Pretraga

Učitelji nezadovoljni smjernicama za ocjenjivanje: ‘Politika se previše uvukla u obrazovanje’

A- A+

Nakon što je AZOO objavila Smjernice za početak nove školske godine izazvale su veliko nezadovoljstvo kod učitelja iz cijele Hrvatske. Smjernice smatraju nepotrebnima i nepovredivima te se pitaju kako su takve upute uopće mogle biti objavljene.

Agencija za odgoj i obrazovanje objavila je Smjernice za početak nastavne godine 2021./2022. vezane uz provjeru odgojno-obrazovnih ishoda. One su izazvale burnu reakciju struke kao i veliko nezadovoljstvo učitelja, nakon čega je Sindikat hrvatskih učitelja uputio dopis Ministarstvu znanosti i obrazovanja.

– Učitelji diljem Republike Hrvatske negoduju na Smjernice smatrajući ih nepotrebnima i neprovedivima te s pravom postavljaju pitanja kako su takve upute uopće mogle biti izdane i tko je za to odgovoran, stoji u dopisu.

Izdvojeni članak
AZOO

Stigle dugo iščekivane smjernice: Poznato kako će izgledati ocjenjivanje u novoj školskoj godini

Tajnica Sindikata učitelja Ana Tuškan detaljnije nam je objasnila koji su glavni problemi novih Smjernica koje muče učitelje.

– Učitelji se, potpuno opravdano, bune oko svakodnevnog formativnog vrednovanja učenika u samoizolaciji jer je to u praksi neprovedivo. Svatko tko ima imalo iskustva u neposredno odgojno-obrazovnom radu trebao bi toga biti svjestan. Učeniku u samoizolaciji treba dati podršku, a ne ga samo vrednovati jer je učeniku važnije očuvati mentalno zdravlje te mu pomoći da premosti probleme koji su zajednički, a ne samo učenički. Očito je autor/i teksta zaboravio/zaboravili da se radi o sektoru odgoja i obrazovanja, a ne samo obrazovanja te da je prije početka nastavne godine Agencija dužna pružiti podršku nastavnicima, kaže Tuškan.

‘Roditelji ne moraju biti odgojno-obrazovni radnici’

Ističe kako veliki problem predstavljaju i inicijalne provjere znanja koje se, prema Pravilniku, mogu i ne moraju provesti.

– Loši rezultati inicijalnih provjera su prema navedenim Smjernicama ipak pokazatelj da učenik mora nužno na dopunsku nastavu te su, kako se tamo navodi, pokazatelj roditelju za upravo roditelj pruža podršku kod kuće. Roditelji ne moraju biti odgojno-obrazovni radnici. Roditelji s povjerenjem upisuju svoju djecu u škole i daju ga odgojno-obrazovni sustav. Tu ne funkcioniraju najmanje dvije stvari. Prva je ta da je podrška roditelja preširok pojam jer podrška roditelja treba biti vezana uz motivacijski i odgojni, a ne obrazovni dio, a takve greške u tekstu nedopustive su za resorno ministarstvo koje tekst mora odobriti. Također, svaki učitelj itekako dobro zna s kolikim su znanjem učenici upisali viši razred te se na ovaj neprecizni način daje se mogućnost provjere koja se ne ocjenjuje, ali loši rezultati nužno vode u dopunsku nastavu, objašnjava tajnica Sindikata učitelja.

‘Informacije s terena ukazuju da stanje u AZOO-u nije dobro’

Tuškan navodi i probleme unutar same Agencije koja je izdala Smjernice. Prema informacijama koje Sindikat dobiva s terena, dio zaposlenika u samoj Agenciji za odgoj i obrazovanje također se ne slaže s objavljenim tekstom. I sami smatraju kako isti ne doprinosi suradnji učitelja i viših savjetnika.

– Savjetnici Agencije kroz stručno usavršavanje učitelja i nastavnika prije početka godine dali su smjernice kako vrednovati ostvarenost odgojno-obrazovnih ishoda jer je najvažnija ostvarenost odgojno-obrazovnih ishoda upravo na kraju nastavne godine, stoga nije potrebno bez praćenja učenika tijekom cijele nastavne godine samo temeljem rezultata inicijalne provjere upućivala učenike na dopunsku nastavu. Škole učenicima treba biti mjesto podrške, učenja i radosti jer je “đačko doba najljepše doba u životu”, poručuje Tuškan.

