Pretraga

U ovih devet strukovnih škola od ove je jeseni eksperimentalno krenula reforma: MZO se time uopće ne hvali

Uz eksperimentalni program cjelodnevne škole, ove je jeseni krenuo još jedan eksperiment i to u strukovnim školama. Radi se o modularnoj nastavi, odnosno eksperimentalnoj provedbi strukovnih kurikuluma izrađenih po novoj metodologiji. U eksperimentu sudjeluje devet škola, odnosno deset strukovnih programa u devet škola od Osijeka do Dubrovnika. Kontaktirali smo ravnatelje tih škola koji su nam objasnili kako su se pripremali za eksperimentalni program modularne nastave, kakve su reakcije nastavnika i učenika te kako funkcioniraju moduli koji su zamijenili klasične nastavne predmete.

u pozadini učenici s kuharskim kapicama koji kuhaju na natjecanju i izdvojena tablica s popisom škola

Foto: srednja.hr

Ministarstvo znanosti i obrazovanja početkom ove nastavne godine nije se javno ‘pohvalilo’ kako, osim eksperimentalnog programa cjelodnevne škole, kreće s još jednim eksperimentom koji bi trebao napraviti reformu u školstvu. Radi se o reformi strukovnog obrazovanja u srednjim školama, odnosno o modularnoj nastavi na čijoj se pripremi radi već četiri godine.

Da je devet strukovnih škola, odnosno deset strukovnih programa u devet škola od Osijeka do Dubrovnika ove jeseni ušlo u eksperiment, saznali smo tek na Konferenciji za ravnatelje strukovnih škola koja se održala od 11. do 13. rujna kada je nastava već trajala. Kako su nam otkrili iz Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, koja je organizirala konferenciju i koja provodi pripremu modularne nastave, radi se o školama koje su ranije postale Regionalni centri kompetentnosti. Detaljan popis škola i programa u kojima traje eksperimentalna provedba strukovnih kurikuluma izrađenih po novoj metodologiji možete pogledati u tablici niže.

Foto: srednja.hr

Učenici umjesto predmeta imaju module

Dakle, učenici koji su ove školske godine upisali prvi razred srednje ovih strukovnih programa nemaju klasične nastavne predmete, već imaju module. Kako smo već detaljno pisali o tome kako će modularna nastava izgledati, ukratko ćemo ponoviti ono najosnovnije. Predmeti Fizika, Kemija, Biologija i Politika i gospodarstvo kao takvi više ne bi postojali, već bi bili raspoređeni u module i u skupove ishoda učenja i kao takvi bi bili integrirani u različite kvalifikacije. S druge strane Povijest, Geografija, Vjeronauk i Etika će ostati nastavni predmeti kakve ih poznajemo u sadašnjem, tradicionalnom obliku.

Uz to, jedna od bitnijih novosti za srednjoškolce koji dolazi s modularnom nastavom je ta da će neki svoje zanimanje birati tek nakon prvog ili drugog razreda, ovisno upišu li trogodišnju ili četverogodišnju školu. Primjerice, u prvi razred će se upisati učenici koje zanima ugostiteljstvo i onda će nakon prve ili druge godine školovanja odabrati žele li biti konobari, kuhari ili nešto treće.

Upravo se takav način obrazovanja učenika u strukovnim školama sada provodi u gore navedenim školama i njihovim programima. Mi smo s ravnateljima tih škola provjerili kako su se pripremali za ovaj eksperiment, kakve su reakcije nastavnika i učenika te kako funkcioniraju moduli koji su zamijenili klasične nastavne predmete. Dobili smo odgovore iz sedam strukovnih škola iz Splita, Opatije, Karlovca, Dubrovnika, Zaboka, Osijeka i Slavonskog Broda.

Većina novih programa, koji su bili osmišljeni za ovaj eksperimentalni dio, traje četiri godine

Prema dobivenim odgovorima može zaključiti kako je najveći izazov bio složiti raspored i uskladiti eksperimentalni program s klasičnim programima. Uz to, vidljivo je kako se prije ulaska škola u eksperiment nije dogovorio način na koji će učenici koji ne zadovolje jedan modul, isti naknadno savladati. Zato će svaka škola pokušati pronaći svoje rješenje za ovaj problem te će se na kraju vidjeti koji najbolje funkcionira.

