Pretraga

Reforma sa starim knjigama? U modelu dualnog obrazovanja uče po starim udžbenicima

Iako je trebao unaprijediti sustav strukovnog obrazovanja, eksperimentalni program dualnog obrazovanja nije se baš pokazao najboljim rješenjem. Nakon što nam se javila profesorica čiji učenici u dualnom programu rade po starim udžbenicima, kontaktirali smo ministarstvo. Oni ističu da su svi udžbenici odobreni te naglašavaju da ‘glavna prednost učenja kod poslodavca nije učenje iz udžbenika, već radom na konkretnim problemima’.

foto: Ivan Božić|srednja.hr

– Učenici rade po novim programima, a imaju udžbenike od starih, rekla nam je nastavnica koja predaje učenicima koji se školuju po dualnom modelu obrazovanja.

Nakon što smo nedavno pisali kako učenici srpske nacionalne manjine koji se školuju na materinjem jeziku, unatoč tome što je već započelo i drugo polugodište, još uvijek nemaju udžbenike, doznali smo kako svi novi udžbenici nisu doneseni ni za učenike koji se školuju po modelu dualnog obrazovanja.

Iako je trebao unaprijediti sustav strukovnog obrazovanja, eksperimentalni program dualnog obrazovanja nije se baš pokazao najboljim rješenjem. Njegova je uloga bila povezati učenike s poslodavcima kako bi od početka srednjoškolskog školovanja mogli sudjelovati u radnom procesu.

No stvari su se malo zakomplicirale. Tako se otkrilo da učenici u dualnom, ironično, imaju manje sati prakse nego njihovi kolege koji se školuju po starim programima.

Vratimo se na udžbenike. Postoje li za sve programe dualnog obrazovanja novi udžbenici, pitali smo resorno Ministarstvo, čija je jedna od uloga i odobravanje udžbenika i ostalih nastavnih materijala.

Isti udžbenici za sve modele strukovnog obrazovanja?

– Dualni model obrazovanja jedan od tri modela strukovnog obrazovanja, uz tzv. „klasičan“ (školski) model te jedinstveni model obrazovanja (JMO). Sva tri navedena modela obrazovanja za strukovne predmete koriste propisane udžbenike za trogodišnje ili četverogodišnje strukovne škole, kao i priručnike te druga pomoćna nastavna sredstva za određeno strukovno područje, objašnjavaju iz Ministarstva znanosti i obrazovanja.

Ističu da svi udžbenici, priručnici i druga nastavna sredstva, kao što su i „online“ izvori učenja, a odnose se na strukovne predmete, imaju odobrenje Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.

– Sukladno članku 29. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, školska ustanova može provoditi eksperimentalni program kojim se provjerava vrijednost novih obrazovnih sadržaja i/ili oblika i metoda rada i/ili nove nastavne opreme. Za provođenje eksperimentalnog programa može se odobriti i korištenje odgovarajućih udžbenika ili odstupanje od redovnoga nastavnog plana i programa te organizacije rada, ako to zahtijeva eksperimentalni program, napominju.

Sve je još u eksperimentalnoj provedbi: rade se priručnici, …

Ističu da su programi dualnog obrazovanja u Republici Hrvatskoj (za zanimanja: prodavač, dimnjačar, staklar, frizer, kozmetičar i soboslikar ličilac dekorater) u eksperimentalnoj provedbi.

– Tijekom eksperimentalne provedbe programa u dualnom obrazovanju, velika pozornost polaže se na stručno usavršavanje nastavnika i mentora kod poslodavaca, jer je glavna prednost učenja kod poslodavca nije učenje iz udžbenika, već radom na konkretnim problemima, naglašavaju iz MZO-a.

Zaključuju kako će se tijekom provedbe programa izraditi metodičko-didaktički priručnici za nastavnike i mentore kod poslodavaca koji će ih dodatno osposobiti za korištenje i primjenu različitih izvora znanja.