Pretraga

[Ideja godine ’22] Kako napisati dobar poslovni plan? Izbjegnite ovih šest čestih grešaka!

A- A+

Ideja godine je jedinstveno natjecanje za srednjoškolce kojim nagrađujemo najbolju poslovnu ideju. Pojedinca ili tim koji u finalu osvoje žiri nagrađujemo s 10.000 kn bruto. Kako biste se prijavili, potrebno je ispuniti poslovni plan. Kroz godine smo primijetili iste greške koje učenici čine pišući svoj poslovni plan, stoga donosimo popis onih najčešćih koje želite izbjeći.

ideja godine najčešće greške

Želite li briljirati, prije slanja svog poslovnog plana provjerite da niste napravili neke od ovih grešaka | Foto: srednja.hr

Ideja godine je natjecanje u kojem srednjoškolce nagrađujemo za najbolju poslovnu ideju s 10.000 kn bruto. Rane prijave su otvorene do 2. travnja, a deset najboljih pozvat ćemo na finale koje se održava 28. travnja. Prijaviti se možete sami ili u timu od najviše troje učenika, a prilikom osmišljavanja svoje poslovne ideje možete angažirati i nastavnika koji će vam biti mentor ili mentorica. Sva pravila pronađite ovdje, a odgovore na često postavljana pitanja ovdje.

Svaka poslovna priča započinje s idejom, a nakon što osmislite svoju, potrebno ju je i zapisati. Kako bismo vam olakšati, sastavili smo okvir poslovnog plana kojeg možete skinuti ovdje. Potrebno ga je ispuniti detaljima vaše poslovne ideje, a potom se prijavljujete ispunjavanjem obrasca i slanjem poslovnog plana putem ove poveznice.

Ovogodišnje izdanje natjecanja je jubilarno, deseto, a kroz godine održavanja primijetili smo kako se u prijavama često ponavljaju iste greške. Ove greške vas neće nužno diskvalificirati, ali radovi koji ih izbjegnu pokazat će da su otišli korak dalje i uložili trud u svoju prijavu, što će žiri vrednovati. Želite li briljirati, prije slanja svog poslovnog plana provjerite da niste napravili neke od ovih grešaka.

Greška #1: Projekt nije jasno definiran na samom početku

Zamislite da svoju poslovnu ideju predlažete nekoj osobi koja vam može dati novac potreban da ideju ostvarite. Što biste rekli u prvim minutama svog izlaganja? Kako biste projekt definirali? Kako će vaš posao funkcionirati? Tko će biti vaši kupci ili korisnici i zašto bi vam trebali pokloniti svoje povjerenje? Sve to treba biti posve jasno već s prve stranice vašeg poslovnog plana.

Poslovni plan kojeg ste mogli preuzeti ovdje na samom početku sadrži sekciju ‘Ključna pitanja‘. Ona će vam pomoći razmisliti o vašoj poslovnoj ideji na sažet način. Pažljivo razmislite kako biste precizno odgovorili na svako od ključnih pitanja jer ćete time najbolje jasno definirati svoj projekt.

Izdvojeni članak
ideja godine 2022

[Ideja godine ’22] Srednjoškolci, tražimo vašu najbolju ideju i nagrađujemo je s 10.000 kn

Greška #2: Imate odličnu poslovnu ideju, ali nemate pojma kome je ona namijenjena

Poslovna ideja, kad ju stavite na papir, može zvučati odlično. Ipak, i najbolja ideja će propasti ako ne postoje ljudi koji su za nju spremni platiti. Natjecatelji često pogriješe tako što nejasno definiraju svoje potencijalne kupce ili korisnike njihove poslovne ideje. Puno je bolje odrediti nišu kupaca nego napisati da su sve dobne skupine ili sve pravne osobe potencijalni kupci.

Ako bi sve skupine mogle koristiti vaš proizvod, odredite jednu skupinu unutar nje koja će najvjerojatnije biti vaš kupac – to će biti vaša prioritetna skupina. Zapitajte se zašto bi ta skupina poželjela od vas kupiti nešto. Što ta skupina ili zamišljeni pojedinac treba, koji problem ima, a vaša poslovna ideja ga rješava? Zašto bi platio vama, a ne konkurenciji?