Također, većina novih programa koji su bili osmišljeni za ovaj eksperimentalni dio traje četiri godine pa tako učenici koji su upisali neki od ugostiteljskih programa po završetku školovanja imaju priliku polagati maturu ako žele. Neki učenici su već završili prve module, a većina prvih modula u svim programima odnosila se na zaštitu na radu.

Iako smo ASOO upitali koliko dugo će trajati eksperimentalni dio modularne nastave, s obzirom na to da se u sve škole ona planira uvesti s početkom školske godine 2024./2025., rekli su nam kako taj podatak ne znaju i da se obratimo MZO-u. Iz ministarstva su nam pak rekli da to pitamo ASOO. No, ravnatelji su dali jedini logičan odgovor – da će eksperimentalni dio trajati onoliko koliko godina školovanja je predviđeno samim eksperimentalnim programom.

Izdvojeni članak
učenici strukovnih škola, automehaničar i frizer

U strukovnim školama više neće biti predmeta Fizike, Biologije, Kemije: Donosimo detalje modularne nastave

Turističko-ugostiteljska škola Split

Svaka od škola koja sada sudjeluje u eksperimentalnom programu modularne nastave prethodno je uspostavila Regionalni centar kompetentnosti, a Turističko-ugostiteljska škola iz Splita je izradila standard zanimanja, standard kvalifikacije i strukovni kurikulum za četverogodišnji program Turističkog tehničara destinacije. Kako je tim projektom predviđeno izvođenje tog programa, samim time je škola uvođenjem programa od ove jeseni od MZO-a dobila rješenje o eksperimentalnom izvođenju.

– Pripremili smo se putem edukacija koje je provela ASOO, razmijenili smo ideje s drugim školama, uglavnom iz našeg sektora, koje su ušle u eksperimentalno izvođenje svojih strukovnih kurikuluma. Također smo zajednički unutar pojedinih Stručnih vijeća u školi promišljali o rješenjima i načinu izvođenja vodeći se nekim primjerima programa koje smo prethodnih godina izvodili eksperimentalno kao što su kvalifikacije za kuhara i konobara po dualnom modelu obrazovanja, objasnio nam je ravnatelj Turističko-ugostiteljske škole Split, Ivo Bilić.

Dodao je kako su nastavnici dosta pozitivno reagirali na eksperiment, ali priznaje kako je najveći izazov bio napraviti raspored. Kako smo već istaknuli, modularna nastava ne izgleda kao dosadašnji tradicionalni oblik nastave. U odnosu na predmetno-satnu organizaciju nastave, gdje se svaki tjedan nastava odvija po istom rasporedu, u modularnoj nastavi je tjedna organizacija, kako ističe ravnatelj Bilić, najzahtjevniji zadatak.

– Nastavnici su shvatili da je ovo prilika da s ovim eksperimentalnim programom pilotiramo modularnu nastavu prije nego će ona biti uvedena u sve strukovne škole, dakle to može biti iskustvo koje će nastavnicima olakšati izvođenje nastave u budućnosti. S obzirom na to da je zamišljeno da se nastava u novom strukovnom kurikulumu izvodi metodama i oblicima rada koji se svodi na veći angažman učenika, gdje su nastavnici moderatori te da se određeni moduli izvode u jednom dijelu nastavne godine s većim brojem sati tjedno, učenici su također zadovoljni dosadašnjim izvođenjem, govori nam Bilić.

Izdvojeni članak

Reforma strukovnog obrazovanja je nužna: Ovo su dobre i problematične stvari kod modularne nastave

‘Najveće težište je na nastavnicima koji će morati više timski raditi nego do sada’

Uz usklađivanje rasporeda same modularne nastave, bilo je potrebno uskladiti ovaj eksperiment s ostalim strukovnim programima koji svoju nastavu i dalje izvode na klasičan način. U Turističko-ugostiteljskoj školi u Splitu to je 30 razreda s tradicionalnim načinom rada i jedan s modularnom.

