Pretraga

Ovo su škole koje danas, u 2022., još uvijek rade u tri smjene: Kroz pet godina to bi se trebalo promijeniti

Od ukupno 2.416 škola diljem Hrvatske, njih 11 još uvijek radi u tri smjene. Nemaju uvjeta, resursa, ni kapaciteta. Jedan je to od glavnih problema koje Ministarstvo obrazovanja planira riješiti do 2027. do kada bi, kaže, trebali opremiti sve škole da mogu raditi u jednoj smjeni. Tada bi, po njihovim procjenama, trebali krenuti i cjelodnevni programi u čitavoj državi.

učionica učenici razred

Foto: Unsplash; Taylor Wilcox

Ministarstvo znanosti i obrazovanja nedavno je izdalo nove podatke za tekuću školsku godinu 2022./2023. Uz alarmantan podatak da se broj učenika u posljednjem desetljeću smanjio za oko 55 tisuća, dobili smo uvid i u podatke o broju škola pa tako i po kriteriju – rada u smjenama.

Izdvojeni članak
hodnici u školi

U zadnjih deset godina broj učenika smanjen za 55 tisuća: Samo dvije županije nisu na gubitku

Imamo 11 škola koje rade u tri smjene

U ovoj školskoj godini na području države djeluje 2.416 škola, od čega je 1.316 matičnih, a 1.100 područnih ustanova. U njima nastavu pohađa 454.237 učenika. Nisu svi te sreće da škola ima dovoljno kapaciteta i resursa pa se nastava sluša u samo jednoj smjeni; neke škole rade u dvije pa čak i tri smjene.

Konkretno, u ovoj je godini 1.498 škola radi u jednoj smjeni koja se rotira, a njih 62 u jednoj smjeni, ali s rotacijama. U dvije smjene koje se rotiraju rade 723 škole, a bez rotacije, dvosmjenski, njih 97. Ukupno 21 škola ne radi u smjenama nego kontinuirano kroz cijeli dan; takve su, primjerice, škole s produženim boravkom. Za četiri škole nisu upisani podaci, dok njih 11 još uvijek radi u tri smjene.

graf s podacima o školama po smjenama

Izvor: Ministarstvo znanosti i obrazovanja

Škole koje još uvijek rade u tri smjene su: Osnovna škola Šimuna Kožičića Benje u Zadru, Područna škola Bokanjac, Osnovna škola Kneza Trpimira u Kaštel Gomilici, Osnovna škola kraljice Jelene u Solinu, Osnovna škola Split 3, Osnovna škola Mertojak u Splitu, Osnovna škola Mejaši u Splitu, Osnovna škola Pujanki u Splitu, Područna škola Sirobuja, Osnovna škola Ante Kovačića u Zagrebu i Osnovna škola Remete u Zagrebu.

Do 2027. sve će osnovne škole raditi u jednoj smjeni

Idealno bi bilo da sve škole imaju uvjete za rad u jednoj smjeni i upravo je to plan Ministarstva znanosti i obrazovanja. Država je prošle godine, napomenimo, uz sredstva od 2,3 milijarde kuna, za taj projekt dobila kredit Svjetske banke u iznosu od oko 25 milijuna eura. Kako nam je u intervjuu uoči početka nastave u novoj školskoj godini rekao ministar Radovan Fuchs, upravo je cilj do 2027. sve osnovne škole opremiti i nadograditi na način da mogu raditi u jednoj smjeni.

Preduvjet je to projekta cjelodnevne nastave. Ministarstvo bi ove jeseni trebalo raspisati javni poziv za infrastrukturnu nadogradnju škola, koja bi trebala trajati četiri, pet godina, a na taj će se poziv javljati osnivači škola. One škole koje već zadovoljavaju uvjete, kapacitetima i resursima, moći će se javiti na posebni javni poziv. Te će škole ući u pilotnu fazu projekta cjelodnevne nastave.

Izdvojeni članak
ministar radovan fuchs, u pozadini učionica

Sutra počinje škola, a mi smo razgovarali s ministrom Fuchsom: Pitali smo ga kako će riješiti goruće probleme

‘Nemoguće je takav zahvat pripremiti preko noći’

Pilot projekt cjelodnevne nastave u pedesetak škola koje zadovoljavaju uvjete trebao je krenuti već od početka nastave u ovoj školskoj godini, no nije. Ministar nam je u razgovoru početkom mjeseca pojasnio svoje razloge iza odgađanja početka tog projekta.

– Nemoguće je tako opsežan zahvat pripremiti preko noći niti je to moj način rada. Puno je bolje da se s provedbom takvih suštinskih projekata u obrazovanju krene nešto kasnije, ali da oni budu što bolje pripremljeni nego da se stvari, da tako kažemo, lome preko koljena i na silu guraju u sustav samo da bi ministar mogao reći da je nešto uveo. Vidjeli smo takvih primjera u prošlosti dosta i niti jedan nije dobro završio. Moji suradnici intenzivno rade na konceptu cjelodnevne škole jer je potrebno isplanirati sve u najsitnije detalje, a rezultat toga trebao bi biti pilot provedba u pedesetak škola i to kroz jedan ciklus od 4 godine, objasnio nam je ministar Fuchs u opsežnom razgovoru koji možete pročitati ovdje.

Napomenimo kako se projekt cjelodnevne nastave, pa tako infrastrukturne nadogradnje škola kako bi imale uvjeta raditi jednosmjenski, odnosi na osnovne škole. Osmoljetke su jedine ustanove koje će provoditi cjelodnevni program stoga ostaje nejasno što će biti sa srednjim školama koje rade u dvije smjene. Takvih je, podsjetimo, u Hrvatskoj trenutno 218.