Vlada predlaže izmjene zakona koje se tiču velikog broja srednjoškolaca

Kako bi podigli kvalitetu strukovnog obrazovanja, ali i podigla kompetencije stečene na radnom mjestu, Vlada u Sabor šalje novi prijedlog Zakona o obrtima. Najvažnija stavka tiče se učenika koji se školuju po trogodišnjem (JMO) programu. Oni će nakon trećeg razreda morati polagati naučnički ispit. Do sada mogli izabrati želi li na pomoćnički ili ne pa ga većina nikada nije ni položila.

sjednica Vlade | foto: Vlada RH

Za razliku od učenika koji su već odavno u klupama, saborski zastupnici imaju nešto dulje praznike. U saborske će klupe zasjesti 18. rujna, a jedna od prvih stvari koja će ih dočekati bit će i izmjene Zakona o obrtima, koji je Vlada usvojila u četvrtak.

Glavne izmjene tiču se upravo učenika koji se školuju u trogodišnjim strukovnim školama po jedinstvenom modelu obrazovanja (JMO). Oni su dosad nakon završenog trećeg razreda, kako bi završili srednjoškolsko obrazovanje, morali samo obraniti završni rad. Ako su htjeli, mogli su pristupiti i pomoćničkom ispitu, no to je učinilo tek 43% njih. Pomoćnički ispit trebao im je biti uvjet za rad u majstorskim radionicama.

Svi na ispit

Prema vladinog prijedlogu izmjena zakona, pomoćnički ispit postaje naučnički ispit. No osim promjene imena, taj ispit postaje i obavezan.

Učenici, pozor: Pojašnjavamo kako se prijaviti za obrtničke stipendije od 1.500 kuna

Svi će učenici tako, ako zakon bude usvojen, na kraju trećeg razreda morati na ispit koji se sastoji od provjere praktičnih znanja i vještina pred stručnim povjerenstvom u koje su osim nastavnika uključeni i majstori.

Tako da, ako ste mislili izbjeći pomoćnički ispit, izgleda da nemate sreće.

Novi zakon ne donosi samo novosti za maturante.

O ugovorima o naukovanju dosad su brinule škole, a kako bi školama smanjile administraciju, evidenciju o ugovorima sada će voditi Hrvatska obrtnička komora.

Također, omogućava se i donošenje jednostavnog programa edukacije mentora kako bi obrtnici učenicima lakše prenijeli potrebne vještine.

Ministarstvo gospodarstva poduzetništva i obrta odsada će samo izrađivati kurikulume, dakle odlučivat će što će budući učenici obrtničkih zanimanja učiti. No ministar će propisivati i upisna mjesta, sukladno potrebama tržišta, kako budući obrtnici ne bi trebali na burzu.

Promjene i nakon škole…

min. gospodarstva obrtnicke stipendije
Danas počinje natječaj za obrtničke stipendije: Učenici će dobivati čak 1.500 kuna mjesečno

Vlada Vam planira olakšati i rad nakon završene škole (valjda kao iskupljenje za činjenicu da morate na ispit). Zato u preostalom dijelu Zakona planira kidanje cijene obrtnice, ukidanje cijene odobrenja za obavljanje domaće radinosti i sporednog zanimanja, ukidanje Pravilnika o djelatnostima koje se mogu obavljati kao sezonski obrt te produljenje ukupnog trajanja sezonskog obavljanja obrta sa 6 na 8 ili 9 mjeseci, kao dio ili doprinos administrativnom rasterećenju obrtnika.

No prije bilo kakvih izmjena, Zakon mora usvojiti Hrvatski sabor. Tako da idućih tjedana bacite oko na saborsku sjednicu.

Vlada je prijedlog Izmjene i dopune Zakona usvojila na prijedlog Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.

– Izmjenama i dopunama ovog Zakona doprinosi se ostvarenju Programa ove Vlade u kojem je obrazovni sustav usklađen s potrebama tržišta rada te u kojem poslodavci postaju partneri obrazovnim institucijama i zajedno odlučuju o upisnim programima i kvotama – objasnio je kolegama ministrima ministar gospodarstva Darko Horvat te dodatno naglasio kako se stjecanjem vještina traženih na tržištu rada povećava produktivnost i konkurentnost poduzeća i obrta.

ministar Darko Horvat | foto: Vlada RH

Izmjene i dopune Zakona o obrtu pokrenute su, između ostaloga, u svrhu unapređenja sustava obrazovanja za vezane obrte koji se provodi po modelu naukovanja temeljem kojeg se stječu vještine za samostalan rad, usvajaju poduzetničke vještine neposredno u gospodarstvu te olakšava prelazak u svijet rada. Nakon završenog naukovanja, a u sklopu završnog rada, polagat će se naučnički ispit kojim se neposredno provjeravaju i dokazuju kompetencije te se ostvaruje vanjsko vrednovanje obrazovanja.

Odgovori