– Najveći izazov je bio napraviti raspored s obzirom na to da su tri modula predviđena za izvođenje kroz cijelu godinu dok se četiri modula izvode po 18-19 tjedana, a unutar modula su manji logički dijelovi koji se zovu skupovi ishoda učenja koje izvode uglavnom različiti nastavnici, tako da unutar pojedinog modula nastavu izvode po dvoje do troje nastavnika. Upravo ovaj dio izvođenja nastave je bio najizazovniji, a istovremeno da se raspored što manje mijenja. Možda bi lakše riješili probleme u rasporedu da su bila dva razreda koji su u eksperimentu jer bi lakše izbalansirali tjednu organizaciju rada, istaknuo je ravnatelj.

Učenici prvog razreda Turističkog tehničara u početku imaju pet modula. Od toga se moduli Turistički sustav, Njemački jezik turizmu i Poslovni talijanski jezik u turizmu izvode cijelu godinu, dok se moduli Osnove IKT-a i Poslovanje u turizmu izvode do kraja siječnja, nakon čega dolaze dva nova modula, Održivi razvoj turizma i Komunikacijske vještine u turizmu koji će se izvoditi do kraja nastavne godine. S obzirom na ovaj novi način izvođenja nastave, odnosno modula, još se na konferencijama o modularnoj nastavi ASOO-a ove godine postavilo pitanje – što će biti s učenicima koji ne zadovolje neki modul?

– Učenik koji ne zadovolji pojedini modul, odnosno tko ne postigne ishode predviđene u modulu, dobit će smjernice od nastavnika na koji način usvojiti ishode i, eventualno putem dopunskog rada, iste postići. Najveće težište je na nastavnicima koji će morati više timski raditi nego do sada, prilagoditi dominantni nastavni sustav u smjeru projektne, heurističke, egzemplarne, problemske, mentorske i sličnog oblika nastave u odnosu na dosadašnju predavačku nastavu kao dominantnu. Također je važan dio u provođenju modularne nastave učenje temeljeno na radu koje učenike u realnom okruženju priprema za radne procese potrebne tržištu rada, poručio je ravnatelj Bilić.

Izdvojeni članak
učiteljica u mraku piše po osvjetljenoj ploči markerom

Ravnatelji na skupu o reformi strukovnog postavili teško pitanje: Hoće li biti tehnoloških viškova?

Ugostiteljska škola Opatija

Za provođenje eksperimentalnog djela modularne Ugostiteljska škola u Opatiji razvila je novo zanimanje koje ne traje tri godine, već se radi o četverogodišnjem programu. Ravnateljica škole Sibila Roth objasnila nam je zašto su se odlučili taj program, koji je u starom obliku trajao tri godine, u novom obliku produljiti za godinu dana.

– Odlučili smo da trogodišnje zanimanje konobara, za čije je upise u zadnjih godina zabilježen veliki pad, razviti novo, četverogodišnje zanimanje Tehničar/tehničarka posluživanja. Ovaj program sada nudi puno više mogućnosti za napredak nakon završetka školovanja, objasnila nam je ravnateljica.

Navodi kako su nastavnici predaju u modularnoj nastavi pozitivno reagirali na eksperiment, posebice jer su i sami radili na kurikulumima te su imali veću slobodu u odabiru tema koje će obrađivati. Učenici su tek na početku eksperimenta, ali ravnateljica kaže kako su i njihovi dojmovi za sada vrlo dobri.

– Promijenio se način predavanja u razredu koji je moderniji i inovativniji koji se bazira na mnogobrojnim aktivnostima izvan škole kao i na projektnoj nastavi. Nastava je puno dinamičnija jer i učenici sudjeluju u kreiranju nastavnog procesa a samo učenje je temeljeno na radu. Trudimo se uskladiti klasični i modularni način nastave iako je to trenutno jako teško jer imamo 14 razreda s klasičnom nastavom i jedan s modularnom. Možemo reći da smo za sada uspješni u provedbi, navela je ravnateljica Roth.

I njoj smo postavili isto pitanje koje je najveća briga učenicima, ali i nastavnicima. Tako nam je objasnila kako će učenici koji ne zadovolje pojedini modul imati konzultacijsku nastavu gdje će se individualno s njima raditi i dobiti mogućnost savladavanja modula. I dok je ravnatelj Turističko-ugostiteljske škole Split rješenje za ovaj problem predstavio kao dopunski rad, izgleda kako je za sada razlika samo u terminologiji koju pojedine škole odluče za sebe, ali u suštini bi se nadoknada gradiva iz modula trebala odrađivati kroz zaseban rad s nastavnicima.

Izdvojeni članak

Mladi nastavnici o reformi u strukovnim školama: ‘Trebamo se maknuti od zastarjelog plana i programa’

Trgovačko-ugostiteljska škola Karlovac

Učenici koji su ove školske godine odlučili upisati Trgovačko-ugostiteljsku školu u Karlovcu mogli su birati novi, eksperimentalni program Tehničar/Tehničarka posluživanja koji traje četiri godine. Ravnatelj škole Damir Pleša istaknuo je kako su kao škola željeli svojim budućim učenicima ponuditi nešto novo, nešto što će pratiti trendove u ugostiteljstvu i turizmu te da im upravo ovaj program to omogućuje.

– Za sada su reakcije i nastavnika i učenika vrlo pozitivne. Sam princip modularne nastave omogućuje lakše i kvalitetnije kreiranje odnosa na relaciji nastavnik – učenik, obzirom da isti nastavnik u startu s njima provodi više vremena. Također to olakšava i individualan pristup svakom učeniku što u konačnici rezultira boljim rezultatima i većim osjećajem zadovoljstva s obje strane. Sigurno je dodatno pomoglo i to što su nastavnici od samog provođenja projekta znali da će se novi program izvoditi kroz modularni oblik nastave, tako da tu nikakvih problema nije bilo. Učenici se pak tek polako upoznaju s modularnom nastavom, ali za sada je sve u najboljem redu, ispričao nam je ravnatelj Pleša.

Izdvojeni članak

Na pomolu velike promjene u strukovnim školama: Stiže modularna nastava, novosti i u odabiru smjera

‘Nismo još točno definirali što napraviti ako učenik eventualno ne zadovolji u nekom modulu’

Dodaje kako su module, odnosno skupove ishoda učenja unutar modula posložili sukladno vlastitim mogućnostima, pritom uvažavajući logički slijed među istima. Izazovno će biti, kaže, uskladiti specifičnosti pojedinih modula, odnosno skupova ishoda učenja, poput terenske nastave i razne druge aktivnosti koje su planirane kako bi se realizirali pojedini skupovi ishoda učenja, s istovremenim izvođenjem nastave u ostalim modulima.

– Modularni dio nastave je usklađen s tradicionalnim oblikom izvođenja nastave, ali gotovo na tjednoj bazi trebat će raditi dodatna usklađivanja. Prvi modul bio je Zaštita na radu koji je trajao 31 sat te je isti završen i nije bilo nikakvih primjedbi od strane učenika tijekom njegovog izvođenja, otkrio nam je ravnatelj.

Istaknuo je kako će prvu godinu izvođenja novog eksperimentalnog programa nastojati iskoristiti za što bolju pripremu za skori potpuni prelazak na modularnu nastavu. Za ovu prvu godinu, navodi, pripremili su se najbolje što su znali, ali da očekuju i da će se dogoditi situacije koje nisu predvidjeli.

– Njih smo spremni rješavati u hodu. Primjerice, nismo još točno definirali što napraviti ako učenik eventualno ne zadovolji u nekom modulu. Za sada je dogovor da ćemo kontinuirano pratiti postignuća učenika i nastojati pravovremeno reagirati da se, prvenstveno u nastavi modula koji ranije završavaju, ali naravno i svih ostalih, tako nešto ne dogodi. U svakom slučaju vjerujemo da će nam iskustvo koje ćemo ove godine steći biti dragocjeno već za sljedeću godinu i sve ono što nas tada čeka, poručio je ravnatelj Trgovačko-ugostiteljske škole Karlovac.

