Pretraga

Provjerili smo kako su se škole pripremale za cjelodnevnu nastavu: Zbog toga je bilo i ispisivanja učenika

U ponedjeljak je prvi dan škole, a ujedno je i prvi dan eksperimentalnog programa cjelodnevne škole u 63 škole diljem Hrvatske. Javili smo se školama u više županija te dobili odgovore iz četiri škole koje su nam ispričale kako su se pripremale za ovaj eksperimentalni program. Ravnateljica jedne od škola, čiji su roditelji učenika podigli ustavnu tužbu protiv Ministarstva znanosti i obrazovanja upravo zbog sudjelovanja u eksperimentu, otkrila nam je kako je jedno dijete na kraju i ispisano iz te škole upravo zbog cjelodnevne.

učenici u učionici, ruka koja drži papir na kojemu piše eksperimentalni program cjelodnevne škole

Foto: Unsplash | srednja.hr

Od ponedjeljka 4. rujna pa naredne četiri godine u 63 škole provodit će se eksperimentalni program cjelodnevne škole. Dva tjedna prije početka nastave javili smo se u više škola diljem Hrvatske kako bi provjerili kako su im tekle pripreme za eksperiment te jesu li se susreli s kakvim problemima po pitanju nastavnika, roditelja ili učenika.

Početkom ovog tjedna dobili smo odgovore iz dviju škola iz Karlovačke županije, jedne škole iz Koprivničko-križevačke i jedne iz Ličko-senjske županije. U nekoliko škola roditelji su bili podijeljenog mišljenja oko ulaska u eksperiment, a u jednoj školi su roditelji svoje dijete ispisali zbog eksperimentalnog programa cjelodnevne.

Osnovna škola Sidonije Rubido Erdödy, Gornja Rijeka

Ravnatelj Osnovne škole Sidonije Rubido Erdödy Gornja Rijeka u Koprivničko-križevačkoj županiji, Darko Zvonar, rekao je kako su se za eksperimentalni program cjelodnevne škole pripremali kao i za početak svake nove školske godine, samo uz detaljnije usuglašavanje oko dijelova organizacije koji su novi ili promijenjeni.

– Dva tjedna prije početka nastave još završavali smo detalje rasporeda koji se odnose na A2 i B1 program, usuglašavali s osnivačem promjene u organizaciji prijevoza i prehrane te čekali dostavu udžbenika i drugih obrazovnih materijala da ih raspodijelimo po učionicama, objašnjava nam ravnatelj Zvonar.

Dodao je kako su izazove same pripreme i organizacije apsolvirali, ali jesu li se dobro pripremili vidjet će se tek kada sami eksperiment krene.

– Najveći i najvažniji izazov bit će podizanje motivacije i intenziteta odnosno angažmana učenika u postizanju viših razina obrazovnih ishoda kako kod samih učenika tako i kod roditelja kao poticatelja, a ne nezainteresiranog dionika koji je zadovoljan nižim ili prosječnim razinama ishoda, govori nam ravnatelj OŠ Sidonije Rubido Erdödy.

Izdvojeni članak
učionica

Odabrane škole u kojima se od jeseni 2023. uvodi cjelodnevna, evo čitavog popisa

Za učenike su osigurane dodatne autobusne linije

Što se prostornih uvjeta tiče škola ima veliku blagovaonicu, dvoranu, kabinete i slično, a par tjedana prije početka nove školske godine u tijeku su bili dogovori za dodatne autobusne linije, pripremu obroka i dostavu udžbenika.

– Raspored je također gotovo završen, a učitelji su bili na edukacijama za nove predmete u 1. i 5. razredu. Sredstva koja smo dobili utrošit ćemo na opremanje i uređenje škole. Od opreme i uređenja kuhinje i blagovaonice, do uređenja kutića i učionica za dodatne oblike rada i odmora, opremanje kabineta i učionica namještajem (gdje je to potrebno), IKT opremom, didaktičkim materijalom i STEM igračkama, uređenjem sanitarnih čvorova, uvođenjem klimatizacije te grijanja na bio masu u jednoj područnoj školi, rekao nam je ravnatelj OŠ Sidonije Rubido Erdödy.