Izdvojeni članak

Objavljene Smjernice za rad s učenicima s teškoćama: Na 128 stranica definirano kakva pristup prema koji učenici

Savjetnici također prate probleme s kojim se učitelji susreću te nastoje svojim radom i suradnjom s učiteljima otkloniti poteškoće. No, već dugi niz godina postoje problemi u organizaciji rada u Agenciji s čime je resorno ministarstvo upoznato.

– Radnici Agencije primorani su na odlazak iz Agencije zbog niže plaće u odnosu na radnike u školama te loših uvjeta rada u kojem se radnici iscrpljuju radom za dva radnika pri čemu primaju istu plaću. Čini se da organizacija rada u Agenciji podržavana od resornog ministarstva, utječe na gubitak svoje ključne funkcije temeljena na Zakonu o Agenciji za odgoj i obrazovanje, kojima Agencija djeluje i u području obrazovanja odraslih odnosno neformalnog obrazovanja učitelja i nastavnika nužnog za primjenu zakona o odgoju i obrazovanju i potrebnog za napredovanje učitelja u više zvanje. Ujedno podsjećamo da je ministrica Blaženka Divjak bila uzela vlastiti mentorski tim koji je išao po terenu, a zaposlenici Agencije su ostali u uredima bez provođenja zakonske uloge, a to je uloga u edukaciji učitelja. No, to nikako ne može biti krivnja Agencije, već isključivo krivnja resornog ministarstva zbog čijeg ponašanja Agencija gubi svoje ključne funkcije u neformalnom obrazovanju odraslih, iako ima stručne i sposobne djelatnike koji bi to provodili najkvalitetnije sukladno svjetskim standardima, tvrde iz Sindikata učitelja.

‘Kvaliteta neposrednog odgojno-obrazovnog rada svedena je na minimum’

Tuškan upozorava i da su savjetnici Agencije javni djelatnici bez statusa unazad više od 10 godina, a od njih se očekuje da sudjeluju u reformi obrazovanja.

– Savjetnici Agencije žele doprinositi sustavu kao odgojno-obrazovni radnici što im piše u Zakonu o Agenciji za odgoj i obrazovanje, ali njihova prava su jedna od najlošijih u sustavu učitelja i nastavnika. U prijašnjim Zavodu za školstvo, Zavod je imao istraživački odjel u kojem su savjetnici istraživali i analizirali probleme sustava te pridonosi li smanjivanju problema. Gubitkom istraživačkoj odjela i aktivne uloge dogodio se s vremenom “bum” izvrsnih ocjena. Pričajući s mnogim učiteljima, mnogi od njih smatraju da treba vratiti povjerenje u kvalitetu, a učitelji bi trebali biti vrednovani sukladno kvaliteti rada s učenicima, no novim se Pravilnikom o napredovanju nisu napravile ključne promjene. Dakle, kvaliteta neposrednog odgojno-obrazovnog rada svedena je na minimum čime MZO poručuje nastavnicima da je bitno samo juriti za značkicama i bodovima. Izvrstan učitelj uvijek će biti prvo izvrstan u učionici sa svojim učenicima, a tek onda će skupljati bodove. Razvoj pismenosti, kako jezične, tako i matematičke i prirodoslovne te kritičkog mišljenja ovdje su ključni, napominje Tuškan.

‘Agencija može riješiti problem najezde odlikaša’

Sindikat se nadovezao i na problem koji zadnjih dana ponovno diže prašinu u medijima, a to je “najezda odlikaša”.

– Agencija itekako ima alate za provođenje analiza te objavu istih, no samo je pitanje zašto vodstvo više ne koristi alate i stručnjake koje ima koje ima, sve u svrhu boljoj i kvalitetnijoj nastavi te rješavanju problema kojih ima mnogo. Naravno da su problem vezan uz odlikaše i bodovni pragovi jer, primjerice, učenik, koji ima četvorku iz jednog predmeta koji nije ključan za usmjerenje kojim želi ići, ne može upisati željeni smjer. To su sve problemi koji se mogu riješiti uz analize i konzultiranje struke, no pravo je pitanje zašto se uporno žmiri nad lošim vodstvom resornog ministarstva koje se provodi i u Agenciji jer mnogi radnici od tamo odlaze, opravdano se žale se na otežane i neprimjerene uvjete rada te na nedovoljno korištenje njihovog stručnog znanja u korist boljem obrazovanju učenika. Očito je da politika i tu ima svoje prste, jer da nema već bi odavno i taj problem bio riješen, zaključili su iz Sindikata.