Izdvojeni članak
dostupnost racunala

Ima li budućnosti za Informatiku u modularnoj nastavi? ‘Ono što planiraju je uništavanje predmeta’

Turistička i ugostiteljska škola Dubrovnik

Da je vrijeme za modernizaciju i reformu slaže se i ravnatelj Turističke i ugostiteljske škole u Dubrovniku, Antun Perušina čija škola također sudjeluje u eksperimentalnom programu modularne nastave i to s novim, četverogodišnjim programom Kuharski tehničar/Kuharska tehničarka.

– Nastavni programi za zanimanja u sektoru nisu se modernizirali još od 1996. te smo smatrali da je potrebno uskladiti ih s potrebama tržišta rada. Prije svega, moramo naglasiti da je eksperimentalni program Kuharski tehničar/Kuharska tehničarka nastao kao ideja i produkt rada nastavnika Turističke i ugostiteljske škole Dubrovnik (TUSDU) kroz Projekt, a u suradnji s partnerima iz gospodarstva, nastavnicima iz partnerskih škola, partnerima na Projektu – Calidus te tehničkom partneru Baskijskom kulinarskom centru (BCC). Prije konkretnog rada na izradi eksperimentalnog programa odrađeno je ispitivanje potreba tržišta rada koje je pokazalo potrebu, a time i interes za izradu novog programa, objašnjava nam ravnatelj Perušina.

Rekao je kako im je najteže je bilo uskladiti raspored rada i zaduženja nastavnika jer škola radi u dvije smjene i nedostaje im prostora, a provodi se paralelno klasična nastava i modularna nastava. No, uspjeli su se organizirati, a učenicima trenutno traje prvi modul Zaštita na radu.

– Uvijek na početku ljudi reagiraju s malo nelagode jer ulaze u nešto novo i nepoznato, ali vrlo brzo je prevladao entuzijazam, želja da naprave nešto bolje, moderno i korisno za buduće generacije. Po prvi put smo dobili priliku da stvorimo program tako da ideja i stvaranje kreće ‘odozdo prema gore’. Kreatori su nastavnici koji će ga i izvoditi. Učenici i roditelji su od početka reagirali pozitivno jer su prihvatili ideju da prije svega učenicima, a onda i tržištu rada treba dati priliku za nešto novo, moderno i s puno više mogućnosti. Za razliku od trogodišnjeg, za upis u četverogodišnji program postoji bodovni prag. Ovo potvrđuju upisni rezultati jer je upisano traženo odjeljenje, a dio učenika je i ostao ‘ispod crte’, što govori o većem interesu učenika, istaknuo je Perušina.

Izdvojeni članak

Profesorica o ‘izbacivanju’ Biologije u modularnoj: ‘Gdje će učenici učiti o spolnom zdravlju?’

‘Uspješnima se otvara vertikalna prohodnost, a veće su i mogućnosti horizontalne prohodnosti unutar sektora’

Izazov im je bio, kao i svim ostalim školama, odlučiti kako će učenik koji nije zadovoljio prvi modul to gradivo nadoknaditi i savladati. Dodao je kako to nije bio izazov po pitanju učenika koji ne bi bili uspješni u svladavanju modula, već je to problem i za učenike koji će biti spriječeni pohađati nastavu zbog bolesti ili nekog drugog razloga. Za razliku od škola koje smo ranije u tekstu naveli, Turistička i ugostiteljska škola Dubrovnik rješenje ovog problema vidi u sličnoj stvari kao i u klasičnoj nastavi, a to je predmetni ispit gdje bi uz dodatne konzultacije učenik dobio priliku tijekom nastavne godine polagati modul.

– Ovim se otvara mogućnost novog, modernog pristupa obrazovanju kadrova, daje se više slobode nastavnicima, ali i odgovornosti. Potiče se suradnja nastavnika i projektna nastava, a učenik je u centru pažnje s naglaskom na rezultate – ishode učenja bez obzira na put kojim se do njih došlo, a to je upravo ono što tržište rada traži. Uspješnima se otvara put prema višim i visokim školama tj. vertikalna prohodnost, a veće su i mogućnosti horizontalne prohodnosti unutar sektora. Napokon u sektoru dajemo bolju priliku i više se okrećemo učenicima koji imaju ambiciju i žele nešto više i bolje i biraju četverogodišnji program za Kuharskog tehničara/tehničarku, ali i ostavlja mogućnost upisa ili prelaska u trogodišnji program i obrnuto. Obnovom i opremanjem školske zgrade te dovršetkom Akademisa Garište i Akademisa Vila Čingrija svi učenici i zaposlenici naše škole dobili su bolje uvjete za rad i učenje, a učenje temeljeno na radu podignuto je na još veću razinu, poručio je ravnatelj Perušina.