Izdvojeni članak
učenik piše u bilježnicu u razredu

Najesen kreće cjelodnevna škola: Upravo objavljeni kurikulumi, ovako izgledaju novi predmeti u tom programu

‘Uglavnom se protive samo zato što se nešto mijenja’

Kao i u svakoj školi i kod svake promjene, kaže ravnatelj Zvonar, uvijek ima manje ili više onih koji se protive novim stvarima.

– Uglavnom se protive samo zato što se nešto mijenja, a ima i onih koji imaju određeni strah zbog novih zahtjeva, opterećenja ili drugačije poimaju potrebu odnosno svrhu u ciljeve uvođenja programa. Iako nije bilo potrebno, imali smo izjašnjavanje članova Učiteljskog vijeća prije slanja prijave za sudjelovanje. Većina učitelja je bila za uključivanje u eksperimentalni program, govori nam ravnatelj Zvonar.

Što se tiče reakcije roditelja, navodi kako je kod manjeg dijela bilo neslaganja s ulaskom škole u eksperimentalni program cjelodnevne škole.

– Ali za to su imali razloge koji nemaju gotovo nikakvu težinu, a niti objašnjenje kao što su – samo da mi dijete dođe doma do 13:30 ili ‘nije sve spremno’ misleći da nemamo uvjete za cjelodnevni rad. Trenutno niti jedan roditelj nije ispisao svoje dijete iz škole kao što niti jedan učitelj/ica nije zatražila raskid ugovora, istaknuo je ravnatelj.

Izdvojeni članak
Udžbenici iz povijesti

Dio srednjoškolaca ponovno će dobiti besplatne udžbenike i prijevoz, novost i za one u cjelodnevnoj

Za sada nisu imali zahtjeva ili neslaganja radi duljine boravka učenika u školi

Što se tiče planiranog trajanja nastave, odnosno dnevnog rasporeda, ovisno o sudjelovanju učenika u neobveznim oblicima programa i usklađivanja rasporeda i mogućnosti pojedinih učitelja za provedbu A2 i B1 programa, za sada nisu imali zahtjeva ili neslaganja radi duljine boravka učenika u školi.

– Učitelji Tjelesne i zdravstvene kulture ulaze kompletno u razrednu nastavu, a ne samo u 4. razred. Učitelji/ice razredne nastave u eksperimentalnom programu ne izvode nastavu TZK-a. Postojeći učitelj TZK-a može normom obuhvatiti sve razrede u matičnoj školi osim prvog i područnih škola te ćemo za te preostale sate angažirati dodatnog učitelja/icu u nepunom radnom vremenu, a trenutno ima na raspolaganju stručnih kadrova, zaključio je ravnatelj Zvonar.

Izdvojeni članak
školska dvorana za tjelesni i stara nogometna lopta

Kako će izgledati Tjelesni u cjelodnevnoj? ‘Cilj je ući u škole i pratiti spremnost djece’

Osnovna škola Silvija Strahimira Kranjčevića, Senj

U Ličko-senjskoj županiji u eksperimentalnom programu cjelodnevne škole od ponedjeljka sudjeluje i Osnovna škola Silvija Strahimira Kranjčevića u Senju. Ravnateljica Rosanda Bilović otkrila nam je da, što se tiče same nastave, nije ništa bilo pretjerano drugačije nego i do sada.

– Pripreme su krenule već od lipnja i gotovo cijelo ljeto u školi je bilo radno i užurbano. Ali, što se tiče same nastave, ništa se nije posebno mijenjalo. Obavezni dio programa i obavezni boravak u školi malo će se povećati pa će za učenike razredne nastave trajati do 14.00 sati, a za učenike predmetne nastave do 15.00 sati. U vremenu od 8 do 14, odnosno 15 sati učenici će imati i pauze za tjelesnu aktivnost i odmor. Bit će im servirana i dva besplatna obroka, doručak u jutarnjim satima i ručak u 12:10 i u 13:10, rekla nam je ravnateljica Bilović.

