Pretraga

Na obrazovnoj konferenciji za deseti rođendan srednja.hr uživo će nastupiti i naši debatni reprezentativci

A- A+

Povodom desetog rođendana našeg portala, 5. studenog organiziramo obrazovni događaj godine, konferenciju ‘srednja.hr+ Obrazovnih deset’. Na samoj konferenciji moći ćete svjedočiti uživo debati naših debatnih reprezentativaca na temu Građanskog odgoja i obrazovanja.

hrvatsko debatno društvo_srednjahr_plus

Hrvatsko debatno društvo će na našoj konferenciji održati debatu na temu građanskog odgoja | foto: HDD/srednja.hr

Povodom desetog rođendana portal srednja.hr organizira obrazovni događaj godine. Konferencija ‘srednja.hr+ Obrazovnih deset’ će se održati 5. studenog. Održava se hibridno – uživo u zagrebačkom kinu Kaptol Boutique Cinema, od 09:00 do 17:00 sati, uz prijenos online putem sustava Entrio. Okupit će se najvažniji akteri sektora obrazovanja i znanosti koji će dati svoje odgovore na najvažnija obrazovna pitanja o kojima se pričalo zadnjih deset godina, ali i dati svoje viđenje budućnosti. Program pogledajte ovdje, a ulaznice možete kupiti putem sustava Entrio.

Upravo će jedna od aktivnosti koji će obilježiti našu konferenciju je i debata uživo, gdje će naši debatni reprezentativci, podijeljeni po pravilima u tim afirmacije i tim negacije, debatirati o Građanskom odgoju i obrazovanju, važnoj temi oko koje su se lomila i još uvijek se lome koplja, kako na lokalnoj, tako i na nacionalnoj razini. Osim toga, naši će debatanti tako na najdirektniji mogući način pokazati kako to izgleda profesionalna debata.

Ususret konferenciji razgovarali smo s Bojanom Marjanovićem, predsjednikom Hrvatskog debatnog društva, a on nam je odgovorio na nekoliko pitanja o obrazovanju i školstvu.

Koja je, po vašem mišljenju, bila najznačajnija promjena koja se dogodila u obrazovanju u zadnjih 10 godina?

Čini nam se da svjedočimo dvije značajne promjene koje se dešavaju u svijetu i nažalost većinom zaobilaze Hrvatsku.

Na prvom mjestu nam se kao najznačajnija promjena čini polako shvaćanje da se obrazovanju treba pristupati cjelovito, da razbijanje sadržaja na predmete odnosno tehničke, kreativne, društvene cjeline nije najbolji način pristupa razvoju mladih. Najnapredniji školski sustavi polako naglasak stavljaju na vannastavne aktivnosti, integraciju različitih sadržaja,  procese razmišljanja odnosno koncept koji se na engleskom opisuje kao razvoj „skills and soft skills“. Tako je npr. kod nas već skoro izlizani izraz STEM, unazad najmanje 5 godina u bilo kojem naprednom obrazovanju pretvoren u STEAM, upravo zato da se naglasi važnost „suživota“ svih elemenata društvenog života u obrazovanju.

Drugo mjesto je pojava EdTech-a, sustava koji su u velikoj mjeri promijenili, liberalizirali i demokratizirali pristup znanju, od coursere, preko khan akademije do stotine drugih inovacija koje polako nagrizaju tradicionalne modele učenja i usavršavanja.

Ove dvije inovacije zapravo kao da predstavljaju neku međusobno nadopunjavajuću promjenu za kojom Hrvatska kaska dobrih 20 godina. Čini se kako će budući model obrazovanja na najvišoj razini težiti proizvodnji osoba koje same reguliraju svoje učenje, koje razumiju procese razmišljanja, kreativnosti, kolaboracije i koje na tu „bazu“ onda vrlo lako nadograđuju dodatna znanja u kojima su odlučuju usavršiti.

Što se Hrvatske tiče unazad 10 godina, pojavila se riječ STEM, pričali smo o građanskom obrazovanju i reformi kurikuluma iz kojih ništa nije proizašlo. Najvažnije nam se čini kako strukovno obrazovanje polako prestaje biti „osuda“ najlošijih nego javnost/obrazovni sustav polako shvaća kako je i strukovno obrazovanje iznimno važno.

Izdvojeni članak
obrazovnih deset

srednja.hr povodom desetog rođendana organizira obrazovni događaj godine

Mislite li da su se i sami učenici (njihove vrijednosti, mindset, pogled na obrazovanje…) promijenili unazad desetak godina? Ako da, kako?

Čini nam se kako učenici postaju malo ambiciozniji, više stvari rade sa strane, imaju više aktivnost i veći fokus na ocjene nego prije 10 godina.

Značajno više planiraju nastaviti obrazovanje u inozemstvu, do razine da je iz našeg programa možda 1 učenik godišnje 2011e odlazio u inozemstvo, danas se radi o nekih 10% učenika i učenica.

Online život i prisutnost na društvenim mrežama 2010e skoro nisu ni postojale, a danas praktički predstavljaju standard života učenika uz veliki fokus na samo promociju.

Čini nam se, ovako više na temelju anegdota, da su današnji učenici puno manje društveno angažirani nego što su bili prije npr. 15 godina.

