje mogli zarađivati ili napraviti biznis. Upoznat će pritom svoje vršnjake iz drugih škola i dobit će podršku i komentare kako svojih mentora, tako i članova žirija.

Vjerujem da se iz svega toga može podosta naučiti i da prolazak kroz jedno ovakvo natjecanje, neovisno o rezultatima, predstavlja dobru pripremu za ono što učenike ionako čeka u narednim godinama, neke već i tijekom fakulteta. Povrh svega, siguran sam da ćete se, poput svih natjecatelja prošlih godina, pritom i dobro zabaviti!

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = “//connect.facebook.net/hr_HR/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3”; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));

Važna poruka našeg partnera za sve srednjoškolce koji imaju pametne Ideje bit.ly/1TCIvjv

Posted by Ideja godine on 14. veljače 2016

Odgovori