Izdvojeni članak
učenici strukovnjaci u kutama srednja strukovna škola vinkovci

Ovo je najbolja strukovna škola u Hrvatskoj, nedavno je nagrađena: ‘Trudimo se unatoč limitiranim sredstvima’

Srednja škola Zabok

U Srednjoj školi Zabok uveli su čak dva nova programa koji se od ove nastavne godine provode po modularnom sistemu – Tehničar/ka za ugostiteljstvo koji traje četiri godine i Pomoćni ugostitelj/ica koji traje tri godine. Ravnateljica škole Draženka Jurec ispričala nam je kako su se njihovi nastavnici intenzivno pripremali i usavršavali za ovaj eksperiment, a zbog napredovanja i modernizacije pristupili su i rekonstrukciji i dogradnji infrastrukturnih uvjeta za buduće generacije učenika i polaznika inovativnog obrazovanja u ugostiteljstvu i turizmu.

– Temeljem tog infrastrukturnog projekta, koji je pri završetku, našim polaznicima bit će na raspolaganju oko 20 učionica za provođenje strukovne nastave u teorijskom dijelu, četiri ugostiteljska praktikuma za kuharstvo i posluživanje, trening centar za cjeloživotno učenje u području ugostiteljstva, kuharstva, slastičarstva i enologije, smještajni ugostiteljski objekt tipa Akademis s restoranom gdje će učenici moći stečeno znanje stvarno provoditi u praksi, otkrila nam je ravnateljica Jurec.

Ulazak u eksperiment nastavnici, učenici, ali i njihovi roditelji prihvatili su izuzetno dobro. Uz to, kaže ravnateljica, modularnu nastavu podržavaju i lokalni gospodarski subjekti koji surađuju sa školom.

– Možda je najteže bilo organizirati i uskladiti provedbu kraćih modula, s onima koji primjerice, traju dulje vrijeme. Najvažnija situacija odnosi se na timski rad i suradnju između pojedinih nastavnika, odnosno profesora koji su zajednički odredili vrijeme provedbe nekih modula, pri čemu su planirali i zajedničke projektne nastavne sate i dane. Tako stručni učitelj iz modula Temeljne vještine u ugostiteljstvu usko dogovara provedbu i surađuje s nastavnikom iz modula Procesi obrade živežnih namirnica na provedbi strukovnog kurikuluma. Kroz projektne dane, odnosno tjedne i nastavnici općeobrazovnih predmeta planirali su se uključiti u strukovni dio kurikuluma, navela je ravnateljica Srednje škole Zabok.

Izdvojeni članak
zgrada škole ulaz, frizerski praktikum, graditeljski praktikum

Ova strukovna škola ima čak 20 smjerova, učenici rade i svoju kozmetiku: ‘Vrlo smo dinamični i svestrani’

‘Imamo kompetentne nastavnike koji imaju mnogo odgojnih i obrazovnih utakmica u nogama’

Kao i u Turističkoj i ugostiteljskoj školi u Dubrovniku, učenici prvog razreda Tehničara za ugostiteljstvo/Tehničarke za ugostiteljstvo te programa Pomoćnog ugostitelja/Pomoćne ugostiteljice također u prvom modulu obrađuju Zaštitu na radu. Modul im traje 35 sati i još uvijek je u tijeku. Kako objašnjava ravnateljica Jurec, učenici u stvarnom okruženju ugostiteljskog praktikuma uočavaju moguće opasnosti na radu i pokušavaju shvatiti mjere zaštite na radu. Nakon provedenog poučavanja pristupit će se provjerama ishoda učenja i tek nakon toga modula započet će drugi moduli gdje će se podučavati ugostiteljske vještine.