Greška #3: Niste jasno definirali tehnologiju koju ćete koristiti

Ideja godine traži najbolji poslovni plan koji će na neki način koristiti prednosti suvremene tehnologije. Odaberite tehnologiju po svojoj želji, a trebate li inspiraciju, pogledajte pobjedničke projekte prethodnih izdanja natjecanja.

Nakon što pustite mašti na volju i odlučite koju tehnologiju ćete iskoristiti u svom projektu, vrijeme je da ju pažljivo definirate. Opišite ju i jasno naglasite radi li se o, primjerice, software-u koji već postoji, kojeg ćete preraditi ili ćete sami napraviti vlastiti. U opisivanju tehnologije koju planirate koristiti budite što jasniji.

Greška #4: Ne znate tko vam je konkurencija

Kad biste sutra krenuli u provođenje svoje poslovne ideje, tko bi vam bila konkurencija? Konkurencija se bavi sličnim poslom kojim se vi želite baviti, ima istu ciljnu skupinu kupaca ili nudi slične proizvode ili usluge.

Izdvojeni članak
ideja godine 2022

[Ideja godine ’22] Pogledajte sve pobjedničke ideje prethodnih izdanja Ideje godine!

Prilikom istraživanja konkurencije, nemojte se ograničiti na Hrvatsku. Istražite i globalno tržište, jer je puno toga dostupno na Internetu. Proučavajući konkurenciju, način na koji rade ili se obraćaju svojim kupcima, može vam reći puno toga o vašoj poslovnoj ideji. Proučite što oni rade dobro, a što biste vi promijenili, i na dobrom ste putu da razvijete odličnu poslovnu ideju!

Greška #5: Koliko će sve to koštati? Morate jasno definirati

Poslovni plan sadrži i tablicu očekivanih troškova. Naravno, bez iskustva je teško znati kakve biste točno troškove mogli imati no neke od njih je moguće predvidjeti. Razmišljajte kao pravi poduzetnik i jasno definirajte što ćete sve morati platiti kako bi se vaša ideja realizirala. Što ćete morati platiti prije nego što uopće pokrenete posao? Koji bi vam mogli biti mjesečni troškovi nakon što jednom započnete raditi? Izbjegavajte pisati neke općenite stavke iz kojih se ne može jasno razlučiti o kakvim se troškovima radi.

Greška #6: Koliko ćete u konačnici zaraditi? Budite realni!

Kao i u prethodnoj stavci, bez konkretnog iskustva je teško dati točnu procjenu potencijalne zarade. Ipak, pokušajte biti realni. Natjecatelji često griješe predviđajući svojoj poslovnoj ideji munjevit uspjeh i brdo profita već u prvoj godini poslovanja. Iskusni poslovnjaci dobro znaju da to nije realno i na vlastitom primjeru su naučili da čak i odlične poslovne ideje u svojim začecima mogu poslovati s minusom. Zarada koju očekujete u početku ne govori o kvaliteti vašeg projekta. Želite li biti sigurni u svoje procjene, konzultirajte se s već postojećim tvrtkama koje se bave poslom kojeg i vi želite raditi.

Izdvojeni članak

[VIDEO] Sve što trebate znati o startup svijetu: Ako u jednoj minuti možete zainteresirati nekoga, to je to


Ideja godine je srednjoškolsko poslovno natjecanje u organizaciji portala srednja.hr, a zlatni partner projekta je EFFECTUS poduzetnički studiji – visoko učilište. Srebrni partneri projekta su Hrvatska zajednica županija i SPAN. Partner projekta je portal poduzetnik.biz. Pokrovitelji projekta su Zagrebački inovacijski centar – ZICER i Fil Rouge Capital. Često postavljana pitanja i odgovore o projektu pronađite ovdje. Pratite sve novosti na Facebook stranici Ideja godine, na stranici srednja.hr/Ideja-godine ili nas pitajte putem maila [email protected].

Ako želiš redovno primati specijalizirane vijesti iz svijeta obrazovanja s portala srednja.hr, pretplati se na naš newsletter ispunjavanjem obrasca u nastavku.