Učenici koji žele moći će nakon 14, odnosno 155 sati otići doma, a oni čiji roditelji rade dulje od 14 i 15 sati mogu ostati u školi na ponuđenim aktivnostima. U obveznom dijelu boravka u školi svi učenici odradit će redovitu nastavu i imat će satove potpore i potpomognutog učenja.

– Tako će učenici dobiti satove i više vremena za nadoknaditi propušteno, objasniti nejasnoće, utvrditi i proširiti znanja, automatizirati vještine. U atmosferi koja nije nastava već potpora i pomoć za svakog učenika i njegove potrebe, izjavila je ravnateljica.

Izdvojeni članak
nastavnik piše na ploču

Sindikat tvrdi da ni jedan od tri kriterija cjelodnevne nastave nije zadovoljen: ‘Ne želimo biti potpora’

‘Bilo je sporadičnih slučajeva od strane roditelja koji su bili protiv prijave naše škole, no nisu imali sve prave informacije’

Za organizaciju eksperimentalnog programa cjelodnevne bilo je potrebno prilagoditi prostor i opremu, a za to je OŠ Silvija Strahimira Kranjčevića dobila 402.000 eura. Ravnateljica Bilović otkrila nam je za što će točno škola iskoristiti taj novac.

– Za uređenje prostora i nabavu opreme. Tako da ćemo nastojati školu učiniti suvremenim, dopadljivim nastavnim prostorom u kojem djeca rado borave i lakše uče. Planiramo: povećanje kapaciteta postojećih školskih kuhinja i blagovaonica, dodatno uređenje i opremanje prostora škole za cjelodnevni boravak učenika, dodatno opremanje učionica, kabineta i praktikuma, dodatno uređenje i opremanje prostora za profesionalni rad učitelja u školi, dodatno poboljšanje klimatizacijskih uvjeta u školi te radove na adaptaciji i opremanju školskih igrališta i dvorane te postojećih sanitarnih čvorova, objasnila nam je ravnateljica.

Neki radovi već su ovog ljeta obavljeni, poput uređenja prostora blagovaonice i kuhinje te su nabavili potrebnu opremu za rad školske kuhinje. Ravnateljica Bilović naglasila je kako je, tjedan dana prije početka nastave, gotovo sve spremno za početak nove školske godine.

– Privodimo pripreme kraju, zaduženja učitelja su gotova, stigli su nam i besplatni udžbenici i dodatni obrazovni materijali. Usklađujemo rasporede sati, izrađujemo planove za izvannastavne aktivnosti. A reakcije? Bilo je sporadičnih slučajeva od strane roditelja koji su bili protiv prijave naše škole, no zapravo nisu imali sve prave informacije  kakvu školu možemo i želimo organizirati u projektu cjelodnevne škole. Vijeće roditelja kojemu smo prezentirali sam Eksperimentalni program i njegove mogućnosti u našoj školi u potpunosti  je podržao prijavu škole za projekt, istaknula je ravnateljica OŠ Silvija Strahimira Kranjčevića.

Izdvojeni članak
Radovan Fuchs

Fuchs kaže da bi cjelodnevnu školu preporučio unucima: ‘Moje snahe se interesiraju hoće li tako biti’

‘Premda smo spremni moramo naglasiti da će ovo biti dinamična godina, s puno promjena u rasporedu, dinamičnim nastavnim danima’

Dodala je kako nitko od roditelja nije ispisao učenike iz škole zbog provođenja eksperimentalnog programa cjelodnevne, kao ni da je itko od nastavnika otišao s radnog mjesta iz škole zbog istog razloga. Kako je njihova škola već imala produženi boravak, ravnateljica nam je objasnila kako su riješili status nastavnika koji su ga odrađivali, ali i imaju li dovoljno nastavnika za izvođenje Tjelesne i zdravstvene kulture u razrednoj nastavi.