– Mi smo škola koja uvijek promišlja pozitivno. Imamo vrijedne, marljive i kompetentne nastavnike i profesore koji imaju odgojnih i obrazovnih utakmica u nogama tj. iskustva poučavanja i mentoriranja te su u obrazovni sustav pristupili iz svijeta rada. Osim toga, temelj ovog inovativnog modela je zapravo učenje temeljeno na radu pa s obzirom na iskustvo u našoj školi očekujemo da će učenici lakše usvajati vještine i učiti kroz rad, rekla nam je Jurec.

Na pitanje kako su oni riješili problem nesvladavanja modula, nije konkretno odgovorila, ali smatra kako će se uspjeti snaći kada do te situacije dođe. Posebno se, kaže, svi u školi vesele i stvara im ponos činjenica da njihovi učenici i polaznici imaju mogućnost obavljati praktičnu nastavu i vježbe u tehnološki opremljenim radionicama.

– Učenje temeljeno na radu ostvaruje se u stvarnim uvjetima u situacijski realnom okruženju, kako kod kuhara i konobara, tako i kod recepcionara, hotelijera i turističkih agenata, a sve vezano na naš Trening centar i Akademis. Mi smo prava škola za život, ali djelujemo kao obitelj, što ostvarujemo kroz razne aktivnosti i projekte. Uz izvrsne profesore, nastavnike, predavače i eksperte u struci, kroz cijeli obrazovni proces, želimo ohrabriti sve naše polaznike da se isplati vrijedno učiti te da je cjeloživotno učenje proces koji omogućava bolji profesionalni razvoj svakog pojedinaca i razvoj vlastite karijere. Mi smo tu da im pružimo podršku, poručila je ravnateljica Jurec.

Izdvojeni članak
srednja škola Konjščina

Kako je jedna strukovna srednja škola procvjetala uz pomoć EU: ‘Kao da smo ušli u novu dimenziju’

Industrijsko-obrtnička škola Slavonski Brod

Jedina strukovna škola u Hrvatskoj koja je do sada obrazovala Zavarivače po dvogodišnjem programu je Industrijsko-obrtnička škola u Slavonskom Brodu. S ulaskom u eksperiment, učenici koji su upisali smjer Zavarivač/ica imat će priliku taj program pohađati u periodu od tri godine. Ravnatelj škole Luka Mladinović otkrio je kako je dio nastavnika na eksperimentalni program modularne nastave reagirao pozitivno, a manji dio s određenom dozom opreza.

– Generalno, svi su se ozbiljno prihvatili novih izazova. Učenici i roditelji također pozdravljaju ovaj kurikulum jer će nakon završetka istog dobiti razinu obrazovanja 4.1. Uspjeli smo uskladiti modularnu s tradicionalnim oblikom nastave.  Promijenio se način i vrijeme izvođenja pojedinih modula u strukovnom dijelu kurikuluma, naročito u praktičnoj nastavi te osnovama matematike, objašnjava nam ravnatelj.

U programu Zavarivača krenuli su s više modula istovremeno, a učenici su uspješno završili module Zaštita na radu, Zaštita od požara i Zaštita okoliša. Što se tiče situacije da neki učenici ne zadovolje modul, ravnatelj Industrijsko-obrtničke škole u Slavonskom Brodu odgovara kako su u fazi dogovaranja načina na koji bi se taj problem riješio.

– Ovaj modul su svi učenici uspješno savladali, ali nastava je tako koncipirana da učenici usvajaju nova znanja, vještine i kompetencije kroz procese: vođenja i poučavanja, učenja temeljenog na radu i samostalne aktivnosti , što garantira pozitivan uspjeh. Međutim, ako učenik , iz opravdanih razloga, ne uspije savladati predviđene zadaće, morat će učiniti dodatni napor kako bi iste savladao, istaknuo je ravnatelj.

Izdvojeni članak
kuhar flambira odrezak

Imamo popis: Ovo je 25 strukovnih škola koje su toliko izvrsne da su opet postale centri kompetentnosti

Ugostiteljsko-turistička škola Osijek

Ravnatelj Ugostiteljsko-turističke škole Osijek, Andrej Kristek, čija škola također sudjeluje u eksperimentalnom programu modularne nastave od ove školske godine s programom Slastičara/ke, svjestan je da s promjenama dolazi mnogo pitanja nedoumica. Posebice, ističe, zato što se promjene u strukovnom obrazovanju nisu dogodile od 1996. kada je prihvaćen klasični model obrazovanja i njemu pripadajući planovi i programi.

