Pretraga

Ljudi imaju manje djece zbog – sjedalica u autu? Naša istaknuta stručnjakinja osvrnula se na taj argument

Amerikanci s dvoje djece rijetko se odlučuju na treće zato što, pazite sad, u običan auto ne stanu tri autosjedalice. Za to je potreban mini kombi ili SUV. Iako je to relativno mali trošak, studije pokazuju da taj faktor ima značajan utjecaj kod odluke parova hoće li imati ili ne i treće dijete. Naša istaknuta ekonomska stručnjakinja Vedrana Pribičević osvrnula se na ovu studiju pa istaknula da je put u pakao često popločen dobrim namjerama.

dijete u autosjedalici

Ilustracija: Unsplash

Iako smo nedavno zabilježili osammilijarditog stanovnika na svijetu, vlasti su brojnih država i dalje opterećeni prvenstveno jednim pitanjem – demografijom. Kako povećati broj rođene djece? Kako potaknuti ljude da zasnuju obitelj? Kako da izbjegnemo demografski pad? Pitanja su to s kojima se i naša Vlada pokušava uhvatiti ukoštac.

Na američkom blogu LessWrong osvanuo je zanimljiv članak. Autori u njemu tvrde da, sukladno podacima iz nekolicine studija, može zaključiti kako propisi oko vezivanja u automobila imaju ulogu kontracepcije.


O ČEMU JE BLOG?

LessWrong online je foru mi zajednica posvećena poboljšanju zaključivanja i donošenja odluka. Administratori ove stranice kažu da teže imati istinita uvjerenja te biti učinkoviti u ostvarenju svojih ciljeva. Svaki dan tako žele biti manje u krivu negoli dan ranije.


Potrošiti na auto ili odustati od trećeg djeteta?

Autori bloga ističu kako određene studije sugeriraju da propisi koji obvezuju roditelje na posebne dječje sjedalice znatno utječu na stopu rađanja djece. Stvar je jednostavna; velik je broja automobila koji nisu dovoljno veliki da bi u njih stale tri sjedalice za djecu.

Za žene koje imaju malu djecu, ispod dobi koja se može voziti bez sjedalice, malo je vjerojatno da će roditi treće djece. Relativno ta vjerojatnost opada za 7,8 posto. Ovaj učinak, naglašavaju autori, ograničen je na slučajeve rođenja trećeg djeteta i kućanstva gdje postoje muškarac i žena te automobil u kojem su, sukladno tome, zauzeta prva dva sjedeća mjesta.

Ono što je autore iznenadilo je sljedeće; iako kupnja novog većeg auta nije ni približno visok trošak usporedivši ga s novcem koje će roditelji potrošiti da podignu i odgoje dijete, aspekt auta ima nerazmjerno visok utjecaj na odluku hoće li par imati treće dijete ili ne. Moguće je da većina ljudi indiferentna prema rađanju još jednog djeteta ili im pak manji trošak kupnje auta predstavlja veći problem samo zato što na to odmah moraju utrošiti novac.

Izdvojeni članak

Prvi rezultati popisa 2021.: Hrvatska ima 3.888.529 stanovnika, evo stanja po županijama i gradovima

‘Put u pakao je često popločen dobrim namjerama’

I neka su druga istraživanja pokazala da kupnja auta, kao trenutni manji trošak, često bude teža odluka za roditelje od plaćanja faksa djetetu, kad ga jednom budu imali. Zašto sjedalice u autima toliko ‘teže’ ostaje zanimljivo pitanje za daljnja istraživanja.

Na ovo se jako zanimljivo istraživanja osvrnula i naša istaknuta ekonomska stručnjakinja i profesorica ZŠEM-a Vedrana Pribičević. Pribičević ističe kako su u SAD-u povećali dob do koje djeca moraju biti vezana u autosjedalici tijekom vožnje na 8 godina. Učinili su to, istaknula je, da bi smanjili smrtnost djece u prometnim nesrećama. No, utjecaj na smrtnost bio je malen, a nove su regulacije sa sobom donijele jedan neželjeni efekt – manji broj djece.

– 145.000 djece u SAD-u se nije rodilo zbog te regulacije. Za svaku izbjegnutu smrt, kao rezultat povišenja dobi u kojoj djeca moraju sjediti u sjedalici, više od 140 djece se nije rodilo. Put u pakao je često popločen dobrim namjerama, napisala je na društvenim mrežama Pribičević.

Vedrana Pribičević bila je gošća podcasta mirovina.hr, našeg sestrinskog portala, na temu visine mirovina u Hrvatskoj. Više o tome možete pogledati ovdje.

I kod nas je granica dosta visoka

Ni u Hrvatskoj dob djece koja se moraju voziti u autosjedalici nije niska. Ona je, doduše indirektno, propisana Zakonom o sigurnosti prometa na cestama. U članku 163. stoji da u vozilu koje broji najviše devet sjedala, uključujući i vozačevo, djeca do 150 centimetara visine trebaju sjediti propisno vezana u autosjedalici.

Iznimno, djeca od 135 do 150 centimetara mogu se voziti na stražnjem sjedalu, propisno vezana, i bez sjedalice. Svakako, djeca niža od navedenih 150 centimetara ne smiju se ni na koji način smještati na prednje sjedalo vozila. Kada bismo visinu ‘pretočili’ u godine, ovo bi značilo da se sigurno djeca do 8, a čak i više godina moraju voziti u autosjedalicama kada su u pitanju naši propisi.