– Učiteljima produženog boravka smo, u suradnji s gradom Senjom i našim osnivačem, Ličko senjskom županijom, prenamijenili radna mjesta i nitko u školi nije ostao bez posla zbog uvođenja projekta cjelodnevne škole. Za potrebe Tjelesne i zdravstvene kulture imamo potreban kadar. Premda smo spremni, moramo naglasiti da će ovo biti dinamična godina, s puno promjena u rasporedu, dinamičnim nastavnim danima. S dosta radova i instaliranja nove opreme. Drugačija godina zasigurno, ali, vjerujemo, zanimljivija i kvalitetnija za naše učenike, poručila je ravnateljica Bilović.

Osnovna škola Draganići, Draganić

Iz Karlovačke županije odgovor na naš upit poslale su dvije škole. Jedna od njih je Osnovna škola Draganići čiji su roditelji s roditeljima Osnovne škol Novi Marof ovog tjedna stali pred televizijske kamere te objavili kako su podigli ustavnu tužbu protiv Ministarstva znanosti i obrazovanja. Razlog je upravo sudjelovanje njihove škole u eksperimentalnom programu cjelodnevne škole.

– Prijavom i izborom ovih škola u cjelodnevnu školu grubo su povrijeđena ustavna, konvencijska i zakonska prava roditelja i te djece jer su i vijeća roditelja u ogromnoj većini glasali protiv prijave na javni poziv i sudjelovanje u eksperimentalnom programu. Roditelji nisu dali suglasnost za sudjelovanje koje je potrebno po Zakonu o odgoju i obrazovanju, rekao je tada Luka Mlinarić, pravni zastupnik roditelja OŠ Draganići i OŠ Novi Marof.

Zastupnik roditelja istaknuo je kako su oni spremni i na prosvjede te građanski neposluh ako Ustavni sud privremeno ne obustavi odluku o sudjelovanju njihovih škola u ekspreimentalnom programu cjelodnevne škole do ponedjeljka, 4. rujna.

Izdvojeni članak
predstavnik roditelja koji tuže mzo pred mikrofonima

Nekolicina roditelja tuži MZO: Traže obustavu eksperimentalnog programa cjelodnevne škole

‘Samo je jedno dijete ispisano iz naše škole zbog cjelodnevne škole’

Ravnateljica OŠ Draganići, Marica Jurčić reakcije roditelja na eksperimentalnu cjelodnevnu školu nije htjela posebno komentirati, ali je otkrila da je upravo zbog toga jedno dijete ispisano iz škole.

– Reakcije dijela naših roditelja dobro su poznate široj javnosti stoga ih ne bih ponavljala. Samo je jedno dijete ispisano iz naše škole zbog cjelodnevne škole. Službenih zahtjeva za kraćim boravkom učenika u školi nije bilo. Svi učitelji ostali su raditi na svom radnom mjestu uz zadržavanje svih postojećih prava, rekla nam je ravnateljica Jurčić.

Objasnila nam je kako će eksperiment izgledati u njihovoj školi i kako su tekle pripreme posljednjih tjedana ljetnih praznika te da bi sve trebalo biti spremno do 4. rujna. Naglasila je da, iako su im sredstva od MZO-a odobrena, ih još nisu dobili te će opremanje škole trajati tijekom nastavne godine.

– Pripreme su u tijeku, natječaji u završnoj fazi. Čekamo još neke suglasnosti. Učitelji koji će predavati nove predmete – Prirodoslovlje, Društvo i zajednica , Praktične vještine,Informacijske i digitalne kompetencije, Svijet i ja – prošli su edukaciju još početkom 7. mjeseca. Stižu udžbenici i drugi obrazovni materijali. Izrađuju se zaduženja učitelja i stručnih suradnika u skladu s novim konceptom. Slažemo dnevnu organizaciju rada i novi raspored sati. Pripremamo jelovnik koji uključuje doručak i ručak. Pripremamo prostor za održavanje nastave za sada s postojećom opremom. Radno vrijeme pomoćnika u nastavi je povećano u skladu s duljim boravkom učenika u školi, navela je ravnateljica OŠ Draganići.

Izdvojeni članak
učenik sjedi za laptopom

Informatika u cjelodnevnoj školi riješit će jedan veliki problem: ‘To je bila muka za nas, ali i nastavnicu’

‘Svaka novina nosi nove izazove, a izazov je prilika i pripremamo se najbolje što znamo’

U njihovoj školi već se provodio produženi boravak posljednje dvije godine te ga je financirala lokalna samouprava. S nastavnicima koji su odrađivali produženi boravak škola je imala ugovore na određeno te sada s ulaskom u eksperiment cjelodnevne škole nemaju tehnološki višak. Što se tiče kineziologa u razrednoj nastavi, u OŠ Draganići imaju potrebu skoro za puno radno vrijeme stručnjaka toga profila. Ravnateljica smatra da neće biti problema s pronalaženjem potrebnog stručnog kadra.

– Izazova će uvijek biti. Svaka novina nosi nove izazove, a izazov je prilika. Pripremamo se najbolje što znamo. Početne temeljne uvjete za provedbu imamo. Sve probleme koji nas sustignu rješavat ćemo, zaključila je ravnateljica Jurčić.

Izdvojeni članak
NE KORISTITI

Cjelodnevna škola zaslužuje kritike, ali neki razgovori trebaju ostati u kvartovskoj kafani

Osnovna škola Katarine Zrinski, Krnjak

Ravnateljica Osnovne škole Katarine Zrinski iz Karlovačke županije, Željka Stojković, rekla nam je kako se škola intenzivno pripremala za eksperimentalni program cjelodnevne škole i da je za prvi tjedan sve spremno za provođenje programa. Od MZO-a su dobili 237.000 eura za opremanje i uređenje škole, a novce će iskoristiti za dodatno uređenje i opremanje prostora škole, dodatno opremanje učiona, kabineta i praktikuma i dodatno opremanje prostora više namjena poput kuhinje.

– Odrađena su stručna usavršavanja djelatnika. Organizirana je prehrana učenika sukladno HACCP sustavu te svim smjernicama zdrave prehrane za učenike u okviru besplatnog doručka i ručka. Organiziran je prijevoz za sve učenike putnike sukladno novoj organizaciji rada odgojno obrazovnog procesa u kome su potrebe učenika i njegov razvoj na prvom mjestu. Naručeni su svi udžbenici i popratni materijali za sve predmete i oni su u dolasku od strane različitih dobavljača. Izazove očekujemo i spremni smo na njih ali koji su tek ćemo vidjeti kad krenemo u provedbu, ispričala nam je ravnateljica Stojković.

Izdvojeni članak
Željko Stipić

Hoće li se cjelodnevna škola uvesti do 2027.? ‘Mnogi nastavnici ne žele raditi na takav način’

Rezultati eksperimenta vidjet će se kroz četiri godine

Reakcije roditelja su, kaže ravnateljica, podijeljene, ali da do sada nitko nije ispisao djecu zbog toga. Što se tiče nastavnika i roditelja, za sada se nitko nije bunio te nitko nije otišao s radnog mjesta zbog eksperimentalnog programa cjelodnevne u njihovoj školi. OŠ Katarine Zrinski nije imala produženi boravak i imaju jednog kineziologa koji će provoditi TZK u razrednoj nastavi.

Škole s kojima smo razgovarali svoje odgovore su nam poslale tjedan do dva prije samog početka nastave 4. rujna. A kako će eksperiment proći, na koje će sve probleme naići ravnatelji, nastavnici, ali i učenici te njihovi roditelji, pokazat će se naredne četiri godine koliko eksperimentalni program traje. Nakon toga cjelodnevna škola trebala bi se uvesti u sve škole u Hrvatskoj do 2027. godine.