– Kako je ravnatelj u radnim skupinama za izradu smjernica za provođenje tih kurikuluma, nastavnici imaju pravovremenu i točnu informaciju kako riješiti problem. Suradnja i kooperativnost bit će najvažniji preduvjet da bi se proveo ovaj eksperimentalni program. Učenicima je također ovo velika promjena. Nema više predmeta, moduli traju određeno vrijeme i nakon toga ide zaključivanje ocjena i još mnogo toga i naravno da i njima nije jasno kako ovaj novi sustav djeluje. Održan je roditeljski sastanak gdje su roditelji i učenici dobili potrebne informacije i gdje im je ukazano kako djeluje modularni sustav obrazovanja i da sva pitanja koja budu imali mogu postaviti tijelu koje će nadzirati provedbu ovog eksperimentalnog programa. Također, redovno će se održavati i razredno vijeće za navedeni eksperimentalni program gdje će se detektirati sva pitanja i pokušati na njih dati odgovor, rekao nam je ravnatelj Kristek.

Ugostiteljsko-turistička škola u Osijeku je svojim projektnim aktivnostima isprogramirala izradu i provedbu kurikuluma na razini 4.1. za stjecanje kvalifikacije slastičar. Samim time, navodi ravnatelj, obavezala se eksperimentalno provesti taj program kroz sljedeće tri godine.

– Naši nastavnici koji su u određeni da provode navedeni program pratili su njegovu izradu i pisanje tako da su od samih početak bili upoznati s najvažnijim sastavnicama i značajkama kurikuluma. Naravno, najteže je uskladiti satnice, zaduženja nastavnika i raspored sati, koji će, moramo istaknuti, biti promjenjiv svakih nekoliko mjeseci. Organizirati module po mjesecima, odrediti broj sati vođenog učenja poučavanja i učenja temeljenog na radu također je bio izazov. Ali u sinergiji s ASOO i kolegama iz drugih RCK-ova uspjeli smo složiti cjelokupan raspored. Kako je ovo eksperimentalni program mi ćemo svakako nakon njegove provedbe imati puno više informacija i odgovora na sada tekuća pitanja i pomoći svima onim koji će morati redovno upisivati modularnu nastavu, poručio je ravnatelj Kristek.

Izdvojeni članak
robot tehnička škola sisak

Prvi put u Hrvatskoj učenici mogu upisati smjer tehničara za robotiku: Škola izrađuje i nastavne materijale

‘Cilj ovakvog obrazovanja je da nema toliko negativnih ocjena’

Učenici u programu Slastičara ovog su tjedna završili prvi modul Zaštite na radu i nakon toga su im, kako nam je rekao ravnatelj, zaključene ocjene iz tog modula. Dodaje kako je, za razliku od klasičnog oblika nastave za Slastičara, u modularnom obliku bilo puno više prakse i učenja koje se temelji na radu te da je učenicima to bilo vrlo zanimljivo.

– Sljedeći modul, Higijena i ekologija, koji se sastoji od tri skupa ishoda učenja i koji veže četiri nastavnika će pokazati kako zapravo učenici reagiraju na modularnu nastavu. Imamo neke naše prijedloge što se tiče pitanja kada učenik ne zadovolji modul, ali moram reći da će i ovo također biti izazov. Cilj ovakvog obrazovanja je da učenici kroz provedbu modula ostvare sve ishode i da nema toliko negativnih ocjena. Naravno da moramo računati i na njih i to ćemo probati rješavati s konzultativnom nastavom po završetku modula, odnosno da učenici pohađaju neke druge module gdje je potrebno znanje iz nekog od prethodnih modula/skupa ishoda učenja i gdje će onda kroz neki oblik učenja temeljenog na radu to učenici savladati i dati pozitivan rezultat, naglasio je ravnatelj Ugostiteljsko-turističke škole u Osijeku.