Pretraga

Mreža stručnjaka o cjelodnevnoj školi: Nije stavljen dovoljan naglasak na jedan od najvažnijih ciljeva

A- A+

Prije nešto više od dva tjedna Ministarstvo znanosti i obrazovanja predstavilo je eksperimentalni program cjelodnevne škole. Jedna od ključnih zadaća ovog programa jest smanjiti razlike u postignućima različitih skupina učenika te ‘povećati obrazovnu jednakost, pravednosti i pravičnost u školama’. Da je to zaista moguće ostvariti kroz uvođenje cjelodnevne škole, smatra mreža Cjeloživotno učenje koja okuplja 60 stručnjaka iz 30 organizacija diljem Hrvatske. No upravo na taj važan cilj, ističu, u programu nije stavljen dovoljan naglasak.

foto: Pexels

U pedesetak škola ove bi jeseni trebao ući eksperimentalni program cjelodnevne škole, a onda od 2027./2028. cjelodnevna bi se škola trebala provoditi u svim školama u Hrvatskoj. Oko eksperimentalnog programa održana je i u četvrtak zaključena javna rasprava na koju je pristiglo skoro 2.800 komentara. Javili su se i brojni stručnjaci oko promjena na informatici, koja će se u nižim razredima izvoditi jedan obvezni, umjesto dva izborna sata tjedno. Prije nekoliko dana o programu se razgovaralo i u samom Saboru, na okruglom stolu koji je organizirao SDP, a na neke od komentara osvrnuo se i ministar Radovan Fuchs.

‘Izuzetno je važno staviti naglasak na smanjivanje obrazovnih nejednakosti’

Svoj komentar na program ima i mreža Cjeloživotno učenje za sve, koja okuplja stručnjaka iz 30 organizacija diljem Hrvatske, uključujući organizacije civilnog društva, obrazovne ustanove i jedan znanstveni institut. Slažu se kako uvođenje cjelodnevne osnovne škole može bitno pridonijeti smanjivanju razlika u obrazovnim postignućima u Hrvatskoj i poboljšati obrazovne ishode učenika iz skupina u nepovoljnom položaju. Međutim, ističu, u trenutnom nacrtu  eksperimentalnog programa Ministarstvo znanosti i obrazovanja ne stavlja dovoljan naglasak na taj važan cilj.

Postizanje tog cilja, navode, podrazumijeva otvaranje prostora za pružanje individualizirane podrške učenicima u nepovoljnom položaju, ali i puno više prostora za školske preventivne programe i programe socijalno-emocionalnog učenja, kako je predviđeno postojećim pravilnicima, kurikulumima međupredmetnih tema i obrazovnim politikama.

– Mreža Cjeloživotno učenje smatra kako je izuzetno važno staviti naglasak na smanjivanje obrazovnih nejednakosti u Hrvatskoj, no analizirajući ovaj eksperimentalni program taj naglasak je vidljiv samo u uvodu i ciljevima, dok u samom opisu programa nedostaje  naglasak na načelima pravičnosti i uključivosti te na posebnim mjerama za skupine u nepovoljnom položaju. Bez svjesnog naglaska na zadovoljavanje potreba skupina u nepovoljnom položaja te bez jasnog integriranja pravičnosti u sve dimenzije programa neće se moći postići željeni učinak. Drugim riječima, poboljšanje obrazovnih postignuća učenika iz skupina u nepovoljnom položaju neće se postići samim time što će boraviti u školi veći broj sati, već je potrebno  u programu planirati ciljane mjere koje će utjecati ne samo na njihova bolja obrazovna postignuća već i jačanje njihove psihološke, emocionalne i socijalne dobrobiti, navode iz mreže Cjeloživotno učenje za sve.

Tko čini Mrežu Cjeloživotno učenje?

Koordinator Mreže Cjeloživotno učenje za sve je Institut za razvoj obrazovanja. Temeljni članovi Mreže su: Institut za razvoj obrazovanja, Akademija za politički razvoj, Forum za slobodu odgoja, Hrvatska udruga za ranu intervenciju u djetinjstvu, Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Nansen dijalog centar, Pučko otvoreno učilište Zagreb, Udruga gradova u Republici Hrvatskoj, Udruga roditelja „Korak po korak“ i Udruga za razvoj visokoga školstva „Universitas“. Pridruženi članovi Mreže su: Kompetencijska mreža ICT-AAC. Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu; Sveučilišni savjetovališni centar Sveučilišta u Rijeci; Mreža mladih Hrvatske; Hrvatsko andragoško društvo; Kuća ljudskih prava Zagreb; GOOD inicijativa; Udruga SIDRO; Udruga roditelja djece s oštećenjem vida i dodatnim poteškoćama u razvoju „OKO“; Pučko otvoreno učilište Korak po korak; Zajednica saveza osoba s invaliditetom Hrvatske – SOIH; Ambidekster klub; te Romski resursni centar.
Izdvojeni članak
ministar fuchs

Ministar Fuchs o cjelodnevnoj nastavi: ‘Djeca neće biti do 17 sati u školi. Mogu biti ako to odaberu’

Radni uvjeti učitelja i nastavnika moraju biti bolji

Uz navedeno, stručnjaci okupljeni u ovu mrežu prvenstveno smatraju da je presudno za uspjeh cjelokupne reforme osiguravanje boljih i atraktivnijih radnih uvjeta učitelja i nastavnika (posebice nedostatka nastavnika u STEM području, koji kritično nedostaju u sustavu). Ključno je, navode, i osiguravanje ciljanog profesionalnog usavršavanja učitelja i nastavnika u području pravičnosti i uključivosti te osiguravanje da infrastrukturna ulaganja također adresiraju potrebe skupina u nepovoljnom položaju.

U nastavku u cijelosti prenosimo sve komentare i prijedloge mreže Cjelodnevno učenje za sve na Eksperimentalni program cjelodnevne škole. Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab