Pretraga

Tko su socijalni pedagozi i čime se točno bave? ‘Najviše pogode priče učenika koje čujem’

Socijalni pedagozi stručnjaci su koji se bave prevencijom, dijagnozom, tretmanom i post-tretmanom osoba koje se suočavaju s poteškoćama u ponašanju. Njihova je svakodnevna zadaća oblikovati bolju budućnost za djecu, mlade i odrasle koji se suočavaju s različitim izazovima u ponašanju. Tajana Šarić i Marta Papec dvije su stručnjakinje iz ove grane koje rade u školama i koje su nam pružile dublji uvid u to što je zapravo njihov posao i sve lijepe, ali i manje lijepe izazove s kojima se suočavaju.

Ilustracija: Unsplash

Socijalni pedagozi osobe su koje pružaju potporu djeci, mladima i odraslima u njihovom psihosocijalnom funkcioniranju, kao i socijalnoj integraciji. Ljudi su kompleksna bića i ponašanja su im nerijetko obilježena blagim odstupanjima, od blagih smetnji do ozbiljnog kršenja nekih društvenih normi koje mogu utjecati na socijalnu integraciju. Tim riječima Marta Papec, socijalna pedagoginja u Osnovnoj školi Pehlin iz Rijeke, opisuje svoju struku.

Budući da je u pitanju vrlo dinamičan, a povremeno i izazovan posao, razgovarali smo s dvije socijalne pedagoginje, od kojih jedna radi u osnovnoj, a druga u srednjoj školi, da nam opišu tko su zapravo socijalni pedagozi, što točno rade i kako komentiraju poražavajuće brojke o ovoj profesiji u Hrvatskoj. Naime, srednja.hr već je razgovarala s jednom od sugovornica, Tajanom Šarić iz Obrtničke škole Osijek, koja nam je odgovorila na pitanja o tome što se sve promijenilo, ali i ono za što i dalje postoji status quo u ovih godinu dana.

Vidljiv napredak u prevenciji i radu s mladima

Socijalni pedagozi igraju ključnu ulogu u prevenciji nasilja, posebno među mladima i djecom školskog uzrasta. Škole su važna okolina za rad na prevenciji neprihvatljivih oblika ponašanja, jer djeca i mladi provode značajan dio svog dana u školi. Školski preventivni programi obvezni su dio školskog kurikuluma i obuhvaćaju različite programe usmjerene na univerzalnu ili selektivnu prevenciju. Tajana Šarić ističe važnost ovih programa i raduje se što je u posljednjih nekoliko godina vidljiv napredak u pristupu, prevenciji i radu s mladima.

– U osnovnim školama postoji niz kvalitetnih evaluiranih preventivnih programa usmjerenih na jačanje socio-emocionalnih, komunikacijskih ili životnih vještina učenika. Radim u srednjoj strukovnoj školi u Osijeku i mi smo obično bili zakinuti za evaluirane preventivne programe, a našim učenicima je to zaista potrebno. Sva sreća, to se posljednjih godina mijenja i sada imamo nekoliko programa koje možemo provoditi i sa srednjoškolcima. I sama sam sudjelovala u kreiranju nekih programa poput ‘SNEP: seksualno nasilje – edukacijski i prevencijski program’. Trenutno nas 12 socijalnih pedagoginja pilotira program ‘Vještine za djelovanje’ – program razvoja socio-emocionalnih vještina za srednjoškolce. Socijalne pedagoginje su te koje provode radionice tih programa, provode evaluaciju programa, te pritom surađuju s nastavnicima i roditeljima, ističe Šarić.

Izdvojeni članak

Neobični fakultetski smjerovi: Rijetki znaju čime se socijalni pedagozi bave

Škole su idealna mjesta za provedbu preventivnih programa

Iako je opis posla vrlo kompleksan, glavni cilj socijalnih pedagoga općenito jest adekvatno odgovoriti na potrebe djece i mladih, što podrazumijeva intervencije na različitim razinama društvenih i državnih sustava. Socijalni pedagozi zapravo su stručne osobe koje se bave prevencijom, dijagnostikom, tretmanom i post-tretmanom osoba koje iskazuju neke od oblika poremećaja (problema) u ponašanju.

Upitali smo ih što konkretno škole rade kako bi prevenirale nasilje, pogotovo kod mladih i djece školskog uzrasta. Papec ističe kako su škole idealna mjesta za provedbu preventivnih programa za različite rizične situacije, pa tako i nasilje jer ‘možemo obuhvatiti veliku količinu djece i mladih i pružiti im mogućnost za stjecanje znanja, vještina i kompetencija te ih na taj način osnažiti za izazovima sa kojima se svakodnevno susreću te da izbjegnu visokorizična ponašanja’.

– Učenici u školi provode velik dio vremena, djeca i mlade osobe podložnije su promjeni ponašanja, a osim toga u školi su prisutne stručne i temeljito educirane osobe, ne samo za posredovanje znanja nego i za ulaganje u životne/socijalno-emocionalne vještine učenika, pojašnjava Papec.

Izdvojeni članak

Ova županija niti u jednoj školi nema socijalnog pedagoga: ‘Na zapošljavanje se gleda kao trošak’

Problem manjka socijalnih pedagoga u školama

Što se povećanja upisnih kvota za studij Socijalne pedagogije tiče, Marta Papec ukazuje na dugotrajni problem manjka socijalnih pedagoga, posebice u određenim dijelovima Hrvatske poput Vukovarsko-srijemske županije. Potencijalno povećanje kvota moglo bi doprinijeti smanjenju problema s manjkom stručnjaka u ovoj oblasti.

