Pretraga

NCVVO ove godine uveo novi način ocjenjivanja mature: Detaljno su nam pojasnili kako ono izgleda

A- A+

Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja ove je godine uveo e-ocjenjivanje ispita državne mature. Na aplikaciji koju su razvijali u suradnju s FER-om počelo se raditi još krajem 2019. godine, a nakon što je ona unaprijeđena, pokazalo se kako je ovaj način ocjenjivanja ispita značajno brži od klasičnog. U budućnosti bi to moglo olakšati proces i na način da će ocjenjivači moći raditi od kuće, dakle bez potrebe za dolaskom u Zagreb, što bi u konačnici sve skupa povoljno utjecalo na troškove vezane uz proces ocjenjivanja ispita mature.

Foto: srednja.hr/unsplash

Informacijsko-računalni odjel NCVVO-a u suradnji s Fakultetom elektrotehnike i računarstva u Zagrebu još je 2019. započeo je s razvojem svih procedura i aplikacije za provedbu e-ocjenjivanja ispita državne mature.

Plan je 2021./22. provesti e-ocjenjivanje na većini ispita

Testna verzija te aplikacije prvi je put primijenjena u školskoj godini 2019./2020. na manjemu broju ispitnih materijala u jesenskome roku ispita državne mature iz Informatike. Ove godine i službeno je uvedeno e-ocjenjivanje ispita državne mature.

– Nakon uspješnoga testiranja uočeno je da su potrebna manja unapređenja koja su tijekom godine implementirana te je u školskoj godini 2020./2021. u ljetnome roku državne mature e-ocjenjivanje provedeno na većemu broju ispita iz Informatike (približno 2.500), a zatim i u jesenskome roku na ispitima iz Matematike, Fizike, Kemije i Informatike. Dojmovi ocjenjivača koji su se koristili aplikacijom su izvrsni i svi s nestrpljenjem čekaju potpuni prelazak na e-ocjenjivanje. Smatraju da je takav način ocjenjivanja daleko jednostavniji i brži te potpuno eliminira mogućnost tehničkih pogrešaka, što u konačnici utječe na povećanje kvalitete ocjenjivanja, piše u priopćenju NCVVO-a.

Dodaju, u planu je u školskoj godini 2021./2022. provesti e-ocjenjivanje na većini ispita državne mature, tj. na svim ispitima za koje će se e-ocjenjivanjem povećati razina kvalitete i sigurnosti ocjenjivanja. U NCVVO smo stoga poslali upit oko toga kako uopće izgleda e-ocjenjivanje.

Izdvojeni članak

[Matura ’22] Objavljen popis lektira za esej na maturi iz Hrvatskog: Na obje razine manje djela

Kako izgleda sam postupak ocjenjivanja?

Kod e-ocjenjivanja, pojašnjavaju, ocjenjivači ne vade ispite iz ispitne vrećice. Svi ispitni materijali su već ranije skenirani, pohranjeni na serveru i spremni za taj novi način ocjenjivanja.

– Time je smanjen broj koraka (slanje na ocjenjivanje, kontrola povrata s ocjenjivanja, itd.) u proceduri ocjenjivanja u odnosu na tradicionalno ocjenjivanje što utječe i na manji broj ljudi potrebnih za odrađivanje logističkih poslova, kažu iz NCVVO-a.

Svako e-ocjenjivanje, objašnjavaju dalje iz NCVVO-a, počinje prijavljivanjem ocjenjivača u aplikaciju pomoću jedinstvenih korisničkih podataka. Potom ocjenjivač iz padajućeg izbornika odabire ispit za ocjenjivanje, s time da može odabrati samo onaj ispit za koji je odabran kao ocjenjivač.

– Ocjenjivač klikom na gumb ‘Preuzmi novi ispit’ preuzima ispit na ocjenjivanje. Ocjenjivač vidi skenirane listove ispitne knjižice. Na svakom zadatku postavljen je okvir unutar kojeg je potrebno odabrati odgovarajući broj bodova. Osim unutar pojedinog okvira na svakom zadatku, broj bodova moguće je dodjeljivati u zasebnom okviru s popisom svih zadatak. Ocjenjivač odabire način unosa koji mu više odgovara, pojašnjavaju nam iz NCVVO-a.

Kako ta dva načina unosa izgledaju, možete vidjeti na slici ispod.

Primjer e-ocjenjivanja ispita mature|foto: NCVVO

Nemoguće je preskočiti zadatak

Ono što je važno naglasiti jest da je nemoguće slučajno preskočiti neki zadatak, odnosno ostaviti ga neocijenjenim, jer u tom slučaju aplikacija ne dozvoljava zaključavanje ocjenjivanja.

– Nakon zaključavanja ocjenjenog ispita, ocjenjivač ima pravo preuzeti novi ispit na ocjenjivanje i tako najviše 10 ispita u nizu nakon čega se ocijenjeni ispiti šalju na moderiranje. Moderator pregledava ocjenjene ispite, po potrebi unosi korekcije i napomene, vraća ispite ocjenjivaču na dodatan pregled ili odobrava konačno zaključavanje ispita. Nakon što moderator odobri cijeli skup ocijenjenih ispita, ocjenjivač može nastaviti s preuzimanjem novih ispita na ocjenjivanje, objašnjavaju postupak u NCVVO-u.

Izdvojeni članak
matura biologija

[Matura ’22] Izašli su ispitni katalozi za državnu maturu prema novim kurikulumima, poznato kako će izgledati ispiti

Konačan cilj je testirati mogućnost ocjenjivanja od kuće

Tehnologija još od ranije ima važnu ulogu u ocjenjivanju ispita državne mature. Poznato je kako se listovi s odgovorima (kod zadataka ‘na zaokruživanje’) skeniraju pomoću OCR tehnologije. Novost je upravo kod ocjenjivanja zadataka kratkog i produženog odgovora odnosno zadataka otvorenog tipa gdje ocjenjivač treba pročitati odgovor/postupak/rješenje pristupnika i dodijeliti mu odgovarajući broj bodova.

Jedna od glavnih prednosti e-ocjenjivanja u odnosnu na klasično je da se kod nekih ispita brzina ocjenjivanja povećala 1,5 puta, a kod nekih i dva puta. Tome najviše doprinosi činjenica da ocjenjivači više ne moraju vaditi ispitne materijale iz vrećica. Osim što će se ukloniti poviše navedeni koraci u samom procesu ocjenjivanja i značajno smanjiti vrijeme i broj ljudi potrebnih za odrađivanje logističkih poslova, još je jedna potencijalna prednost.

– Konačan cilj je testirati mogućnost ocjenjivanja od kuće. To bi značilo da ocjenjivači neće morati dolaziti u Zagreb, neće gubiti vrijeme i energiju na putovanje, moći će koncentrirano iz udobnosti svog doma obavljati posao ocjenjivanja. Također se eliminiraju troškovi putovanja i smještaja za ocjenjivače te najma prostora potrebnog za provedbu ocjenjivanja, navode iz NCVVO-a.

A kada je riječ o samom broju ocjenjivača, on se nužno neće smanjivati, kažu nam za kraj iz NCVVO-a.

– Zadržavanjem jednakog broja ocjenjivača rezultati ocjenjivanja mogu biti dostupni ranije te se tako eliminira pritisak zbog rokova koji su često vrlo kratki što sam proces ocjenjivanja čini vrlo stresnim. Tako stvorena veća količina vremena dostupnog za ocjenjivanje rasteretiti će ocjenjivače i povećati kvalitetu ocjenjivanja, zaključuju iz NCVVO-a.