Kakvo, po vama, školstvo mora biti da bi djecu pripremilo na izazove 21. stoljeća?

Pa zapravo promjena koju smo opisali u prvom odgovoru je nešto što nam se čini kao dobar smjer razvoja. Obrazovanje bi trebalo razvijati potencijal osobe da iskoristi sve informacije i znanje koje mu se danas nudi, fokus bi trebao biti na razvoju razumijevanja, razmišljanja, kreativnosti, inovativnosti i želje za unaprjeđenjem i onda na tu „bazu“ razvijenu kod učenika nadograđivati specifična korisna znanja i važne informacije. Predugo je školstvo bilo fokusirano na to da „posloži“ zadane informacije u nečiju glavu i onda se jednostavno nadalo da ništa taj sustav neće s vremenom razdrmati ili učiniti redundantnim.

Koji je, po vama, najvažniji problem u školstvu s kojim se moramo obračunati u idućih deset godina? Zašto?

Hrvatsko školstvo zaostaje za svijetom po pitanju financiranja i obrazovanja kadrova te ulaganja u osnovnu infrastrukturu obrazovanja i to je nešto što moramo shvatiti kao apsolutnu bazu za daljnji razvoj. Ulaganje u nastavnike i školsko osoblje kroz veće kompenzacije,  više vremena za samoinicijativu, bolju opremljenosti i značajno više obrazovnih prilika je nešto što mora biti prvi korak promjena. Nakon toga trebamo uvesti jasne i moderne standarde kvalitete za nastavnike i školsko osoblje te ih se striktno pridržavati, a paralelno sa tim procesom ulagati i u osnovne uvjete u školama koji bi omogućili i više i raznovrsnije sadržaje za učenike i učenice.

Izdvojeni članak
obrazovnih deset

Ovo je deset najvažnijih aktera koji su unaprijedili obrazovanje u Hrvatskoj

Portal srednja.hr ove godine slavi deset godina djelovanja. Povodom toga, imate li nešto što biste poručili nama ili drugim medijima koji prate obrazovanje?

Sretna godišnjica i iskrene čestitke na tome što održavate visoke standarde novinarstva u društvu u kojem su oni prilično srozani. Od toga da imate stručne analize iistraživačko novinarstvo do toga da pratite društveno važne teme koje nisu nužno komercijalno zlato. Što se drugih medija tiče, znamo da ima novinara koji se kvalitetno i predano bave obrazovanjem, a generalno bi od medija voljeli  vidjeti više „izazivanja“ ustaljenih obrazaca i statusa quo u našem obrazovnom sustavu.

Koja je uloga HDD-a u debatnom svijetu unutar Hrvatske?

HDD je krovna organizacija za debatu u Hrvatskoj, organiziramo rad debatnih klubova, razvoj materijala, edukaciju voditelja klubova i debatnih trenera. To radimo s puno entuzijazma i radnika udruge i vojske volontera i nastavnika koji debatni program provode na čemu im ovim putem zahvaljujemo.

Međunarodni uspjesi debatanata često odjeknu u medijskom prostoru, koliko su oni značajni za vas i popularizaciju debate?

Oni podižu prepoznatljivost našeg programa i služe kao motivacija djeci koja su već u programu tako da svakako imaju svoju pozitivnu ulogu. Nama svakako dobro dođu kao neka vrsta vanjske evaluacije rada jer su debatanti iz Hrvatske zadnjih godina postigli stvarno iznimne uspjehe, ono što bi voljeli vidjeti da se ta vanjska valorizacija nekako prevede i na valorizaciju unutar Hrvatske, ako ne za nas kao udrugu, onda barem za debatante osobno. Nažalost to većinom izostaje i onda ispadne da je nekom iz Hrvatske međunarodni debatni uspjeh odlična referenca i otvorena vrata za međunarodna sveučilišta i karijeru a gotovo nebitna za bilo što u Hrvatskoj.

Što publika može očekivati od debate na konferenciji?  Kako će debata izgledati?

Na konferenciji prikazat ćemo skraćenu verziju debate trudeći se ostati što vjerniji pravilima i formi debate kakvom se debatira na našim aktivnostima. Šest učenika podjelit ćemo u dvije ekipe te će raspravljati o građanskom odgoju i obrazovanju u Hrvatskoj. Tri debatanta bit će članovi afrimacije (ekipa koja će govoriti u korist postavljene teze) dok će tri debatnata biti članovi negacijske ekipe (govorit će protiv postavljene teze). U formi trominutnog govora debatanti će predstaviti, ali i osporiti glavne argumente kada je pitanje građanski odgoj i obrazovanje. Debatu će moderirati iskusan debatni sudac dok će okupljana publika imati priliku komentirati ono što su čuli u debati, postavljati pitanja i iznositi svoje mišljenje.


Povodom 10. rođendana portala organiziramo konferenciju srednja.hr+ Obrazovnih deset čiji program možete pogledati ovdje. Ulaznice možete kupiti putem Entrio sustava ovdje, a sve novosti možete pratiti putem rubrike srednja.hr+ ili preko Facebook događaja Konferencija: srednja.hr+ Obrazovnih deset

Na obrazovnoj konferenciji za deseti rođendan srednja.hr uživo će nastupiti i naši debatni reprezentativci
Share via
Copy link
Powered by Social Snap