Također, obje sugovornice izražavaju zabrinutost zbog smanjenog broja stručnjaka u školama, što dovodi do poteškoća u pružanju potrebne podrške učenicima. Upisne kvote u ak. god. 2023./2024. za ovaj redoviti sveučilišni prijediplomski studij na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu su 50 hrvatskih državljana te dva strana.

– S jedne strane, broj studenata koji upisuje socijalnu pedagogiju dovodi do toga da nema nezaposlenih. A s druge strane, da ja zatrebam zamjenu na svom radnom mjestu, mislim da se nitko stručan ne bi javio jer nikoga nema na Zavodu za zapošljavanje, rekla je Šarić.

Izdvojeni članak

Ugledna pedagoginja: Devetogodišnja škola ne može se napraviti po modelu prekrajanja iznošene, stare, prekratke haljine

U Vukovarsko-srijemskoj i dalje nema niti jednog socijalnog pedagoga

Ministarstvo znanosti i obrazovanja pružilo nam je informacije o broju socijalnih pedagoga u različitim županijama. Grad Zagreb prednjači s čak 42 socijalnih pedagoga, slijedi ga Zagrebačka županija sa 21 socijalnim pedagogom, a Šibensko-kninska i Splitsko-dalmatinska imaju svaka po 15 socijalnih pedagoga.

S druge strane, u Vukovarsko-srijemskoj i dalje nema nijednog socijalnog pedagoga. Pri dnu su i Osječko-baranjska te Virovitičko-podravska sa samo jednim socijalnim pedagogom po županiji, a Požeško-slavonska i Karlovačka imaju svaka po četiri socijalnih pedagoga. Ovi podaci pokazuju neujednačenu raspodjelu stručnjaka u različitim dijelovima Hrvatske.

U dokumentu niže nalazi se popis stručnih suradnika po županijama u 2023. godini. Ako vam dokument nije vidiljiv, potrebno je osvježiti stranicu.

Kako nam govore sugovornice, socijalni pedagozi surađuju i komuniciraju međusobno, a postoji i Hrvatska udruga socijalnih pedagoga (HUPS), koja promiče i zastupa profesionalni identitet socijalnih pedagoga te utječe na razvoj socijalne pedagogije kao struke. Uz to, postoji Hrvatska komora socijalnih pedagoga koja se brine za stručnost, etičnost i zakonitost rada socijalnih pedagoga.

‘Najviše emocionalno pogode priče učenika koje čujem’

I dok svakodnevno svjedoče neočekivanim i pozitivnim trenucima, ističu i izazovne strane svojeg posla. Šarić ističe situaciju iz početka svoje karijere u kojoj je svjedočila eskalaciji agresije u razredu, gdje su se učenici fizički sukobili, a ona se trudila smiriti situaciju. Srećom, situacija se na kraju uspješno riješila.

– Zapravo me najviše emocionalno pogode priče učenika koje čujem. U trogodišnjoj strukovnoj školi kao što je moja ima veliki broj učenika koji je odgojno zanemaren, bez adekvatne roditeljske skrbi, bez potrebnih socijalnih vještina i emocionalnog kapaciteta da se izbori za sebe, naročito u fazi traženja i građenja identiteta. Ima učenika koji su izgubili jednog ili oba roditelja, učenika koji su izmješteni iz primarne obitelji. Takve priče aktiviraju moju empatiju i ponekad me emocionalno preplave. Bude i predivnih zabavnih trenutaka gdje se tako slatko nasmijem na njihove šale, rekla je Šarić.

Izdvojeni članak
Čitanje

Trebaju li djeca znati čitati i pisati prije polaska u školu? Evo što kažu pedagoginja i učiteljice

‘Uvijek zaboraviš na loše, a pamtiš samo dobre stvari’

Papec u sličnom tonu odgovara na isto pitanje. Ističe kako je posao socijalnog pedagoga pun izazova, ali također pun mogućnosti da pomognu onima koji su najranjiviji.

– Naš posao je svakodnevni izazov, a u čitavom spektru izazova postoje oni i pozitivi i negativni. Naš posao, bez obzira na sektor, nikada nije lagan. Struka smo koja se susrećemo s onim najranjivijima, marginaliziranim pojedincima, koji prolaze svoje teške trenutke i zbog svega toga trebaju upravo nas. Iako sam tek završila pripravništvo, mogu reći da sam se već susrela sa dosta izazovnih situacija koje su ponekad i stvarno teško pale. No, na kraju dana, ovo je moj poziv. Saslušati nekog, pružiti mu ruku podrške i pomoći postaje ono što te ispunjava. A i nekako, uvijek zaboraviš na ovo loše, a pamtiš samo ove dobre i pozitivne stvari, ističe Papec.

Izdvojeni članak
razred učionica

Školska pedagoginja o gledanju nogometa u školi: ‘Nema potrebe da se nadoknađuje nastava’

Njihov rad može značajno utjecati na budućnost

Ove stručnjakinje ističu važnost interdisciplinarnog pristupa i suradnje sa svim relevantnim akterima u djetetovom životu kako bi se osigurala najbolja podrška i rješenja. Tajana Šarić i Marta Papec predstavljaju samo dvije od mnogih stručnjaka koji svakodnevno rade na oblikovanju bolje budućnosti za djecu i mlade u Hrvatskoj, čineći tako važan doprinos društvu.

Uloga socijalnih pedagoga iznimno je važna u društvu, posebno u radu s djecom i mladima koji se suočavaju s problemima u ponašanju. Njihov rad ima potencijal značajno utjecati na budućnost i integraciju pojedinaca u društvo, no potrebno je kontinuirano raditi na prepoznavanju i podršci ovoj struci kako bi se osigurali bolji uvjeti za njihov rad i veća prisutnost u školama diljem Hrvatske.