Studenti napravili prvi hrvatski električni bolid: Za samo tri sekunde postiže brzinu 100 km/h

Dvije godine neprospavanih noći, laboratorijskih ispitivanja te uvjeravanja profesora da je projekt izvediv, trebalo je studentima FSB-a da naprave svoj prvi električni bolid. To je ujedno i prvi hrvatski trkači automobil na struju!

izvor: Facebook stranica FSB Racing Team

Kako piše novac.hr, već su ga i testirali, a ovaj pionirski bolid u hrvatskim okvirima, dostiže brzinu od 100 kilometara na sat za svega tri sekunde.

Maksimalna brzina koju postiže je 110 kilometara na sat, no ne zbog toga što FSB-ovci nisu mogli napraviti brži, nego zato što je to maksimalna brzina koju dozvoljava pravilnik Formule Student.

Već 15 godina postoje i iza njih je niz značajnih projekata

Bivši FSB-ovac i jedan od ključnih Rimčevih ljudi otkrio kako su ćevapi i pivo spasili studentsku formulu

Inače ovo je posljednji i vjerojatno najzvučniji projekt FSB Racing Teama, no oni postoje već 15 godina, unutar kojih su razvili nekolicinu bolida.

Sve je počelo 2004., kada je jedan od studenata i zaljubljenika u Formulu 1 surfajući internetom naletio na međunarodno natjecanje Formula Student (FS).

Dozvolu za sudjelovanjem dobio je nakon mukotrpnog uvjeravanja profesora s fakulteta i Studentskog zbora te je tada regrutirao i druge entuzijaste sa svog fakulteta.

Kako smo prethodno naveli, danas u timu više nisu isključivo FSB-ovci, nego ima i studenata FER-a, PMF-a, zagrebačke Ekonomije te studenata industrijskog dizajna.

Ukupno je u timu pedesetak ljudi, a oni se naravno izmjenjuju iz očiglednih razloga – jedni završavaju studij, a drugi ga tek upisuju pa se potom regrutiraju.

– Sa svakim projektom dolazi do smjene generacija. Nakon završetka projekta veći dio studenata diplomira i ode iz tima, tako da na novim projektima rade većinom novi, svježi ljudi. Znanje i tehnička rješenja s prethodnih bolida uvijek pokušavamo prenijeti na novu generaciju studenata, no nekad je to teško izvesti jer se zbog smjene generacija dio znanja izgubi i studenti moraju ponovno odraditi dobar dio posla i istraživanja kako bi otkrili zašto je nešto napravljeno ovako i kako to opet napraviti, objasnio je šef marketinga FSB Racing teama Mark Marasović za novac.hr.

Veliku većinu elemenata automobila članovi tima izrađuju sami

FSB Racing Team: Fesbovci se svojom formulom utrkivali na Silvestoneu
 Do sada je FSB Racing Team izradio sedam bolida. Pet su od toga trkača vozila, a za posljednja dva, Arctos i Strix, napravili su i unaprijeđene “R” verzije.
Dakako svaki novi bolid nastoji se učiniti boljim od prethodnoga pa tako njihova vozila postaju lakša, izrađena su od boljih materijala te imaju bolje vozne karakteristike.

No, posljednji bolid im se posebno izdvaja, s obzirom da se radi o električnom trkačem automobilu. Na samu ideju o razvoju takvog bolida, došla su tri studenta koja su radila i na pretposljednjem vozilu FSB Racing Teama. Iako su profesori s Katedre za motore i vozila na fakultetu bili veoma skeptični o mogućnosti razvoja tako ambicioznog projekta, prezentacija detaljnog koncepta oborila ih je s nogu.

Riječ je o modelu koji su nazvali FSB RT06E Vulpes i to je, kako je objasnio šef marketinga u timu, prvi stopostotni električni bolid, a već pripremaju i novi.

– Paralelno s izradom Vulpesa radimo na konstrukciji novog bolida koji će se natjecati sljedeće godine i koji će, naravno, opet biti električan. Planiramo smanjiti masu, poboljšati neka konstrukcijska rješenja i krenuti u razvoj novih komponenti koje smo do sada kupovali, povjeravaju za spomenuti izvor članovi tima.

Ovogodišnji Vulpes kreće se pomoću dva električna motora, od kojih svaki ima snagu 40 kilovata te pogoni po jedan stražnji kotač. Snaga se prenosi preko dva reduktora koji su smješteni u jednom kompaktnom kućištu, a baterijski paket je kapaciteta 7,5 kWh i sastoji se od šest odvojenih segmenata. Hlađen je uljem i masa mu je oko 45 kilograma.

– Svu elektroniku, od Battery management systema (BMS), Vehicle control unita (VCU) pa do sigurnosnih sklopova i elektronike u volanu, sami smo projektirali i konstruirali, što vrijedi i za većinu mehaničkih dijelova. Kupovni dijelovi su samo oni neizbježni – vijci, matice, pneumatici i slično, pohvalili su se za novac.hr studenti čiji najnoviji bolid doseže maksimalnu brzinu od 110 km/h, koliko je ograničeno pravilnikom Formule Student, a ubrzanje do 100 km/h Vulpes postigne u tri sekunde.

FSB Racing Team predstavio novi bolid za međunarodno natjecanje Formula Student

Već su s njime sudjelovali na FS-u u Austriji gdje su smješteni među prvih deset u čak dvije kategorije, troškovniku i poslovnom planu, a pripremaju se za Mađarsku te za neslužbeno natjecanje timova iz regije, FS Alpe Adria.

Riječ je o europskom natjecanju koje pri ocjenjivanju studentskih bolida fokus stavlja na inženjerske vještine, a ne na one vozačke, što, budući da timovi dolaze upravo s fakulteta koji oblikuju buduće inženjere, ni ne iznenađuje. Ono što se boduje jesu statički dio, koji se sastoji od izvještaja o dizajnu, troškovnika, poslovnog plana i tehničke inspekcije, te dinamički dio, koji se odnosi na utrku, odnosno na “osmicu”, autokros, utrku ubrzanja, utrku izdržljivosti te na mjerenje ekonomičnosti goriva.

izvor: Facebook stranica FSB Racing Team

Sudjelovanje na izradi bolida dobra priprema za tržište rada

Članovi FSB Racing teama, do sada su sudjelovali na deset natjecanja, a posebno su ponosni na rezultate s natjecanja u engleskom Silverstoneu. Tamo su prije pet godina osvojili deseto mjesto u konkurenciji s čak 97 studentskih timova na stazi. Osim u Engleskoj, natjecali su se i u Njemačkoj, Mađarskoj i Češkoj.

Valja istaknuti da su budući inženjeri koji rade na bolidima FSB Racing Teama, vrlo poželjna radna snaga pa ih tako zapošljava niz tvrtki iz automobilske industrije, među njima i Rimac Automobili, gdje mnogi članovi odlaze na praksu, a neki se nakon faksa tamo i zaposle.

Odgovori